KÖZLEKEDJ ÖKOsan! – alternatív mobilitás – szakmai konferencia és tájékoztató

A rovat kizárólagos támogatója

Dátum: 2011. szeptember 20.

Helyszín: Budapesti Műszaki Egyetem

URL: www.mobilitasihetbudapest.hu

Email cím: info@mobilitasihetbudapest.hu

Tisztelettel meghívjuk Önt az Európai Mobilitási Hét szakmai konferenciájára!
Cél a fenntartható mobilitás alternatíváinak keresése a mai és a közeljövő Budapestjének közlekedésében.

Konferencia témák:
• a BKK projektek bemutatása (1-3 villamos és más projektek),
• a BVK új city logisztikai rendszere,
• a dugódíj bevezetésének alternatívái,
• a tiszta üzemű járművek közlekedésének támogatása az EU nagyvárosaiban
• budapesti parkolási fejlesztések, a piaci szektor hozzájárulása a garázskapacitás bővüléséhez

Háttér

Az Európai Mobilitási Hét minden évben más és más kulcsfontosságú témára, a fenntartható mobilitás egy-egy konkrét területére összpontosít. Az idén témánk: „Közlekedj ÖKOsan! – Alternatív mobilitás” .

Ennél aktuálisabb témát nem is választhattunk volna:

A közlekedés Európa legtöbb energiát fogyasztó ágazata, az egyetlen, amelynek energiafelhasználása szüntelenül növekszik, erősen olajfüggő, pontosabban importolaj-függő. Egy hordó nyersolaj ára lassan ismét közelít a 2008-ban látott rekordhoz. Az olajkészletek pedig kimerülőben vannak: az olajhozam-csúcs, vagyis az az időpont, amikor a kőolaj kitermelés eléri tetőpontját és hanyatlani kezd, az előrejelzések szerint hozzávetőleg három éven belül bekövetkezik, egyes szakértők szerint pedig már el is értük. Mi több, a kőolaj egyre bizonytalanabb forrásokból származik, s végül, de nem utolsó sorban, a Japánban történt legutóbbi szomorú és aggasztó események arra sarkallnak, hogy energiafogyasztásunkat általában véve gondoljuk át és ennek megfelelő lépéseket tegyünk.

A túlnyomó többségében fosszilis üzemanyaggal működő magántulajdonú gépjárművek számának emelkedése az egyik legnagyobb kihívás, amellyel társadalmunk és gazdaságunk alacsony fogyasztásúvá, energiatakarékossá alakítása során szembe kell néznünk. Nagyratörő intézkedések egész sorára van szükség ahhoz, hogy 2020-ig megvalósítsuk az Európai Unió úgynevezett 20-20-20 célkitűzéseit, azaz 20%-kal csökkentsük az üvegházhatású gázkibocsátást, 20%-kal növeljük az energiahatékonyságot, és a megújuló energiaforrások részarányát a teljes energiafelhasználáson belül.

Az Európai Bizottság 2009 szeptemberében kiadott városi mobilitásról szóló cselekvési terve hangsúlyozza az egyes irányelvek integrációjának, a finanszírozási lehetőségek erősítésének szükségét, és a hangsúlyt az állampolgárokra, a városi közlekedés megtisztítására és a városi mobilitás racionalizálására helyezi, valamint támogatja a (városi) közlekedéssel kapcsolatos tapasztalatok cseréjét, ismeretek terjesztését.

2020 gyorsan eljön, már az azt követő időszakra is meg kell határoznunk azokat a célkitűzéseket, és mihamarabb a helyes vágányra kell kerülnünk. A közlekedéspolitika nemrégiben megjelent fehér könyvében az Európai Bizottság 40 konkrét kezdeményezésből álló útitervet fogadott el egy versenyképes közlekedési rendszer kiépítésére, a mobilitás növelésére, a fő területeken jelentkező jelentősebb akadályok leküzdésére, a növekedés előmozdítására, a foglalkoztatás emelésére, s mind eközben Európa importolaj-függőségének, valamint a közlekedési ágazat szándioxid-kibocsátásának 2050-ig 60%-kal történő csökkentésére.

A legfontosabb célkitűzések a következők:

 2030-ig felére kell csökkenteni a hagyományos üzemű járművek számát a városi közlekedésben, 2050-ben pedig már ne is járjanak hagyományos üzemű gépjárművek a városokban.
 2030-ra a nagyobb városi központokban meg kell teremteni a teljesen széndioxidmentes logisztikát.
2050-re a fenntartható módon alacsony széndioxid-kibocsátást eredményező légiközlekedési eszközök arányát 40%-ra kell emelni, míg a hajózásban a kibocsátást legalább 40%-kal csökkenteni kell.
2050-re a városok közötti középtávú utas- ás teherforgalom 50%-át a közutakról a vasutakra és vízi utakra kell terelni.

1990-hez képest az Európai Unióban 2050-ig legalább 80-95%-kal csökkenteni kell a kibocsátást ahhoz, hogy a globális hőmérséklet-emelkedés nemzetközi megállapodásokban rögzített kritikus célértékét 2°C-nál alacsonyabb értéken tudjuk tartani. E célból mindannyiunknak keresnünk kell a megoldási lehetőségeket, kiváltképpen a közlekedési ágazatban.

A 2010. évi önkormányzati választásokat követően Budapest Főváros Közgyűlése új városüzemeltetési modell bevezetéséről döntött. A koncepció keretében a Főváros két integráló szervezetet hozott létre: az egyiket a közműcégek és más közszolgáltató cégek egységes vezetésére (Budapesti Városüzemeltetési Központ), a másikat minden közlekedéssel kapcsolatos tevékenység összefogására, irányítására. Ez utóbbi szervezet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A konferencia keretében válaszokat keresünk az Európai Mobilitási Hét által felvetett kérdésekre.

A konferencia délutánján kerül sor a BuBi „szakmai tájékoztatóra”, amely a hamarosan megvalósuló közbringa rendszer részleteit igyekszik körüljárni.

A konferencia választott helyszíne a Budapesti Műszaki Egyetem, ahová meghívjuk a szakembereket az önkormányzati, közszolgáltatói, tervezői szférából, oktatási intézményekből, a civil szervezetektől. Meghívjuk a közlekedés és építész szakos egyetemi hallgatókat, hogy a jövő tervezői is közvetlen részesei lehessenek a legfrissebb ismereteknek.

A konferencia után, délután BuBi szakmai fórum a BKK szervezésében.

Rendező

Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Főosztály, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakmai támogatásával.

PROGRAM

Levezető elnök: Dr. Orosz Csaba, a BME Út és Vasútépítési tanszék docense
Helyszín: BME Informatikai épület, 017 terem (1117 Budapest, Magyar tudósok körútja 2.)

8.30 Regisztráció
9.00 Üdvözlés és megnyitó előadás:
Budapest új városüzemeltetési modellje Dr. György István főpolgármester-helyettes, BFFH

9.15 -9.45 A BKK jelenleg futó projektjeinek bemutatása Vitézy Dávid vezérigazgató (BKK)

9.45 – 10.00 Dugódíj, teherforgalmi korlátozások – az élhetőbb városért Ekés András ügyvezető (Városkutatás Kft.)
10.00 – 10.15 Megújuló city-logisztika Almássy Kornél közútfenntartási ágazati igazgató (FKF Zrt.)
10.15 – 10.30 Kérdések és válaszok

10.30 -10.50 KÁVÉSZÜNET 20
10.50 – 11.05 Alternatív közlekedés az egyetemi oktatásban Dr. Orosz Csaba docens (BME Út és Vasútépítési tanszék)
11.05– 11.20 Alternatív hajtású járművek –reális alternatívák? Petis László elnök (IMMO-MOBIL SE)
11.20 – 11.35 Támogatott tiszták – tiszta üzemű járművek elterjedésének támogatása az EU nagyvárosaiban Csáki Roland kommunikációs igazgató (WWF Magyarország)
11.35 – 11.50 Parkolási alternatívák Kocsis Ferenc titkár (HungaroPark)
11.50 – 12.05 A fenntartható közlekedés jó példái külföldi városokban Lukács András elnök (Levegő Munkacsoport)
12.05 – 12.20 Kérdések és válaszok

12.20 EBÉDSZÜNET 40

BuBi — szakmai fórum

13.00 -13.30 Regisztráció
13.30 – 13.50 A BuBi szerepe Budapest közösségi közlekedésében Vitézy Dávid vezérigazgató (BKK)
13.50 – 13.55 Köszöntő Asbóth Ildikó projektmenedzser (BKK)
13.55 -14.20 A Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszerek működésének nemzetközi tapasztalatai, társadalmi haszna, a beruházások megtérülése Dalos Péter (COWI)
14.20 – 14.40 Kérdések és válaszok
14.40 -15.05 A projekt előrehaladása, a BuBi gyűjtőállomásai és elosztási rendszere Somodi László stratégiai, fejlesztési, beruházási igazgató (BKK)
15.05 – 15.25 Kérdések és válaszok
15.25 – 15.35 Marketing és kommunikáció a BuBi projektben Lendvai Tímea (BKK)
15.35 – 16.00 A BuBi hatásterületének kerékpáros-barát átalakítása Bencze-Kovács Virág (BKK)
16.00 – 16.45 Kérdések és válaszok

A BuBi szakmai fórum szervezője:
Budapesti Közlekedési Központ
E-mail: bubi@bkk.hu

 

Az épület előtt 8.30 – 14.00 Kiállítás Hibrid-autó bemutató: Toyota Hybrid Prius III., Hybrid Auris tesztvezetés

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás