A rovat kizárólagos támogatója

A megfelelő termékkategóriák létrehozása az egyik legnehezebb feladat a vállalkozások esetében. A nehézség abban rejlik, hogy meg kell felelni a vásárlók keresési logikájának, a termékek jellegéből adódó természetes kategorizálásnak, a vállalkozás érdekeit szolgáló kiemelési lehetőségeknek. Meg kell találni az optimumot a kategóriák számában is, mivel a túl sok kategória már nem segíti, hanem nehezíti a keresést. Ezt a témakört elemezzük ebben a cikkben. 

A vásárlók keresési szokásai

Az online kereskedés sikerének alappillére a vásárlói élmény minősége, ezért a jó kereskedő ennek megfelelően alakítja ki a webshopját is. Ehhez nagyon jól kell ismerni a célközönséget, annak keresési és vásárlási szokásait. Keresés szempontjából a vásárlók alapvetően két nagy kategóriába sorolhatók, vannak a szisztematikusan böngészők, akik minden kategóriát és terméket végignéznek, és vannak a célirányos keresők, akik begépelik a keresett termék nevét a webshop keresőjébe. 

A kategóriák kialakításánál mindkét csoportot ki kell szolgálni. A vásárlók logikájának megfelelő kategorizálás keresőoptimalizálási célokat is szolgálhat, mivel a célközönség a Google-ben is ezeket a keresőkifejezéseket fogja használni. 

A kategorizálás szempontjai

A kategóriák alkategóriákra bontásának egyfajta logikai szűrő szerepe van, tehát ne kelljen a felhasználónak egy adott kategóriában tartozó összes terméket átlapozni, ha tudja, hogy a termék melyik alkategóriába tartozik. A legfontosabb szempont, hogy áttekinthető mennyiségű találat jelenjen meg, mivel a sok lapozgatás elveszi a vásárlók kedvét. Az alkategóriába tartozó termékeknek a szülőkategóriánál is meg kell jelennie. 

A webáruház motornak azt is biztosítania kell, hogy egy terméket több kategóriába is be lehessen sorolni, hiszen a vásárlók például nagyon szeretik, ha az akciós termékeket vagy újdonságokat külön is át tudják lapozni. 

A vásárlók által legkedveltebb kategóriákat célszerű a weboldalon kiemelni, az elérhetőségüket könnyebbé tenni. Bannerek, fő- és almenüpontok is szolgálhatnak kategóriákként. Ha a termékek jellege többféle logikus csoportosítást is lehetővé tesz, akkor érdemes többféle kategorizálást alkalmazni. 

Használja ki a speciális kategóriák automatizálási lehetőségeit, tehát például az árengedménnyel árusított termékek automatikusan jelenjenek meg az akciós kategóriában, vagy az újonnan bekerülő termékek x ideig, például egy hónapig szerepeljenek az újdonságok között. Az Unas webáruház például lehetőséget ad az ilyen speciális beállításokra is. 

A túl sok kategória nem célravezető, a kategóriák maradjanak átláthatóak, az elérés legyen egyszerű. A konkrét termék megtalálásához alkalmazzon az adott alkategóriának megfelelő szűrőket. A szűrési paraméterek beállítására nincs általános recept, a termék tulajdonságai határozzák meg.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás