Hirdetés
(X)

A dugattyúk fentről lefelé, illetve lentről felfelé történő mozgásából forgatónyomatékot kell létrehozni a motor üzemelése alatt. Ahhoz, hogy ez meg is történjen, és megfelelően működjön a folyamat, szükségünk van a hengerfejre, mely egy komplex egység a motor tetején. 

Egy igen kényes alkatrészről van szó, mert mindennek tökéletesen illeszkednie, zárnia és működnie kell a jó eredmény érdekében. Itt kapnak helyet a szelepek és a hozzá tartozó alkatrészek, a hidrotőke és a vezérműtengely. Lássuk részletesen az alkotórészeket, a hengerfej felépítését.

A hengerfej

Beszéljünk magáról a hengerfejről. Anyaga lehet öntöttvas vagy alumínium, de versenyautók esetén biztos lehetsz benne, hogy egy speciális ötvözetből készül. Először készítenek egy öntőformát, ebbe öntik bele a folyékony fémet, mely ha kihűl, akkor finomítgatják még a kész tömböt. Kialakítják a kamrákat, a hűtőfuratokat, ezzel kész a fő egység, maga a hengerfej, melybe jönnek az apróbb alkatrészek.

A szelepek

Ezek az alkatrészek felelnek az üzemanyag, a levegő és a kipufogógáz áramlásáért. Előbbi kettőt beengedik az égéstérbe, az égésterméket pedig kiengedik onnan. Mivel nagy igénybevételnek van kitéve az alkatrész, így erősnek és ellenállónak kell lennie. Ráadásul ahhoz, hogy tökéletesen zárjon, nagyon precízen megmunkáltnak kell lennie.

Felépítését tekintve beszélhetünk szelepszárról és szeleptányérról. Ez utóbbi átmérője függ attól, hogy szívószelepről (nagyobb) vagy kipufogószelepről (kisebb) beszélünk-e. Ennek oka, hogy a szívási folyamat során minél több elegy kerülhessen az égéstérbe. Valamint az is, hogy a dugattyú úgyis kipréseli a kipufogógázt.

A szelephez tartozó további alkatrészek

Szelepenként kettőt szoktak belőlük alkalmazni, hogy a motor rezgései miatt véletlenül se nyissanak be olyan ütemben, amikor nem kell. Annyi a dolguk, hogy a szelepet zárt állapotba helyezzék.

A szelepek hengerfejbe való rögzítéséért a szeleptányér és az ék felel. A tányérba illeszkedik az ék, mely pedig a szelep hornyaiba illik. Az ékek egyébként autótípusonként eltérőek lehetnek.

A szelepvezető a hengerfejbe van beillesztve, ebben mozog a szelep. Ezek puhább anyagból készülnek, így a legtöbb esetben nem is olyan tartósak, mint pl. a szelepszár. Amikor esetleg cserélni kell a szelepeket, ezt is mindenképp érdemes ellenőrizni. 

A szelepszárak tömítéséért a szelepszár szimering felel. A fent említett szelepvezetőnél tömít, miután fel lett húzva a szelepszárra. Apró, de fontos alkatrész, mely meggátolja, hogy olaj kerüljön az égéstérbe.
Bármilyen motoralkatrészre is lenne szükséged, rendelj az Evo Autó KFT-től, ahol széles választék vár.

Vezérműtengely, hidrotőke, himba

A vezérműtengely(ek) szerepe, hogy fordulás közben nyissák és zárják a szelepeket. A hidrotőke a közvetítő közeg a vezérműtengely és a szelep között. Egyes autók esetén a kettő közé be van építve egy plusz elem, a himba.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás