Hirdetés

Az Európai Unió internetező polgárainak a 75%-a vásárol online, karácsonykor méginkább, hiszen látszólag minden ajándék csak egy kattintásra van tőlünk. A Mikulás vagy a Jézuska azonban nem szánon és angyalszárnyakon hozza a megrendelt ajándékokat, hanem teherautókkal és furgonokkal: a személy- és áruszállítás az EU üvegházgáz kibocsátásának csaknem egynegyedét teszi ki, és a városi légszennyezés egyik fő okozója.

Miközben több szektorban csökkennek a kibocsátások, a közlekedésé stabilan nő az Unióban: 1990 és 2018 között 31,8%-kal, amivel muszáj valamit kezdenünk, ha tartani akarjuk a klímacélokat, és tiszta levegőt szeretnénk a városainkban karácsony környékén és azon túl is. Alternatív megoldások már most is vannak, azonban ezeket elenyésző mértékben alkalmazzuk. A másfél fok szerint a vasút, a vízi szállítás, az elektromos járművek, teherkerékpárok, csomagmegőrzők és konszolidációs pontok kombinálása jelenthet megoldást, amihez azonban nekünk is szemléletváltásra van szükségünk.

Az online vásárlás egyre népszerűbb – azon internetfelhasználók aránya, akik árut vagy szolgáltatásokat vásároltak online,  a 2019-es 68%-ról 2021-re 75%-ra nőtt az EU27-ben. A növekedést a digitalizáció, a világ minden tájáról rendelhető termékek, valamint a kényelmes és gyors házhozszállítás iránti igény táplálja. Emellett a COVID-19 világjárvány és a különféle korlátozó intézkedések is erősen hozzájárultak a tendenciához. A téli ünnepek közeledtével érdemes közelebbről is megnézni, mit hoznak a megrendelt ajándékok és termékek városaink és környezetünk számára.

Áruszállítás Európában – leggyakrabban teherautókkal és furgonokkal, nem szánon

Bár a teherszállítás ritkán forró téma a közbeszédben, az áruszállítás jelentős hatással van környezetünkre. Európában a kiszállítás továbbra is elsősorban közúti járművekkel – kisteherautókkal, valamint nehéz tehergépjárművekkel történik. Ez jelentős levegőszennyezéshez és zajkibocsátáshoz vezet, és negatív hatással van más területekre is, például a torlódásokra és a közlekedésbiztonságra is. A szállítás (a személy-, valamint áruszállítás) Európa üvegházhatású-gázkibocsátásának csaknem egynegyedét teszi ki, és a városi légszennyezés fő okozója. Míg több szektor (energia, gyártás és építőipar, mezőgazdaság, ipari folyamatok és hulladék) kibocsátásai csökkenő tendenciát mutatnak, addig a közlekedésből fakadó kibocsátások stabilan és meredeken emelkednek az EU-ban, 1990 és 2018 között 31,8%-kal.  Globális szinten a Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) becslése szerint a teherszállítás a teljes CO2-kibocsátás 7%-áért és a közlekedéssel összefüggő CO2-kibocsátás 30%-áért felelős. Ezek a számok 2050-re várhatóan csaknem négyszeresükre nőnek, ha nem történik beavatkozás.

Az EU-ban ugyan egyre több az elektromos jármű, de az átállás jelenleg nagyon lassú. Az elektromos kisteherautók elterjedése a 2019-es összes új regisztráció 1,4%-áról 2020-ra 2,2%-ra nőtt. Ez azt jelentheti, hogy az EU azon célkitűzése, hogy 2030-ra 31%-kal csökkentsék a kisteherautók szén-dioxid-kibocsátását, elérhetetlen. Ezen túlmenően, bár az elektromos kisteherautók segítenek csökkenteni a légszennyezést, nem feltétlenül javítják a közúti biztonságot vagy csökkentik a torlódásokat, mivel jelentős helyet foglalnak el – ez pedig a városokban szűkös erőforrás.

Folytatás:  Vasúton és biciklin is jöhetne a termék

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás