A rovat kizárólagos támogatója

A 20 éves Tom feladta tanulmányait a Princeton Egyetemen, és belevágott a szerves trágya készítésbe. Mára a cég a világ leggyorsabban fejlődő zöld vállalatává vált. Profilját bővítve mára 23 országban vannak jelen, több, mint 100 világmárkával és brigádokba tömörült milliónyi civil segítővel együttműködve gyűjtik az eddig hasznosíthatatlannak tűnő hulladékot.

A klímaváltozás hatására egyre több vállalat ismeri fel, hogy aktívan részt kell vennie a környezeti és társadalmi problémák megoldásában, mivel az anyagi vagy tárgyi támogatás nem csak az érintetteknek jelent segítséget, hanem a versenytársakkal szemben is előny, ha tudatosan vigyázzuk gyermekeink jövőjét. 

Igen kiemelkedő példával jár előttünk ebben a magyar származású, Tom Szaky által 2001-ben alapított TerraCycle. Az akkor húsz éves Tom feladta tanulmányait a Princeton Egyetemen, és egy hirtelen ötlettől vezérelve belevágott a szerves trágya készítésbe, amit gilisztaürülékből állított elő, és PET palackba csomagolt. Mára a cég a világ leggyorsabban fejlődő zöld vállalatává vált.  Jelenleg 23 országban vannak jelen, több, mint 100 világmárkával és brigádokba tömörült milliónyi civil segítővel együttműködve gyűjtik az eddig hasznosíthatatlannak tűnő hulladékot. Irodáik messze földön híresek egyedi megoldású recycle berendezéseikről. A Forbes 2011-es Impact 30 listájában a világ legégetőbb problémáival küzdő vállalkozói közé sorolja Tomot. Az általa kitalált úgynevezett „szponzorált hulladékgyűjtés" lényege, hogy a gyártó cégek partneri együttműködés keretében anyagi támogatással járulnak hozzá, hogy produktumuk csomagoló anyaga civilek szervezte gyűjtéses akciók keretében eljussanak a TerraCycle lerakataiba, több ezer tonna hulladéktól mentesítve ezzel a környezetet. Tom Szakyról és a TerraCycle történetéről bővebben itt olvashattok!

Hazánkban 2012. április 22.-én, stílszerűen a Föld napján, csoki papír gyűjtéssel indult a TerraCycle itthoni képviselete, German Dániel környezetmérnök programvezetésével, aki nemrégiben mesélt nekem az elmúlt év dolgos eseményeiről. Elmondása szerint maga a team sem gondolta volna, de kilencven ezernél is többen regisztráltak csoki papír gyűjtő brigádtagként, ezzel gyakorlatilag egy év elteltével a lakosság számához viszonyítva a legjobb országok között vagyunk. Az elmúlt évtizedet tekintve globálisan nézve tendencia, hogy a környezetet terhelő csomagolást gyártó cégek végre hajlandóak komolyabb összegeket is áldozni környezetvédelmi célokra. A PriceWaterhouseCoopers 2010-es társadalmi felelősségvállalási trendekről (CSR) készült felmérésében a vizsgált nagyvállalatok webes felületeinek 81%-nál hangsúlyos szerepet kap felelősségvállalási programjuk. Ebből kimaradni manapság majdhogynem versenyhátrányt is jelent, ugyanakkor egy kreatívan, a vállalat minél szélesebb ismeretségi körét, akár a teljes alkalmazotti állományt, és természetesen a civil fogyasztói közösséget is a programba bevonó fenntarthatósági stratégiával óriási marketing költségek spórolhatóak meg. Azt gondolom, hogy jó irányba megyünk ezzel.

A hazai vállalkozói környezet nyitottságát is jellemzi, hogy bizalomépítési irányelvként integrálódnak a 100 magyar legnagyobb vállalat kommunikációjában a fenntarthatósági ajánlás alapelvei. Az etikus működésű stratégiai megközelítés alappillére a partnerség az érintett és érdekelt felek között. Vállalati szinten sem lehet már figyelmen kívül hagyni a klímaváltozás hatásait. A hulladéktudatosság beépíthető költség kell, hogy legyen minden brand üzleti terveibe. És valljuk be! A fogyasztói oldalon szívesebben is vásárolunk olyan termékeket, amikről biztosan tudjuk, hogy megoldott a termék csomagolásából adódó hulladék felelős kezelése. A TerraCycle jelentős anyagi ráfordítással kutatja laborjaiban, hogy az amúgy súlyosan környezetterhelő hulladékfajtákból hogyan lehet az eredeti összetevőket újrahasznosítani. Itthon olyan nagyvállalatokat sikerült már maguk mellé állítani, mint pl. a Chio, a Philip Morris Magyarország, vagy a Kimberly-Clark Professional.

A sós ropogtatni való projectben a gyűjtéshez kedvet érző magánszemélyek a chips brigádhoz csatlakozva a Chio költségén küldhetik el a TerraCycle raktárába az összegyűjtött zacskókat, amiért cserébe a TerraCycle átlag 2 Ft-ot utal darabonként egy a gyűjtő által megjelölt hazai civil szervezetnek. Ezzel duplán is segíthetünk. Nemcsak környezetünket terheljük kevésbé, hanem támogathatjuk vele kedvenc szervezetünket. Magyar weboldalukon továbbá lehetőség van ajánlott szervezetek felé is irányítani gyűjtésünk eredményét, így akár faültetési programra, vagy gyerekek oktatására is. Kiemelt jelentőséggel bír a program környezettudatos oktatási intézmények számára, hiszen a gyerekek nemcsak szívesen vesznek részt a gyűjtögetésben, hanem ezzel anyagilag is aktívan hozzájárulnak iskolájuk kertjének, játszóterének fejlesztéséhez. A beérkezett csomagolásokból különböző műanyag termékek, így pl. tartós bevásárló táska, kültéri pad, szemetes kosár készülnek majd.

A másik futó kampányba, a cigicsikk gyűjtésébe számos szórakozóhelyet, szállodát, irodát sikerült bevonni. Ide kizárólag ezek az intézmények regisztrálhatnak, de magánszemélyként is van lehetőség leadni csikkjeinket, ha bevisszük egy regisztrált gyűjtőpontba. A csikkek anyagainak egy részéből végül hamutartót, műanyag rekeszeket csinálnak, ami szinte hihetetlen fordulat, tekintve, hogy eddig komoly fejtörést okozott a tudósoknak, hogy mit is kezdjenek az éves szinten sok milliárdnyi eldobott csikkel. A megmaradt összetevők pedig a komposztba kerülnek.

Harmadik aktuális, védőruha újrahasznosító programjába kizárólag olyan gyógyszeripari, élettudományi vállalatok és laboratóriumok jelentkezését várja a TerraCycle, akik Kimberly-Clark eldobható higiéniai védőruhát és/vagy kesztyűt használnak. A szelektíven gyűjtött védőruhák így nem a szeméttelepre, vagy az égetőkbe kerülnek, hanem raklapként, vagy köztéri padként születnek ujjá.


És mit tehetsz Te, hogy megkíméld a környezetet a súlyosan károsító hulladéktól?

Magánszemélyként, oktatási intézmény vezetőjeként regisztrálhatsz gyűjtőbrigádjaikhoz, és sós ropogtatni valós zacskód szelektív gyűjtésével segítheted kedvenc zöld szervezeted, iskolád. Gyártó vállalati partnerként pedig hozzájárulhatsz, hogy a gyártósorból kikerült műanyag csomagolás eljusson a TerraCyclehez, ezzel aktívan részt vehetsz környezetünk védelmében. Bízom benne, hogy hamarosan nem csak a chipses zacskót, cigicsikket, CK termékeket fogjuk gyűjteni, hanem a majonézes tubustól kezdve a kozmetikai termékek dobozain át, még az autógumi sem kerül majd a hulladék lerakatokba!

Kapcsolódó anyagok:

A szemétdomb császára ismét Magyarországon

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás