A világ legnagyobb tengerjáró hajója 365 méter hosszú és mintegy 7600 utas befogadására alkalmas. Az LNG-vel működő húszemeletes monstrum gigantikus üzemanyagfogyasztása és metánkibocsátása miatt aggódnak a környezetvédők.
Kifutott a világ legnagyobb óceánjárója, az Icon of the Seas nevű hajó Miami kikötőjéből tegnap. A húszemeletes hajó gigantikus üzemanyagfogyasztása hatalmas környezetszennyezés a természet- és klímavédők szerint. Az aktivisták szlogenje: az a legjobb szállodahajó, amelyik meg sem épül.
A Miamiból indult hajó mellett eltörpültek a kikötő épületei, és a város magasházai sem látszottak túl magasnak a háttérben a hajóhoz képest. A világ óceánjain évente már több száz szállodahajó cirkál, az általuk okozott légszennyezést a szárazföldi közlekedéssel és iparágakkal vetik össze ma már a szakemberek. A hajózási szakma vitatja az olyan hasonlatokat, miszerint egy milliárd autó okoz annyi éghajlati felmelegedést fokozó kibocsátást egy évben, mint a szállodahajók a tengereken.
A számoknál beszédesebb, amit maguk az utasok is látnak: míg egy repülőgépes, vasúti vagy autóbuszos utazáson csak az utas és a csomagok utaznak, addig az óceánjárókon a teljes szállodai és szórakoztatókomplexum mozgatása égeti az üzemanyagot.
Ez csak az egyik tétel a klímavédők szerint, akik arra is emlékeztetnek, hogy a hajók megépítéséhez szükséges anyagok előállítása (fémkohászat) és összeszerelése már önmagában is jelentős környezetszennyezés, használati idejük után pedig bontásuk szintén környezetterhelés.
A közösségi oldalakon terjedő leghíresebb képek egyikén ép minigolf-pályával, kinyitott napernyőkkel, azúrkék medencékkel a fedélzetünkön várják a bontást ránézésre épnek tűnő szállodahajók egy dokkban.
A koronavírus-járvány után megugrott a bontókba vontatott cirkálóóriások száma, de az idegenforgalmi szektorban éles versengés önmagában is elhozza a leselejtezés napját. Egyre nagyobb, egyre komplexebb, egyre újszerűbb járművek törnek az élre, és szorítják ki vetélytársaikat.
A tegnap indult szállodahajó a finnországi Turkuban működő hajógyárban épült, a járművet a Bahamákon jegyezték be. Hét úszómedencével és hat csúszdával rendelkezik. Több mint 40 étteremmel, bárral, diszkóval és egyéb társasági funkcióval rendelkezik. Felépítése 2 milliárd dollárba került. Üzemanyaga cseppfolyósított földgáz, ami metánszennyezéssel károsítja a légkört.
Környezetvédők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a cseppfolyósított földgázzal (LNG) működő hajó metánkibocsátása kockázatot jelent. „Ez egy lépés a rossz irányba” – mondta Bryan Comer, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsának (ICCT) tengeri programjának igazgatója. Hozzátette, becsléseik szerint az LNG tengeri üzemanyagként való felhasználása több mint 120 százalékkal több üvegházhatású gázkibocsátást okoz az életciklusa során, mint a tengeri gázolaj.
Az LNG tisztábban ég, mint a hagyományos tengeri üzemanyagok, de a környezetvédők szerint a hajóból kiszivárgó metán veszélyt jelent. A metán 20 év alatt 80-szor több hőt köt meg, mint a szén-dioxid, márpedig a kibocsátás csökkentése kulcsfontosságú a globális felmelegedés lassítása szempontjából.
Nyitókép: A Royal Caribbean hajója, az Icon of the Seas, a világ legnagyobb tengerjáró hajóra első útjára indul a floridai Miamiból 2024. január 27-én. Fotó Maria Alejandra Cardona / Reuters