Hirdetés

A napokban olyan súlyos turbulenciába került a Singapore Airlines London-Szingapúr útvonalon közlekedő gépe, hogy egy utas életét vesztette a szélsőséges rázkódás követeztében. Rossz hír, hogy a klímaváltozás miatt egyre gyakoribbak a turbulenciák – 1979-2020 között a transzatlanti járatokon 55 %-kal ugrott meg a komolyabb rázkódást okozó esetek száma.

A helyzetet súlyosbítja, hogy mivel egyre több repülőgép szeli az egeket, a pilóták egyre nehezebben tudják úgy kikerülni a veszélyes szakaszokat, hogy közben megtartsák a biztonságos távolságot a többi vasmadártól.
A turbulencia elsősorban a felhőkben keletkezik, azokon a helyeken, ahol erősek a fel, illetve lefelé irányuló szélmozgások. Ezeket viszonylag könnyű észlelni, ezért van az, hogy a gépek igyekeznek kikerülni a zivatarfelhőket, amelyek belsejében gyakran változik a szélirány. De egyre nő a tisztaég-turbulenciák száma is, ezek észlelése szinte lehetetlen. Ezek háttarében a felső légköri áramlatok állnak: az áramlatok térségében akár száz kilométeres is lehet az egymás közvetlen közelében észlelhető légmozgások közötti sebességkülönbség. Ezekben az esetekben csak az segíthet, hogy az azonos irányban és magasságon közlekedő pilóták figyelmeztetik egymást a veszélyre.

Guy Gratton, a Cranfield Egyetem repülési és környezeti docense szerint a repülőgépeket úgy tervezték, hogy azokat a legrosszabbat is kibírják, amit a turbulencia okozhat. Nem valószínű, hogy a turbulencia valaha is elpusztít egy repülőgépet, ennek ellenére nem tesz jót egy repülőgépnek, ezért a pilóták megpróbálják elkerülni, vagy lassítani – és bekapcsolni a biztonsági öv jelzést. A szakértők szerint szélsőséges forgatókönyvek esetén a turbulencia szerkezeti károsodást okozhat a repülőgépben a szél erősségétől függően.

repülőgép viharban turbulencia depositphotos

Az erős turbulencia veszélyes lehet a légi utasokra az általa okozott heves mozgás miatt, amely a biztonsági övet be nem kapcsolt személyeket átdobhatja az utastérben. John Strickland, egy légiközlekedési szakértő szerint a súlyos turbulencia okozta sérülések “viszonylag ritkák” a több millió repülés során. Az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanácsa szerint 2009 és 2022 között 163 „súlyos turbulencia-sérülés” történt az egyesült államokbeli légitársaságokon – évente átlagosan körülbelül 12-t.

Forrás és részletek: Minden, amit tudni érdemes a turbulenciáról és a veszélyek csökkentéséről

Nyitókép: depositphotos

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás