Hirdetés
Forrás: népszava

Az LMP (FIDESZ) volt főpolgármester-jelöltje abszurdnak tartja, hogy Lázár János az ország másik végéből 7-10 óra utazással elérhető, de gyalog vagy tömegközlekedéssel valójában megközelíthetetlen helyre – Debrecen szélére –  költöztetné az elképzelések szerinti XXI. századi létesítményt.

„Öt érv arra, miért teljes tévút, hogy Lázár János egy Debrecen melletti külterületre költöztetné a közlekedési múzeumot” – írta Facebook-posztjában a Népszava tegnapi cikkére hivatkozva Vitézy Dávid. A június 9-i önkormányzati választáson az LMP, majd végül a Fidesz által is támogatott főpolgármester-jelöltként elindult volt közlekedési államtitkár, korábban a BKK, majd a BFK vezérigazgatója volt.

Ugyanakkor Vitézy a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum korábbi főigazgatójaként is élesen bírálja az építési és közlekedési minisztert, akinek ezt a lépését is súlyos károsokozásnak tartaná. Érvei a következők:

  • 1) Budapesten és vonzáskörzetében él az ország lakosságának egyharmada, a nemzetközi turizmus is itt összpontosul. Messze itt van a legnagyobb közvetlenül elérhető közönség Magyarországon egy XXI. századi, a múltról és a jövőről egyaránt beszélő, világszínvonalú Közlekedési Múzeumnak. Debrecenben a közvetlenül elérhető lakosság és turizmus is kevesebb, mint a tizede a budapestinek.
  • 2) Budapest közlekedési szempontból az ország közepe, Nyugat- és Kelet-Magyarországról egyaránt jól megközelíthető, az ország a központi régión kívül élő kétharmada számára a legkönnyebben elérhető helyszín. Egy, Debrecentől is tíz kilométerre fekvő kies szántóföld az autópálya-csomópont mellett Nyugat-Magyarországról, Zalaegerszegről vagy Szombathelyről akár 7-10 óra utazás is lehet egy iskolás csoportnak.
  • 3) A Közlekedési Múzeumot minden Budapesthez köti: a szakmai és muzeológiai stáb, az egyetemi háttér, az intézmény 125 éves fővárosi története és lássuk be, a magyar közlekedéstörténet legfontosabb történetei is a kisföldalattitól a villamosokig, a Csepeltől az Ikarusig, Széchenyitől Ganz Ábrahámig.
  • 4) Ez a kormány volt az, amelyik szerintem helyesen úgy döntött: ha már a Közlekedési Múzeum a Városligetben bezárt, akkor egy méltó új otthont kapjon Kőbányán, az Északi Járműjavítóban, ami egy autentikus és gyönyörű vasúti csarnok a Népliget mellett. Súlyos és megmagyarázhatatlan károkozás ezt az elvégzett munkát kidobni a kukába, nem csak a tervekre és a terület előkészítésére elköltött mintegy 8 milliárd forint miatt, de sok száz kiváló szakember sok éves munkája miatt is. Személyes garanciát vállalok rá, hogy minden egyes forintért megdolgoztak a mérnökök, tervezők, kiállítástervezők. Világszínvonalú terv született, ami önmagában is turisztikai vonzerőt képezne.
  • 5) A kiválasztott helyszín még Debrecenbe költöztetés esetén is abszurd volna: egy, minden városi szövettől távoli, gyalogosan és tömegközlekedéssel megközelíthetetlen területen nem lehet XXI. századi múzeumot csinálni, ez teljesen nyilvánvaló.
Ahogy azt a Népszava megírta, valóban nem viccelt Lázár János, amikor azt ígérte, hogy Debrecenbe viszi a közlekedési múzeumot. Az viszont már meglepetés, hogy augusztus elején építészeti ötletpályázatot hirdetnének, s a kijelölt helyszín a BMW-gyár melletti szántóföld, illetve  körülötte szántóföldek, autópálya, állattartó telepek, ipari és mezőgazdasági létesítmények vannak. – Debrecen központja cirka 10 kilométerre van, és jelenleg csak autóval közelíthető meg. A város külterületén fekvő, az M35-ös autópálya és az autógyárhoz vezető lehajtó által határolt 6,5 hektáros területen húznák fel a 14 ezer négyzetméteres múzeumot is tartalmazó létesítményt, amelynek a tárca szándékai szerint a „helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé” kell válnia.
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás