Lassuló menetrend, leálló mellékvonalak, pánikszerű felújítás – a szokásosnál sokkal többször volt 2023-ban a MÁV a hírek szereplője. Persze ezért nem csak a vasúttársaságot lehet szidni: úgy kellett volna eredményt felmutatni, hogy az Orbán kormány közben nem adott túl sok pénzt.
Lassan már csak legyintünk az olyan balesetekre, mint ami hétfőn reggel történt a MÁV-nál: rászakadt egy felsővezeték egy vonatra, emiatt több órára megakadt a közlekedés fél Kelet-Magyarországon. Ez legalább egy napon belül rendbejön, miközben a gondok nagy része hosszú ideig megoldatlanul marad. Vagy éppen kreatív megoldásokkal igyekszik javítani a vasúttársaság, mint történt az májusban, amikor partybuszt küldött a Volánbusz a MÁV-nak egy vonatpótlásra Pécs és Dombóvár között. Valószínűleg ez volt az év legviccesebb hibája a vasútnál 2023-ban – sok más dolog történt a MÁV-nál, ami miatt nem nagyon mosolyoghattunk. Ez az év ugyanis enyhén szólva sem jött be a vasúttársaságnak.
Nem az ő évük, de nem csak az ő hibájuk
![](https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/greenfo.hu/wp-media-folder-greenfo/wp-content/uploads/2023/11/mav-dizelmozdony-sin-csiga-vasut-1024x605.jpg)
Persze, amikor a MÁV-ot szidja az utas, nem lehet kikerülni azt: nem mindenért a vasúttársaság a hibás, kevés pénzből nem lehet csodát tenni.
A szokásos problémákon túl – mint az elöregedő járműállomány és a felújításra szoruló pályák hosszú sora – idén még a magas energiaárak is bekavartak. Ha nem akarják az egekbe emelni a jegyárakat, pénzt adni az állam feladata – pénzt szerezni pedig Lázár Jánosé, aki 2022 vége óta a közlekedésért is felelős a kormányban.
Nagy Bálint államtitkár nevét nem ismerik annyian, mint Lázárét, de a kulcsmondatot ő mondta ki: „olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein”. Amire persze bárki elkezdheti nyugodtan sorolni az olyan dolgokat, amikre rengeteg pénzt költött el az állam és tizedannyira sem fontosak, mint egy jó tömegközlekedés – attól még tény marad, hogy a MÁV vezetőinek sok pénz nélkül kellett valamilyen eredményt felmutatniuk.
Folytatás a HVG-n: A mellékvonalak katasztrófája
Nyitókép: vasúti baleset Sápnál 2023 nov. 15 kép: MTI Czeglédi Zsolt