Hirdetés
Forrás: euronews

Az ökológiai hadviselés új formájaként elöregedett olajtankereket vet be Moszkva. Hajózásra már alkalmatlan teherszállítók viszik az orosz olajat. A svéd külügyminiszter szerint ez egy stratégia, és Putyin elnök így próbálja beszennyezni a Balti-tengert.

Oroszország az ökológiai hadviselés egyik kevésbé ismert eszközéhez nyúlt – legalábbis a svéd külügyminiszter szerint. Tobias Billström a brit Guardiannak azt nyilatkozta, hogy az oroszok szándékosan olyan elöregedett tankerekkel szállítják az olajat a Balti-tengeren, amelyek nem felelnek meg a nemzetközi szabályoknak. Ezeknek a hajóknak az esetében sokkal nagyobb az olajszivárgás esélye, és egy kisebb baleset is végzetes környezeti katasztrófához vezethet. A tenger pedig gyorsan szállítja a szennyeződéseket, így pillanatok alatt a NATO-ba újonnan belépett Svédország és Finnország is károsult lehet.

Billström rámutatott: ezek a hajók sok esetben már alkalmatlanok a szállításra:

“Már az a tény is borzalmas, hogy ezek az olajszállítmányok hajtják az orosz háborús gépezetet Ukrajnában. Az pedig tovább ront a helyzeten, hogy Oroszországot egy cseppet sem érdekli, hogy ezek a hajók könnyedén környezeti katasztrófát okozhatnak, ráadásul egy olyan érzékeny ökoszisztémában, mint a Balti-tenger.”

Oroszország tengeri olajexportjának körülbelül a felét a Balti-tengeren keresztül intézi, de direkt nemzetközi vizeken hajózik, ráadásul olyan tankerekkel, amelyeknek a tulajdonosi háttere áttekinthetetlen, így próbálják kijátszani a szigorú szabályokat. A szankciókról nem is beszélve. Az uniós országok minden olyan orosz olajszállítmányt blokkolnak, amelyet magasabb áron terveznek értékesíteni, mint 60 dollár hordónként. Az EU így próbálja megroppantani az orosz gazdaságot, valamint visszavonulásra késztetni Vlagyimir Putyint és seregét.

A nemzetközi törvények elméletben lehetőséget biztosítanak arra, hogy egy ország semleges vizeken is megállítson és lefoglaljon egy nem megfelelően regisztrált hajót. Ez a jogszabály azonban nem fogalmaz elég egyértelműen, így a hatóságok általában nem élnek ezen felhatalmazásukkal. A svéd diplomácia vezetője elmondta: nem szeretnének úgy viselkedni, mint a húszik Jemenben, ezért nem fogják lefoglalni a hajókat a nyílt tengeren. Ugyanakkor arra kérte a kapitányokat, hogy ne fussanak ki olyan hajókkal, amelyek alkalmatlanok a tengeri közlekedésre, hiszen ez az ő érdekük is.

Új lendületet adtak a NATO-nak

A viszony azóta mérgesedett el Oroszország és az északi államok között, mióta a finnek és a svédek is beléptek a NATO-ba. Putyin úgy fogalmazott, hogy a Balti-tenger ,,a NATO tava” lett, és nem jár messze az igazságtól, Oroszország ugyanis az egyetlen állam a tenger partján, amelyik nem tagja a védelmi szövetségnek. Így viszont veszélybe kerülhet a tengeri összeköttetés Szentpétervár és Kalinyingrád orosz exklávé között.

Arról nem is beszélve, hogy Svédország jelentősen növelte fegyvergyártását és megerősítette a katonai jelenlétet Gotland szigetén. A skandináviai ország azon kevés európai országok egyike, amelynek vannak tengeralattjárói, valamint élen jár az űr- és kiberhadviselésben. A karlskogai fegyvergyárban öt műszakban, a hét minden percében folyik a termelés. A cél év végéig megháromszorozni a gyártás volumenét a 2022-es szinthez képest.

A svéd külügyminiszter ráadásul nem árul zsákbamacskát. Tobias Billström az egyik leghangosabb szószólója annak, hogy Ukrajnát minden áron, és minden eszközzel fel kell fegyverezni, hogy mielőbb vissza tudja verni az orosz haderőt. A késlekedés ugyanis egyedül Moszkvának kedvez – vélekedett.

Nyitóképen egy orosz olajtanker forrás: AP

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás