Régóta zajlik a vita a 30 km/órás sebességkorlátozásról lakott területeken. Most az Európai Parlament állt ki mellette: a közlekedésbiztonság javítása érdekében egyebek mellett 30 km/órás korlátozás bevezetését javasolja. A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint a korlátozás bevezetése számos egyéb előnnyel is járna.
Ahol eddig bevezették, sikeres az általános 30 kilométer/órás sebességkorlátozás azért is, mert – a balesetek számának és súlyosságának csökkenésén túlmenően – mérséklődik általa a zaj- és légszennyezés is. A biztonságosabb utcákon lakók többet sétálnak és kerékpároznak, ami jelentősen hozzájárulhat az egészségi állapotuk javításához.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta: „Ma már nagyon sok ember szinte mindenhová autóval megy. Továbbá a nagy autóforgalom sok helyen élvezhetetlenné teszi a gyaloglást és a kerékpározást. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a lakosság egyre kevesebb fizikai mozgást végez, aminek pedig tragikus következményei vannak: az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint a mozgásszegény életmód Európában évente egymillió ember korai halálát okozza, és számtalan megbetegedést idéz elő, illetve súlyosbít: többek között szív- és érrendszeri betegségeket, 2-es típusú diabéteszt, vastagbélrákot, mellrákot, csökkent csonttömeget, depressziót és elhízást. Sajnos Magyarország élen jár Európában a túlsúlyos emberek arányát tekintve, ami most, a koronavírus-járvány idején fokozott kockázatot jelent.”
Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse hozzátette: „Az úthálózat ugyan azért van, hogy el tudjunk jutni egyik helyről a másikra. Eközben azonban figyelnünk kell azokra, akik az utak mentén laknak. Az a jó, ha levegőjüket minél kevésbé szennyezzük, zajjal minél kevésbé zavarjuk őket. Ahogy mások is így tesznek ott, ahol mi lakunk. Ezért jó, hogy Budapesten is egyre több a 20 vagy 30 kilométeres sebességkorlátozású övezet.”
A civil szervezet szerint a kedvező tapasztalatok ellenére még sok a tévhit a 30 km/órás sebességkorlátozású övezetekkel kapcsolatban, ezért széles körű felvilágosító munkára van szükség az eloszlatásuk érdekében.
A Levegő Munkacsoport korábbi anyagai itt érhetők el:
- 30 km/órával az életért
- Uniós aláírásgyűjtés a 30 km/órás sebességkorlátozásért
- Közérdekű bejelentés a közúti közlekedés energia-megtakarítási lehetőségeiről
- Levél Tarlós István főpolgármesternek a légszennyezettségről
- Védd az éghajlatot, közlekedj lassabban!
- Sebességvita: miért legyen 30 km/óra a városi tempó?
Kapcsolódó anyagok:
Aláírásgyűjtést indított az ENSZ a 30 km/órás sebességkorlátozásért