Cáfolta a Renault autógyár, hogy az emissziós értéket illetően csalásra lehetőséget adó szoftverrel szerelték fel dízelmotoros modelljeiket, ahogy azt a Libératon című napilap állítja. A cég szerint minden szabályt betartottak. Tegnap házkutatás volt az Audinál.
A Libération tegnap közzétette a motorok emissziós értékeivel összefüggésben a francia versenyjogi, fogyasztóvédelmi és csalásellenes hivatal (DGCCRF) által készített jegyzőkönyvet, amely alapján január 12-én megtévesztés gyanújával ügyészi eljárás indult az autógyártó ellen. A 2016. novemberi dokumentum szerint a Renault "megtévesztette a fogyasztókat az elvégzett tesztek révén, mégpedig a károsanyag-kibocsátást ellenőrző vizsgálatokkal. A stratégia célja az volt, hogy meghamisítsák a környezetvédelmi vizsgálatokat". A lap azt állítja, hogy a jegyzőkönyv a Renault egyes motorjainak teljesítménye közötti eltérésekre világított rá a próbapadon történt tesztelés és a valós körülmények közötti használat során.
Az eredményekből azt lehet gyanítani a jegyzőkönyv szerint, hogy egy csaló szoftvert helyeztek el, amely specifikusan módosítja a motor működését a próbapad különleges körülményei között azért, hogy a károsanyag-kibocsátás akkor ne haladja meg a határértékeket. A Libération szerint az elmúlt hét évben mintegy 900 ezer járművet szerelhettek fel csaló szoftverrel.
A Volkswagen, a legnagyobb európai autógyártó 2015 szeptemberében elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóba telepítettek olyan szoftvert, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem.
A Renault tegnapi közleményében kiegyensúlyozatlannak nevezte a Libération cikkét, emlékeztetett arra, hogy semmilyen európai vagy francia szabályozást nem sértett meg, és cáfolta, hogy csalásra lehetőséget adó szoftverekkel szerelte volna fel modelljeit. Az autógyártó hozzátette, hogy nem kíván egy folyamatban lévő eljárást kommentálni, és kizárólag az ügyben eljáró vizsgálóbíróknak tartozik magyarázattal. Carlos Ghosn, a Renault elnök-vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy semmilyen csalás nem történt a cégnél.
Dízelbotrány: házkutatás volt az Audinál
Házkutatást tartottak tegnap a Volkswagen (VW) csoporthoz tartozó Audi német autógyártó társaság ingolstadti központjában és több telephelyén. A müncheni ügyészség közleménye szerint az eljárás mintegy 80 ezer, az Egyesült Államokban értékesített autóval kapcsolatos, amelyeket a gyanú szerint a károsanyag-kibocsátási értékeket meghamisító berendezéssel szereltek fel. Az ingolstadti központban éppen akkor kezdtek házkutatást, amikor a társaság bemutatta 2016-os üzleti jelentését. Vizsgálódtak a többi között az Audi neckarsulmi üzemében, és a VW wolfsburgi központjában is. Az akciókban több mint 100 rendőr és ügyész vett részt.
Az eljárást ismeretlen tettes ellen indították csalás és jogsértő reklám gyanúja miatt. A müncheni ügyészség tájékoztatása szerint a házkutatások révén legfőképpen azt igyekeznek tisztázni, hogy ki tudhatott a kibocsátási értékeket meghamisító technológia alkalmazásáról, és arról, hogy a cég hamis adatokat közölt-e gyártmányairól. Az ügy az Audinál kifejlesztett V6-3.0 típusú dízelmotorral működő, 2009 és 2015 között eladott kocsikat érinti. A károsanyag-kibocsátási értékeket meghamisító berendezés azt szolgálta, hogy a nagyjából 80 ezer autó megfeleljen az amerikai környezetvédelmi előírásoknak.
A VW dízelbotránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a vállalatcsoportot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.
Az Audi tavaly 1 millió 867 ezer 750 járművet értékesített, ami 3,6 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az árbevétel 1,5 százalékkal 59,317 milliárd euróra növekedett, az adózás utáni nyereség 51,9 százalékkal 2,066 milliárd euróra csökkent. A Győrben motorgyárat működtető társaság igazgatótanácsának elnöke, Rupert Stadler a jelentést bemutató tegnapi ingolstadti tájékoztatóján kiemelte: "a legnagyobb elhatározottsággal" dolgoznak azon, hogy a jövőben ne történhessen a dízelügyhöz hasonló eset, ennek érdekében a működési struktúrától a folyamatszervezésig mindent felülvizsgálnak, és külön részleget hoznak létre, hogy ellenőrizzék, megfelelőek-e az engedélyeztetési eljárások.
A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A névadó Volkswagen és az Audi mellett a csoporthoz tartozik a Skoda, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat és a Volkswagen haszonjárművek márka. (MTI)
A főbűnös dízelautók
A modern dízelüzemű személygépkocsik motorjai tízszer annyi káros anyagot eresztenek a levegőbe, mint a teherautók, kamionok és buszok motorjai, derül ki a legfrissebb EU-s kutatási adatokból. Az Európai Unióban ugyanis jóval szigorúbb előírások vonatkoznak a nitrogén-oxidok kibocsátására a nehéz járművek esetében, mint a személyautóknál.
A városi levegőben felgyűlő nitrogén-monoxid és nitrogén-dioxid egészségre ártalmas, súlyos légzőszervi betegségeket okozó gázok, és évente több ezer haláleset írható a számlájukra az unióban. Az autóforgalomnak köszönhető nitrogén-oxid oroszlánrészét dízelüzemű motorok juttatják a levegőbe, és a friss független labortesztek szerint az utólag vizsgált motorok a megengedett mérték hatszorosát bocsátották ki magukból.