Hirdetés

Befejezte az Országos Vízügyi Főigazgatóság a Víz Keretirányelv végrehajtásához kapcsolódó vízügyi informatikai rendszer fejlesztését. Közben Pintér Sándor belügyminiszter ráteszi kezét a vízügy maradékára is.

Befejeződött az Országos Vízügyi Főigazgatóság új vízügyi informatikai rendszerének fejlesztése. A beruházás, mely elsősorban a központi vízügyi informatikai rendszer fejlesztéséhez kapcsolódó adatbázisok, és térinformatikai fejlesztések útján valósult meg, támogatja az EU felé történő jelentések hatékonyabb elkészítését.

A „Víz Keretirányelv végrehajtásához kapcsolódó informatikai rendszer fejlesztése” című projekt megvalósításának keretében olyan vízgyűjtő-gazdálkodástervezéshez megfelelő informatikai és adatbázis háttér került kialakításra, amely alkalmas az intézkedési tervek végrehajtásának támogatására, valamint biztosítja a vízügyi ágazatban jelentkező Víz Keretirányelvvel (VKI) kapcsolatos szakmai alkalmazások feladatainak megfelelőbb szintű ellátását, illetve az Uniós és Duna-medence szintű jelentési kötelezettségek (WISE) megtételét.

A fejlesztés első szakaszában az adatbázis háttér kialakítását megalapozó eszközfejlesztés keretében, az OVF központi szerverének cseréje, tárolókapacitásának bővítése történt meg mely lehetőséget ad a távoli szerverfarmon keresztül a külső felhasználók kiszolgálására is. Ezzel párhuzamosan a megfelelő szintű felhasználói kiszolgálás érdekében a szerverfarm térinformatikai szerverének cseréje is megtörtént, a nagyobb teljesítmény- és szolgáltatói kapacitás érdekében. A szervercserék mellett bővített VPN kiszolgálói felület biztosítása, továbbá rendszerszoftverek, és térinformatikai fejlesztések részeként térinformatikai alapszoftverek is beszerzésre kerültek.

A vízügy adatbázisaiba (Vízügyi Adattár, KAR-TÉR, VÍZ-TÉR, OTR, MAHAB…) a fejlesztés keretében, a keletkező alapadatok rendszerezett, egységes adatbázisokba történő, térbeli, térképes megjelenítést tartalmazó szolgáltatással épültek be. Az adatelérések, lekérdezések, karbantartások megfelelőbb szintű kezelésére, alkalmazás-fejlesztés részeként kialakításra került a valós „felhő-szolgáltatás” alkalmazása, mellyel a távoli felhasználó, regisztrálás és engedélyek alapján jogot és virtuális lehetőséget kap a központi szerver használatára, mind adattárolás, mind pedig térinformatikai szolgáltatásra, publikálásra.

A projekt keretében fejlesztett adatbázisokkal, és kiszolgáló felületekkel a VGT adatainak kezelése és megjelenítése megfelelőbb szinten, gyorsabb elérést biztosítva történik meg, továbbá a létrehozott fejlesztés alkalmas az érintett intézmények részére történő, jelentések elkészítését támogatva, a szükséges adatok átadására is. A széleskörű lakossági tájékoztatás részeként, fejlesztésre került a www.euvki.hu honlap, mely így bővebb, megfelelőbb szolgáltatásokkal kiegészülve a Víz Keretirányelvvel kapcsolatos információkat tartalmazza.
A jelentések elkészítését támogató informatikai rendszer fejlesztése az ESRI Magyarország Kft.-vel (fővállalkozó), és a Nádor Rendszerház Kft. –vel (alvállalkozó) megkötésre került vállalkozási szerződés alapján 2013.12.06-i nappal befejeződött. A támogatás összege 498.010.000 Ft – közölte sajtóközleményében  a projekt kedvezményezettje, az Országos Vízügyi Főigazgatóság.
 


"Lerombolta, és behinté azt sóval", írta Jávos Benedek blogján december elején Illés Zoltánról annak a várható átalakításnak a kapcsán, ami az amúgy is tökéletesen szétzilált környezetügyi intézményrendszernek megadja a kegyelemdöfést. Azóta csak nőtt a káosz a környezetügyben. Az általam feltárt diplomabotránya miatt lemondott a környezetvédelem legmagasabb szintű hatósági szervét szétverő Tolnainé Szatmári Katalin – tevékenységének, kinevezésének, pozícióban tartásának semmiféle felelőse vagy következménye nincs. Most pedig, az újabb és újabb hatáskörök eddigi elvételét követően, rakétasebességgel megkezdődött a december elején megjósolt átalakítás-sorozat. Első lépésként Pintér Sándor belügyminiszter ráteszi kezét a vízügy maradékára is.

Írásbeli kérdésemre adott válaszában Fazekas Sándor megerősítette: rövid határidővel sor kerül az első lépésre, a vízügy maradékának BM általi befoglalására. Mindezt a létező legpimaszabb érveléssel indokolva. Fazekas miniszter szerint ugyanis "a szakmai munka eredményességének növelése, a hatékonyabb feladatellátás és kommunikáció érdekében az eddig megosztott módon működő vízügyi szervezetrendszer egységesítésre kerül".

Csakhogy ugyanezek az érvek egyáltalán nem hatották meg a tárcát a vízügy 2011-es kettéválasztásakor, és egyik részének a Belügyminisztériumba való áthelyezésekor! A szétválasztás szakmai elhibázottságát hangoztattam nem csak én, hanem a vízügyi szakma egésze is, jelezve, hogy az átalakítás akadályozza az egységes, hatékony vízügyi munkát. Akkor a kormány azzal vágott vissza, hogy ez csak politikai hangulatkeltés, a vízügy kétfelé vágva is kiválóan fog működni. Két évvel később azzal érvelnek a maradék Pintér-általi lenyúlásakor, hogy értsük meg, kettéválasztva nem működhet a vízügy, és mennyivel hatékonyabb lesz, ha végre egységesítik a vízügyi igazgatást. Azonban – éppúgy, mint 2011-ben -, most is hazudnak. A vízügyet ugyanis ez a lépés sem egységesíti. Hiszen a miniszter válasza egyértelműen tartalmazza, hogy egyes maradványai (vízminőség-védelem, kármentesítés) továbbra is maradnak a VM-ben. Épp csak újabb falatot harapnak ki a már eddig is szilánkosra lőtt környezetvédelmi államtitkárságból.

Az átalakítás abszurditására az alapvető jogok biztosának levele is felhívja a figyelmet. Nem csak maga a konstrukció káros, de Székely László szerint ráadásul szembemegy a kormány által az ősszel társadalmi vitára bocsátott szinte valamennyi, környezetügyi stratégiával is – így húzva alá kettős piros vonallal, hogy a kormány szerint mennyit érnek ezek a stratégiák, és mi a véleménye a társadalmi egyeztetésről. A toalettpapír, és annak véleményezése valamivel több jelentőséggel bír, mint a Nemzeti Vízstratégia, vagy a Nemzeti Környezetvédelmi Program 4.

A jogszabálytervezet egyeztetési eljárása maga is egy vicc. A VM honlapjára december 11-én került fel a szöveg, véleményezési határidőnek december 12-ét jelölve meg. Egy egész nap állt rendelkezésre a szakmai szervezeteknek, civileknek, állampolgároknak, hogy észrevegyék, elolvassák, véleményezzék a jogszabályt és visszaküldjék álláspontjukat a minisztériumnak. De az ombudsmannak sem hagytak sokkal több időt, levele szerint másfél napja volt az intézményrendszer átalakításának értékelésére. Amiről a jelek szerint az Országos Környezetvédelmi Tanács véleményét – ami az AB korábbi határozatai alapján is alkotmányos jelentőségű eleme a környezeti jogalkotásnak – egyáltalán nem kérték ki. A sietség nem csak a jogszabály megalkotását, hanem hatályba lépését is jellemzi: a rendelettervezet 2014. január 1-én a tervek szerint már hatályba is lép, a karácsony és újév közötti időszakot hagyva meg az intézményrendszernek a teljes átállásra. Nem kell jóstehetségnek lenni, hogy belássuk: káosz, munkaképtelenség, átállási zűrzavar fog uralkodni a vízügyben hónapokig, színvonalas szakmai munka helyett.

A környezetügy kálváriája folytatódik.

Újabb és újabb területek vesznek el, és bár Fazekas miniszter szerint nem született kormánydöntés az átalakítás további lépéseiről, arra, hogy a későbbiekben sem fog, mérget azért nem vennék. Hiszen ugyanezen a miniszter szerint "az államtitkárság pedig az elmúlt három és fél évben megítélésem szerint kiválóan ellátta mindazon feladatokat, amelyeket számára a Kormány, illetve az Országgyűlés megszabott." Aki Tolnainéval, a vízügy elvesztésével, a hulladékgazdálkodás szétverésével a háta mögött nem pirul amikor ezt leírja, annak a szavára bízni Magyarország természeti környezetének, a jövő nemzedékek létfeltételeinek védelmét – hát, minimum bátor gondolat.  Ehelyett a siralmas lefelé csúszás, szétesés helyett nem kérdés, mire lenne szükség ahhoz, hogy kiválóan el legyen látva a környezetügyre a Kormány és az országgyűlés által szabott feladat. Önálló, erős zöld minisztériumra, amely a környezet- és természetvédelem mellett felügyeli a valóban egységes vízügyi igazgatást, végre valahára az erdőket, továbbá a klímapolitikát is – ideértve az ahhoz kapcsolódó hazai és uniós forrásokat plusz a kvótabevételeket. És amely intézményes felhatalmazással rendelkezik, hogy más tárcákhoz tartozó területeken is érvényesítse a fenntarthatóság szempontjait, így a közlekedésben, az energiapolitikában vagy a területfejlesztésben. Akkor reménykedhetnénk, hogy propagandaízű lózungokkal takargatott rombolás helyett végre valami előrelépés is történni fog – írta Jávor Benedek.

Kapcsolódó anyagok:

Hidrológia a tudomány Krahácsa

Likvidálják a környezetvédelmet

Fidesz és a környezet: Orbán Viktor megvédte

A környezetvédelmi igazgatás válságjelei

A belügybe megy a vízügy

Magyarország víz(ügy) nélkül?

Hidrológia – Választási vízosztás

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás