A rovat kizárólagos támogatója

Az ukrajnai Nagymuzsalyon a Verespatakra is tervezett cianidos technológiájú aranybányát szeretnének nyitni. Az Espoo-i Egyezmény szerint az érintett szomszédos országnak joga van tudni a határokon átnyúló környezeti kockázatokról. Az LMP részéről Csiba Katalin hiányolja a magyar hozzáállást, ezért a napokban az Espoo-i Egyezmény Titkárságának írt panaszlevelet. A nálunk is megjelent írásra a Vidékfejlesztési Minisztérium reagált.

A Vidékfejlesztési Minisztérium  reagálása  Csiba Katalin Ha a kormányzat nem teszi, majd lépünk mi, zöldek címmel a greenfon is megjelent írására:

Ahogy azt a 2013. augusztus 16-án kelt válaszlevelünkben Dr. Szél Bernadett országgyűlési képviselő asszony részére is jeleztük, az országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálatáról szóló, Espooban (Finnország), 1991. február 26. napján aláírt egyezmény (Espoo-i Egyezmény) egy adott beruházás környezeti hatásvizsgálati eljárását egészíti ki a várható határon átterjedő jelentős környezeti hatások vizsgálatával. Vagyis csak akkor van lehetőség az Espoo-i Egyezmény szerint bekapcsolódni egy másik ország területén tervezett beruházás engedélyezési eljárásába, ha folyamatban van környezeti hatásvizsgálati (KHV) eljárás. Vélhetően erről az Espoo-i Egyezmény Titkársága is tájékoztatni fogja képviselő asszonyt.

A fenti levélben Dr. Rácz András helyettes államtitkár részletesen tájékoztatta képviselő asszonyt a Vidékfejlesztési Minisztérium által kezdeményezett lépésekről. A cikkben szereplő megfogalmazás, miszerint a helyettes államtitkár úgy értékelte helyzetet, hogy nem történt érdemi lépés, teljesen valótlan állítás, a levél épp az általunk megtett intézkedéseket sorolja.

Dr. Illés Zoltán, mint a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetügyért felelős államtitkára már 2011. novemberében, a témában megjelent első sajtóhírek alapján tájékoztatást kért a nagymuzsalyi aranybánya újraindításának engedélyezési eljárásáról. Az államtitkár levelében felhívta az ukrán fél figyelmét arra, hogy Magyarország az Espoo-i Egyezmény szerint hatásviselő félnek tekinti magát a nagymuzsalyi aranybánya kapcsán, ezért az Espoo-i Egyezmény 2 (5) cikke szerinti értesítést kért a kapcsolódó környezeti hatásvizsgálati engedélyezési eljárás megindításáról.

A Határon átívelő együttműködést szolgáló Magyar-Ukrán Kormányközi Vegyes Bizottság legutóbbi, 2012. március 28-29-én tartott ülésén a Bizottság újra felkérte az ukrán felet, hogy az Espoo-i Egyezménnyel összhangban küldjön értesítést Magyarországnak, amint elkészül a nagymuzsalyi aranybánya beruházás környezeti hatástanulmánya.

Mindezek ellenére ezidáig semmilyen értesítés nem érkezett Ukrajnából a nagymuzsalyi aranybánya kapcsán, így a KHV eljárás megindításáig az Espoo-i Egyezmény sem ad részvételi, tájékozódási, véleménynyilvánítási lehetőséget. A cikkben maga képviselő asszony is bevallja, hogy információi „pletykákból” és „sajtóhírekből” származnak, a „helyiek” számára sincs elérhető tanulmány a beruházással kapcsolatban.

Magyarország, mint potenciális hatásviselő fél, és az Espoo-i Egyezmény Titkársága is legfeljebb annyit tehet, hogy folyamatosan emlékezteti az Ukrán Felet az Espoo-i Egyezmény szerinti értesítési kötelezettségére. Erre a Tárca természetesen továbbra is minden diplomáciai lehetőséget meg kíván ragadni. Így mind a Határon átívelő együttműködést szolgáló Magyar-Ukrán Kormányközi Vegyes Bizottságtól, mind a Határvizekkel kapcsolatos vízgazdálkodási kérdésekről szóló Egyezmény keretében zajló együttműködés Munkacsoportjától kértük, hogy a témát ismételten vegyék fel soron következő ülésük napirendjére.

2013 október 9.
Vidékfejlesztési Minisztérium

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás