Aláírta a budapesti biciklis (BuBi) közösségi közlekedési rendszer uniós támogatási szerződését Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, György István főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója.
A szükséges közbeszerzéseket még 2011-ben kiírják, ezek sikeressége után 2012 közepén indulhat a kivitelezés és 2013 első negyedévében várható a rendszer átadása. Az aláírás előtt tartott sajtótájékoztatón Vitézy Dávid a projektről elmondta: Budapest 12 négyzetkilométeres területén 9 kerületben (I., II., V., VI., VII., VIII., IX., XI., XIII.) lesz elérhető a BuBi rendszer, összesen 74 gyűjtőállomást telepítenek, amelyek 1500 kerékpár tárolására alkalmasak, és beszereznek ezer kerékpárt. Az összköltség 1,1 milliárd forint, amelyből 900 millió az uniós támogatás összege.
Közlése szerint a kerékpárokat előzetes regisztráció után bárki igénybe veheti majd, akár egy bankkártya használatával is, az első 30 percben a bicikli használata ingyenes lesz. A kerékpárokat bármely önkiszolgáló ponton fel lehet venni és bármelyiken le lehet majd adni.
Vitézy Dávid hozzátette: a lopások elkerülése érdekében a biciklikben GPS-es nyomkövető lesz, a regisztráció miatt tudni fogják, hogy kinél van az adott kerékpár, a dokkolóállomásokat térfigyelő kamerával őrzik, és a rendőrség is figyelni fogja a rendszert. Ezen kívül a kerékpárok olyan egyedi alkatrészekből állnak majd, amelyeket más biciklikhez nem lehet felhasználni.
A vezérigazgató kiemelte, hogy 2006-hoz képest megduplázódott a kerékpárt használók aránya, így a városvezetésnek biztosítania kell az ehhez szükséges infrastruktúrát. Bár jelenleg Budapesten a kerékpárút-hálózat még nincs teljesen kiépítve, 2013-ig erre a célra 600 millió forintot fordítanak – tette hozzá. Már az idén is lesznek kerékpárút-fejlesztések és minden útfelújításnál figyelembe veszik a kerékpáros közlekedés szempontjait.
Völner Pál, Vitézy Dávid, és György István a BuBi szerződéssel MTI Fotó: Máthé Zoltán
A BuBi rendszer szerepe, hogy megismertesse a kerékpáros közlekedést a budapestiekkel, előnye pedig, hogy a fenntartás nem kerül jelentős költségvetési forrásokba. A BKK azt várja, hogy az Európa legtöbb nagyvárosában már működő rendszer Budapesten is csökkenteni fogja a légszennyezést és a közlekedési dugókat.
Vitézy Dávid szerint sok esetben az embereket az riasztja vissza a közösségi közlekedés használatától, hogy az "utolsó kilométert" a megállókból a céljukhoz gyalog kell megtenniük. A BuBi ezen is próbál segíteni, így több intermodális csomópontban is lesznek dokkolók.
A bevezetés legnagyobb kockázata a BKK vezérigazgatója szerint az, hogy nem tudni, melyik felvevőállomást hányan használják majd, később az igények alapján tudják csak a pontos kerékpárszámot meghatározni. Az MTI kérdésére válaszolva Vitézy Dávid közölte, hogy a várhatóan megnövekedő kerékpáros forgalom miatt felülvizsgálják a belváros közlekedési rendjét, és a balesetveszélyes csomópontokat átalakítják.
Völner Pál azt hangsúlyozta, hogy a kormányzat 650 milliárd forintot fordít közlekedésfejlesztésre, de ebben már nemcsak autópálya-fejlesztés, hanem a kerékpáros infrastruktúra javítása is szerepet kap, sőt kiemelt támogatásokban részesül szerte az országban. Az olyan beruházások, mint a BuBi, megoldást jelenthetnek a zsúfoltságra, a környezetszennyezésre – tette hozzá. Tájékoztatása szerint országos szinten is egyre nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni a kerékpáros közlekedésre, illetve az infrastruktúra fejlesztésére. Ennek keretében fejlesztenék a Duna menti Eurovelo 6-os utat és a Balaton-környéki hálózatot is felújítanák. Ezekhez jelenleg keresik az uniós forrásokat.
György István, városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes azt mondta, új közlekedésfilozófiát valósítanak meg Budapesten, ennek egyik eleme a BuBi, amellyel visszakerül a magyar főváros a világ élvonalába.