Világ körüli útjának újabb szakaszát teljesítette a Solar Impulse 2 kísérleti napelemes repülőgép: átszelte az Atlanti-óceánt és leszállt a spanyolországi Sevillában.
Tegnapelőtt reggel közép-európai idő szerint 7.38-kor sikeresen megérkezett Sevillába a Solar Impulse napelemes repülőgép, fedélzetén Bertrand Piccard pilótával. A gép New York JFK repteréről szállt fel június 20-án, hétfőn és 71 óra, azaz 3 nap alatt az óceánt átszelve teljesítette a 6272 kilométeres távot, ez volt egyben a gép leghosszabb repülőútja idén. A gép sevillai-i leszállása előtt a Patrilla Águila (magyarul sasok őrjárata), a Spanyol Légierő bemutató köteléke üdvözölte a levegőben a Solar Impulse-t.
Az ABB és a Solar Impulse 2014-ben innovációs és technológiai szövetséget kötött, hogy a két fél közös céljának megfelelően csökkentsék az erőforrások fogyasztását és növeljék a megújuló energia felhasználását. Az ABB, az energetika és automatizálás területén a világ piacvezető vállalata támogatja Bertrand Piccardot és André Borschberget kísérleti projektjükben, amelynek keretén belül napenergiával hajtott repülőgépükkel körberepülik a Földet. A sikeres földet éréssel egy újabb álom valósult meg: első ízben kelt át az Atlanti-óceánon egy olyan gép, amely nem használ fosszilis üzemanyagot, csupán a nap energiáját hasznosítja repüléskor, és nincs károsanyag kibocsátása.
A gép másik pilótája, André Borschberg tavaly júliusban 62 óra alatt sikeresen átszelte a Csendes-óceánt, leszállás nélkül tette meg több mint nyolcezer kilométeres útját a japán Nagojából Hawaiira. Charles Lindbergh 1927-ben hajtotta végre az első transzatlanti átkelést repülőgéppel New Yorkból Párizsba és most Bertrand Piccard egy következő szintre emelte az óceán átrepülését környezetibarát energia felhasználásával.
Összefoglaló video a transzatlanti átkelésről:
Bertrand Piccard, a Solar Impulse kezdeményezője és elnöke, aki most szállt le a géppel, és André Borschberg társalapító és vezérigazgató, aki a monacói irányítóközpontból a repülését felügyelte, bejelentették, hogy létre kívánják hozni a Tiszta Technológiák Nemzetközi Bizottságát (International Committee Of Clean Technologies – Icct). Azon túlmenően, hogy megkísérlik elsőként körberepülni a Földet napenergia segítségével, a Solar Impulse folytatni fogja munkáját azt képviselve, hogy konkrét energiahatékony megoldásokkal sok olyan kihívás megoldható lenne, amelyekkel ma a világ társadalma szembesül. A civil szervezetként (NGO) létrejött Bizottság célja a tiszta technológiák fő globális szereplőinek összefogása, hogy független és hiteles energetikai tanácsadást nyújtson kormányoknak és vállalatoknak egyaránt. A Solar Impulse projekt egyik közvetlen örökségeként ezt kezdetben a Solar Impulse Alapítvány fogja támogatni. A II. Albert monacói herceg, Richard Branson és Kofi Annan védnökségével rendezett COP21 előtt elindított #futureisclean kezdeményezésre alapozó NGO feladata az lesz, hogy közös hangot adjon annak a közel 400 globális szervezetnek, amelyek együttesen lépnek fel a tiszta jövőt szolgáló konkrét megoldások elősegítése mellett. "Egészen napjainkig a környezet védelme költséges volt, és társadalmunk kényelmét, mobilitását és növekedését fenyegette.
Ma a korszerű tiszta technológiáknak köszönhetően a világ energiafogyasztása, és ezzel együtt széndioxid-kibocsátása a felére csökkenthető lenne, új munkahelyek létesítése és nagyobb profit mellett. A Tiszta Technológiák Nemzetközi Bizottsága ebben az irányban végzi majd munkáját” – jegyezte Bertrand Piccard. „A Tiszta Technológiák Nemzetközi Bizottsága fantasztikus lehetőség arra, hogy összehozzunk egy változatos tapasztalatokkal és háttérből érkező szakemberi gárdát, hogy közösen szólaljanak meg, segítsék a változás eléréséhez szükséges erőfeszítéseket, és befolyásolják a globális döntéshozókat a tiszta technológiák és a megújuló energia területein” – tette hozzá André Borschberg.
A Solar Impulse az első olyan repülőgép, amely képes éjjel-nappal repülni egyetlen csepp üzemanyag nélkül, kizárólag a nap energiájára támaszkodva; ennek két pilótája és egyben hajtómotorja a két svájci úttörő, Bertrand Piccard kezdeményező és elnök, valamint André Borschberg vezérigazgató és társalapító.
Fő partnereik, a Solvay, az Omega, a Schindler, az ABB, és hivatalos partnereik, a Google, az Altran, a Covestro, a Swiss Re Corporate Solutions, a Swisscom és a Moët Hennessy támogatásával megkísérlik első ízben körberepülni a Földet a Solar Impulse 2-vel (Si2), kizárólag napenergia felhasználásával – és ezzel megmutatni, hogy tiszta technológiákkal elérhető a lehetetlen is.
A Si2 tiszta technológiák koncentrációja – egy igazi repülő laboratórium.
A szénszálas anyagból készült együléses repülőgép szárnyfesztávolsága 72 méter (nagyobb, mint egy Boeing 747-esé), súlya pedig 2300 kg (ami egy üres családi autó súlyának felel meg). A négy, egyenként 38,5 kilowattórás akkumulátort a szárnyakba épített 17 248 napcella táplálja; cserébe ezek hajtják meg a négy, egyenként 13,5 kilowattos, 17,5 lóerős villanymotort és a propellereket, megújuló energia felhasználásával. A gép így képes napközben maximális mennyiségű energiát megtakarítani, éjjel pedig az akkumulátorok segítségével repülni. Az Si2-nek nincs szüksége üzemanyagra, és gyakorlatilag korlátlan önállósággal rendelkezik: elméletileg örökké tudna repülni, és csak a pilóta létfenntartása szabna neki határt.