A Magyar Autóklub szerint nem lehet sem tömött, sem üres a híd. Úgy vélik, szakértőknek kellene kidolgozniuk a közlekedési rendet. A 2022 decembere óta tartó ideiglenes forgalmi rend önmagában és városi szinten is csökkentette a károsanyag-kibocsátást. A Lánchíd környezetében 0,9 tonnával csökkent a napi CO2 kibocsátás.
Tegyük lehetővé, hogy a Lánchíd élhető és környezetbarát forgalmi rendjét független szakértők határozzák meg – írta mai közleményében a Magyar Autóklub. Azt írták, hogy az autóklub amellett, hogy kifogásolják „a Budapesti Lakógyűlés szavazás kérdésfeltevésének módját, a Lánchíd forgalmi rendjével kapcsolatban az okos kompromisszumot” támogatják. „Olyan megoldás szükséges, mely nem hozza vissza az eredeti torlódásos állapotot, de a másik szélsőséget, az üres híd állapotát sem tartósítja, nem terheli értelmetlenül a környező úthálózatot és a környezetet” – írták.
Mint ismert, a Lánchídon jelenleg kizárólag autóbuszok, biciklisek és taxik közlekedhetnek, a BKK pedig fenntartaná ezt a forgalmi rendet a híd őszre ígért átadása után.
Az autóklub azt írta, hogy támogatják ugyan, hogy a buszok és a biciklisek ne a dugóban araszoljanak, viszont ehhez a híd használatának „finomhangolása” szükséges szerintük: „hajthassanak be úgy a civil autók, ami még nem jár torlódással. Indítványozzuk, hogy a behajtásra jogosultak körére és a forgalmi rend részleteire független szakmai testület adjon javaslatot”.
Az autóklub szerint szavazásban kell feltenni a kérdést, hogy „közlekedhessenek-e autók a Lánchídon”, igaz, azt nem határozták meg, hogy pontosan kiket és hogyan szavaztatnának meg a kérdésben.
Mai közleményükben azonban felkérték a Magyar Mérnöki Kamarát, a Magyar Urbanisztikai Társaságot, a Közlekedéstudományi Egyesületet, a Magyar Útügyi Társaságot és a Budapesti Műszaki Egyetemet, „hogy a delegáltjaikból alakított független szakmai testület útján határozzanak meg olyan élhető kompromisszumos megoldást, mely környezetkímélő és a közlekedés minden résztvevőjének egyaránt megfelel”.
Gyorsabb buszokat, tisztább levegőt, kevesebb dugót jelent az autómentes Lánchíd
Május 3-án ismertettük a BKK tanulmányát, mely szerint a tesztidőszak alatt gyorsabb, kiszámíthatóbb lett a közösségi közlekedés.
2021-ig két buszjárat, a 16-os és a 105-ös közlekedett a Lánchídon át. A híd csúcsidőben folyamatosan torlódott, a legforgalmasabb időszakokban egy irányba óránként 1080 fő tudott átkelni közösségi közlekedéssel. A dugók miatt kiszámíthatatlan volt a buszok menetideje.
A 2022 decembere óta tartó ideiglenes forgalmi rendnek köszönhetően a buszjáratok pontosabban, rövidebb menetidővel, azaz sokkal kiszámíthatóbban közlekednek. A 16-os és a 105-ös busz menetideje percekkel rövidült, megszűntek a torlódásokból fakadó késések. A 105-ös busz menetideje az Apor Vilmos tér felé 6 perccel rövidebb lett. Csúcsidőben óránként 1640 fő tud átkelni közösségi közlekedéssel. A korábbi 21 helyett most már óránként 27 busz halad át a Lánchídon csúcsidőben.
Az új forgalmi rendnek köszönhetően zöld és gyalogosbarát tereket lehet kialakítani a híd két oldalán.
A 2022 decembere óta tartó ideiglenes forgalmi rend önmagában és városi szinten is csökkentette a károsanyag-kibocsátást. A Lánchídon 2019 és 2023 között napi 19 600 járművel csökkent átlagosan a forgalom. Ez a híd környezetében 0,9 tonna/nap szén-dioxid-kibocsátás csökkenését eredményezte.
A Lánchíd szerepének megváltozása miatt teljes városi szinten is csökkent a forgalom: összesen 24 000 kilométerrel kevesebbet tesznek meg személygépjárművel a városlakók, ami összesen napi 29,6 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Ennek a forgalmi rendnek a véglegesítésével folytatódhatna az a komplex köztérmegújítási folyamat, amely fokozatosan teszi gyalogosbaráttá és zölddé Budapest történelmi belvárosát a Városligettől a budai Várig.
Jobb kapcsolatok
A hídon közlekedő buszok másfélszer annyi embert tudnak elszállítani, mint korábban. A folyamatosan az igényekhez szabott buszhálózat új, fenntartható és kiszámítható kapcsolatokat nyitott a budai hegyvidék, valamint a belváros és Angyalföld között. Míg korábban csak a 16-os és a 105-ös járatok közlekedtek itt, a felújítást követően, a 16-os, a 216-os, a 105-ös, a 178-as, május 1-től pedig a 210-es járat is elindult. Ennek köszönhetően 1080-ról 1640-re, azaz több mint 50 százalékkal nőtt az egy irányba menő csúcsórai kapacitás.