Hirdetés
(X)

Sok gyermek az ovis évek vége felé már élénken elkezd érdeklődni a betűk világa iránt. Főleg, hogyha esténként mesét olvastak fel neki, valószínűleg alig várja már, hogy végre saját maga olvassa az izgalmasabbnál izgalmasabb történeteket.

Az első iskolaév első félévének a végére már lényegében megismerik a kisdiákok a betűket, és olvasni is tudnak. A szavak azonban csak akkor nyernek értelmet, ha az olvasás mechanizmussá alakul, nem kell gondolkodni, hogy melyik betűt látjuk a papíron. Az értő olvasás hiánya számos későbbi problémához vezet. 

Diszlexia?

Nem kell egyből olvasási zavarra gondolni, viszont jó, ha megfigyeled, hogy milyen hibákat vét. Előfordulhat tükörolvasás pl. láb helyett bált olvas, vagy betold a szóba egy olyan betűt, ami eredetileg nem szerepel benne, esetleg pont az ellenkezője történik; kihagy egy betűt vagy kever betűket.

A diszlexia egyik legáltalánosabb jellemzője a b és p vagy k és g, illetve a v és f felcserélése. Ezek megjelenésükben vagy a hangzásokban valamelyest hasonlítanak, így könnyen téveszthetők. Azt azonban tudni kell, hogy azoknál is előfordulnak ezek az olvasási hibák, akik végül nem lesznek diszlexiások.

Ismétlés a tudás anyja

A folyékony olvasás feltétele a magabiztos betűismeret. Ehhez pedig minél többet kell gyakorolnia, látnia nyomtatott formában a szavakat. Nem kell feltétlenül egy érdektelen könyvvel lerohanni, egy képregény, magazin vagy betűfelismerő játék is nagyban hozzájárul a biztos tudás kialakulásához. És ami a legfontosabb: ebben a korban példamutatással tudsz leginkább hatni a csemetédre. A Játékliget webáruház ismeretterjesztő könyvei könnyen kedvet csinálhatnak az olvasáshoz, bármelyik érdeklődő gyerek számára.

Nem érti, amit olvas

Mi a helyzet akkor, hogy nincs nyoma diszlexiának, mégsem érti a gyermek, amit elolvasott? Könnyen lehet, hogy a memória erősítésére kell nagyobb hangsúlyt fektetni. Ez egyszerűen felismerhető abból, hogy az olvasott szöveghez kapcsolódó kérdésekre mennyire tud pontos választ adni vagy részleteket felidézni. Amennyiben kiderül, hogy ezt a területet szükséges fejleszteni, akkor tanuljatok verseket, játszatok szólánc játékokat.

A másik lehetőség, hogy majdnem mindenre szó szerint emlékszik az adott szövegből, mégis rosszul sikerülnek a szövegértés felmérői. Ilyen esetben lehet, hogy nem látja át az ok-okozati összefüggéseket, vagy az időrendi sorrendet nem tudja helyesen felállítani. Találós kérdésekkel, szólás-mondások megismerésével javítható ez a jelenség.

Szókincs

Azok, akik sokat olvasnak, választékosabban tudnak kommunikálni, mert sokkal több szót ismernek. A szókincsállomány bővíthető, és amellett, hogy megkönnyíti az önkifejezést, a befogadásban is nagy szerepe van. Nem kell azon gondolkodni, hogy mit jelenthet egy adott szó, mert már máshonnan ismerős. A beszélgetések, a mesék olvasása vagy mesélése hozzájárul ahhoz, hogy gyermeked az írott szöveg világában is otthonosan mozogjon.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás