A francia Bolloré ipari-szolgáltató vállalat bejelentette, hogy beszünteti a rendkívül népszerű Autolib’ szolgáltatást, vagyis július végéig 4000 elektromos autó tűnik el Párizsból, és az agglomerációból. A versenytársak csak erre vártak.
A párizsi és 65 agglomerációs önkormányzatot összefogó szövetség június 21-én ült össze és döntött arról, hogy nem rendeli meg többet a francia szolgáltatótól az Autolib’-et (az auto + liberté ’szabadság’ szavakból képzett brand). A július 31-től hatályos döntésnek igazi piac-átalakító hatása lesz, mert egy 140 ezres regisztrált felhasználói bázisról, ötszáz alkalmazottról és egy négyezres flottáról van szó, amely nemcsak a francia fővárost, hanem az agglomerációt is lefedte.
Az autopro szerint egyelőre nem lehet tudni, mi lesz a kis szürke, Bluecar névre keresztelt autók sorsa, amiknek látványa idestova nyolcadik éve határozza meg a párizsi belváros látványát. Valószínűleg egy részük a cég más szolgáltatási helyszíneire, így Lyonba, Bordeaux-ba, vagy Indianapolisba fognak kerülni. A szolgáltatási területen több mint hatezer parkolóhely fog felszabadulni, júliusban fokozatosan egyre kevesebb autót lehet majd lefoglalni.
A szolgáltatás sajátossága volt, hogy dedikált, felfestett parkolóhelyekről lehetett kikölcsönözni a Bolloré saját fejlesztésű elektromos járműveit, és ezekre a helyekre is lehetett letenni. A szintén a társaság által kiépített töltőhálózat azonban megmenekülhet, mert a nyilvános töltőoszlopok a legtöbb elektromos Renault és Peugeot, valamint a BMW i3, a Nissan Leaf, a Mitsubishi i-MiEV, az Opel Ampera, a Smart ED vagy a Toyota Prius Plug-in Hyrid típusokkal is kompatibilisek. Az 1100 töltőoszlopot 2019 végéig veszi át a francia főváros és az agglomeráció.
Fájdalomdíjként csak annyi jár az előfizetőknek, hogy júliusra minden regisztráció mögé prémium szolgáltatást tesznek. Mint arra a Le Figaro francia politikai napilap rámutatott, a döntés mögött kemény pénzügyi megfontolások álltak, az Autolib’ ugyanis 300 millió eurós veszteséget görgetett maga előtt. A Bolloré-csoport vezetője, Vincent Bolloré 2023-ra szerette volna nyereségessé tenni a szolgáltatást.
S hogy kik a győztesek?
A Free2Move autómegosztó szolgáltatásokat gyűjtő oldalon rengeteg kisebb-nagyobb cég sorakozik, amely Párizsban elérhető, mint például a Communauto, az Ubeeqo vagy a Zipcar. Ám e három cégnek összesen csupán 250 megosztható autója van, várható, hogy hamarosan többen is észreveszik az üzleti lehetőséget a francia fővárosban.
A bukás okait valószínűleg még sokáig fogják elemezni. A szolgáltatás kritikusai szerint a flotta nagyságához képest keveset költöttek annak fenntartására, fejlesztésére, az autók sokszor ütöttek-kopottak voltak – mondjuk ez a párizsi parkolási helyzetből következően nem is lehet meglepetés. Az újabb és újabb csatlakozó önkormányzatok miatt a szolgáltatás geometriája egyre bonyolultabbá vált. A terület-növekedés miatt egyre hosszabb, szervizeléshez szükséges utat kellett lebonyolítania a flottának. Előnyből nehézséggé vált az is, hogy az együttműködő 104 önkormányzat közül 65 a Vélib’-re, vagyis a cég közösségi kerékpár-szolgáltatására is előfizettek, vagyis egy üzemeltetési rendszeren belül az együttműködésnek két szintje létezett, idővel érdekkülönbségek léptek fel a szövetségen belül.
A Bolloré egyébként éppen az akkumulátor-fejlesztés pilot-projektjeként vágott bele az Autolib’-be. Portfóliójában egyébként továbbra is hangsúlyos szerepet játszik a megújuló energiaforrások fejlesztése-írta az autopro.