A rovat kizárólagos támogatója

Újabb fogyasztói kutatás mutatott rá, hogy a vásárlók egyre szívesebben választanának fenntartható termékeket, de a félrevezető zöld állítások miatt nehéz beazonosítaniuk a valódi öko változatokat. Meddig mehetnek el a vállalatok a zöld állításaikkal?

A Tudatos Vásárlók Egyesülete egy nemzetközi projekt keretében hazai fogyasztókat kérdezett a zöld reklámokról, és az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezetével (BEUC) összefogva beadványban kéri a szabályozás szigorítását a törvényhozóktól. Az Egyesület évek óta tájékoztató kampányokban igyekszik felhívni a figyelmet a zöldre festés jelenségére, illetve szót emelni a vállalatok félrevezető állításaival szemben, így a friss beadványt a Gazdasági Versenyhivatalnak is megküldi, kérve a sürgős fellépést a vállalatokkal szemben.

A fogyasztóknak elegük van a félrevezetésből

A nemzetközi összefogásban megvalósított kutatás egyértelműen megmutatta, hogy a legtöbb fogyasztó készen áll tenni környezeti lábnyomának csökkentéséért, és ehhez megbízható információkat keres. Azonban összekavarja és ezért frusztrálja őket a zavarba ejtő, véget nem érő zöld címkék és állítások tengere. A felmérésből kiderül: 

  • A magyar válaszadók közel fele (49%) szívesebben vásárol környezetvédelmi címkével ellátott termékeket, mint címkével nem rendelkező termékeket, ez megegyezik az uniós átlaggal. 
  • Itthon viszont az átlagnál nagyobb a tudatosság a zöldre festés tekintetében, a válaszadók 44 százaléka állítja, hogy az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer észlelt megtévesztőnek tűnő zöld állítást, míg az uniós polgárok 34 százalékának tűnt csak fel ugyanez. Viszont mindössze 3 százalékul vallja magáról, hogy mindig képes felismerni a hamis zöld állításokat 
  • A válaszadók 87 százaléka úgy véli itthon, hogy a zöld állításokat és címkéket csak akkor szabadna engedélyezni, ha azokat előzetesen jóváhagyták vagy ellenőrizték, és csaknem 70 százalékuk gondolja, hogy szükség van a hatósági szabályozásra, illetve független szervezetek tanusítási tevékenységére. 
  • Négy európai válaszadóból csaknem három úgy gondolja, hogy a “kiemelten szennyező vállalatoknak” egyáltalán nem szabadna használni semmilyen zöld állítást. Magyarországon ezzel a válaszadók 83 százaléka értett egyet. Ide tartozik többek között a Coca-Cola és Nestlé, amelyek ellen nemrég nyújtott be panaszt több európai fogyasztóvédelmi szervezet, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete is a pet palackjaik okozta környezetszennyezés és az ezzel ellentétes fenntarthatósági állításaikkal kapcsolatban. Hasonlóan megtévesztő a légitársaságok kibocsátás-kompenzációs marketing üzenete, ami azt sugallja, hogy a repülés néhány kattintással fenntarthatóvá tehető.

 “A Tudatos Vásárlók Egyesülete a zöldre festést súlyos problémának tartja, és amint ebből a kutatásól is kitűnik, nem alaptalanul. A félrevezető zöld reklámállításokat a fogyasztók 41 százaléka látja manipulatívnak, és ettől – joggal – átverve  érzi magát. Ez azért is gond, mert egy-egy ilyen eset, amire fény derül, általánosságban is aláássa a zöld állításokba vetett bizalmat,  tehát még a megalapozott, minősítéssel alátámasztott állításokban is kevésbé bíznak majd a fogyasztók.” világítja meg a probléma lényegét Dénes Júlia, az Egyesület munkatársa. 

 

Nem várhatunk tovább a szabályozással 

“A fogyasztóknak megbízható környezeti információkra van szükségük ahhoz, hogy fenntarthatóbb életmódra térjenek át. A fogyasztók általában nincsenek tisztában azzal, hogy bár egyes termékek, például élelmiszerek, műanyag palackok vagy repülőjegyek “szén-dioxid-semlegesnek” vannak feltüntetve a piacon, ezek a termékek szén-dioxid-kompenzációra támaszkodnak, és még mindig szén-dioxidot bocsátanak ki. Nem a fogyasztók feladata kellene legyen az igaz és a hamis megkülönböztetése. Azt várják el a hatóságoktól, hogy az állítások és címkék eleve megbízhatóak legyenek.” nyilatkozta Monique Goyens, a BEUC főigazgatója.  

Éppen ezért, a tanulmány eredményei alapján a BEUC és tagszervezetei, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete is az alábbi ajánlásokat fogalmazta meg a politikai döntéshozók felé: 

  1. A tagállamok késedelem nélkük ültessék át a nemzeti jogba a “Fogyasztók helyzetbe hozása a zöld átmenet érdekében” című dokumentumban felsoroltakat, kezdve a szén-dioxid-semleges állítások betiltásával. “Tanulmányunk azt mutatja, hogy a fogyasztók nyitottak a szigorúbb intézkedésekre, amelyek megakadályozzák, hogy a szennyező vállalatok zöldre fessék termékeiket. Mivel a COP28 hamarosan megkezdődik, a hamis zöld reklámok megakadályozására irányuló nemzetközi erőfeszítéseknek fel kell zárkózniuk a vállalatok kreativitásához.”mondta ezzel kapcsolatban a BEUC képviselője. 
  2. Az EU fogadja el a “zöld állításokról szóló irányelvet“, és gondoskodjon arról, hogy a zöld állítások és címkék tekintetében szilárd előzetes jóváhagyást vezessenek be, amely ugyanakkor elegendő teret enged a megbízható címkéknek.  
  3. Támogassák és népszerűsítsék a hiteles környezetbarát címkék, például az uniós ökocímke használatát. 
  4. Erősítsék meg a zöldre festés elleni intézkedéseket. 
  5. Gyorsítsák fel a nemzetközi együttműködést a zöldre festés elleni küzdelemben. 

 A beadványt a Tudatos Vásárlók Egyesülete haladéktalanul megküldi a Gazdasági Versenyhivatalnak, kérve a vállalatok elleni fellépést. 

A kutatás háttere 

A felmérés 2023 május 22 és június 14 között on-line zajlott, és 12 európai és 4 Európán kívüli ország lakosai vettek részt benne. (Ausztria, Ausztrália, Belgium, Kanada, Csehország, Dánia, Magyarország, Olaszország, Hollandia, Új-Zéland, Norvégia, Portugália, Szlovénia, Spanyolország, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok). Országonként közel 1000 fő, 18 és 74 év közötti válaszadó véleménye került bele a felmérésbe, a minta reprezentatív volt. A kutatást a BEUC megrendelésére az Euroconsumers végezte el.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás