Hirdetés

A héten átadtak egy új, minden eddiginél nagyobb teljesítményű CNG-töltőállomást, amely a BKV Zrt. korszerű, sűrített földgázüzemű autóbuszai számára biztosítja a tankolást. A FŐGÁZ Zrt. és a közlekedési társaság együttműködésében a tömegközlekedés egy új korszaka indul el, és végre Budapest útjain is találkozhatunk CNG buszokkal.

A sűrített földgázüzemű buszok üzemanyag-ellátása céljából létrehozott kúttal tehermentesítve lesz a fővárosban jelenleg elérhető 2 CNG kút, vagyis ott gyorsabban tankolhatnak a földgázüzemű személyautók. A gázüzemű működés nem csupán olcsóbb a hagyományos üzemanyagokhoz képest, alkalmazása nagyban csökkenti a károsanyag-kibocsátást is.

A földgázüzemű buszok számára elérhető új sűrített földgáz (Compressed Natural Gas, CNG) töltőállomást a FŐGÁZ Zrt. a saját Salgótarjáni úti telephelyén állította üzembe. A beruházás révén a buszok tankolása a jövőben még gyorsabban és rugalmasabban történhet. A FŐGÁZ már eddig is üzemeltetett két közforgalmú, azaz nyilvános CNG-töltőállomást Budapesten, ám a most átadott kút a CNG-buszoknak lesz fenntartva, mellyel a meglévő kutakat tehermentesítik.

Nagyobb teljesítmény, hatékonyabb tankolás

Az új CNG-kút technikailag is előrelépést jelent. A Kőbányai úton lévő első nyilvános CNG töltőállomás kompresszora egy óra alatt 300 köbméter földgázt képes összesűríteni. Az újabb, Budaörsi úton működő kút már 500 köbméteres óránkénti teljesítménnyel működik. A CNG buszok számára most átadott Salgótarjáni úton üzemelő kút ennél is több, óránként 1000 köbméter földgáz összesűrítésére képes, ezzel hatékonyan és gyorsan szolgálja ki a buszokat. A Dijonból érkezett, Van Hool New A330 típusú CNG-üzemű buszok fokozatosan állnak forgalomba, legkésőbb nyár végéig a 37-ből nagyjából 33-al találkozhatunk egy időben az utakon. Az új buszok felismerhetőek a szélvédőkön elhelyezett piros CNG feliratos matricáról, ami a járművek hajtóanyagát jelöli.  A sűrített földgáz alkalmazása a hagyományos üzemanyagokhoz képest lényegesen kevésbé szennyezi a környezetet, az ilyen buszok károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos járművekének. Használatuk ráadásul olcsóbb is, valamint a csendesebb működés révén a zajszennyezés is mérsékeltebb.

CNG busz töltő átadádsa CNG busz töltő átadádsa
A képre kattintva galéria nyílik.

Sikeres együttműködés

„A FŐGÁZ-nál 2011 óta törekszünk arra, hogy minél szélesebb körben elérhetővé váljon a környezetkímélő és költséghatékony földgázüzemű autózás és biztosítani tudjuk az ehhez szükséges tankolási feltételeket. Ez a szemlélet cégünk mindennapi működésében is visszaköszön, saját autóflottánkat is fokozatosan cseréljünk le CNG üzeműre. A mostani beruházás legfontosabb célja volt, hogy a fővárosban közlekedő CNG buszok mielőbb forgalomba tudjanak állni, amely a tömegközlekedés egy új korszakát jelenti” – mondta Koncz László, a FŐGÁZ Zrt. vezérigazgatója. A FŐGÁZ egyedi beruházása hozzájárul a főváros megújított buszflottájának hatékony üzemeltetéséhez, amely hosszú távon költségtakarékosságot, egészség- és környezetmegóvást eredményez.

„A Fővárosi Önkormányzat vezetése és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a buszflotta megújítása mellett. Ebben a ciklusban több mint 500 új, illetve újszerű busz állt forgalomba a fővárosban. Újdonságként, kísérleti jelleggel idén tavasszal a Kispesti-Pestszentlőrinci járatokon jelentek meg az első CNG-buszok, nyár végéig mind a 37 jármű forgalomba áll. Ezeknek a sűrített földgázt felhasználó buszoknak a károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos dízelbuszokénak. Egy ekkora városban különösen fontos, hogy minden lehetséges eszközzel óvjuk a környezetet és csökkentsük a forgalom káros hatásait, ezért is törekszünk arra, hogy ne csak környezetbarátabbá, vonzóbbá is tegyük a közösségi közlekedést, hiszen ha el tudjuk érni, hogy többen otthon hagyják autójukat, tovább javulhat a levegő minősége. A 37 jármű nemcsak környezetbarát, üzemeltetésük, fenntartásuk is olcsóbb, mint a korábbi dízelbuszoké, emellett csendesebbek, alacsonypadlósak, légkondicionáltak, így reményeink szerint az utasok megelégedésére a szolgáltatás színvonalának jelentős emelkedését hozzák” – emelte ki Dr. György István, Budapest városüzemeltetési főpolgármester-helyettese.

Hizó Ferenc, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) zöldgazdaság fejlesztéséért, klímapolitikáért és kiemelt közszolgáltatásokért felelős helyettes államtitkára az ünnepségen a klímavédelem fontosságára rámutatva felhívta a figyelmet arra, hogy az ország más városaiban is közlekednek sűrített földgázzal járművek. Kijelentette: a kormány támogatja a környezetbarát közlekedési módokat.

 

Környezet- és egészségbarát technológia

Annak ellenére, hogy már az első Otto-motort is gázzal üzemeltették, az elmúlt bő száz évben a benzin és a dízelolaj használata terjedt el. Csak a kilencvenes évek elején került újra a figyelem középpontjába a földgáz üzemanyagként való felhasználása. A sűrített földgázt felhasználó buszok károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos járművekének, üzemeltetésük, fenntartásuk pedig olcsóbb. A CNG technológia előnyei miatt egyre terjed nemcsak a közösségi közlekedésben, hanem a cégautók és a magánautók körében is. A technológia kedvező tulajdonságainak köszönhetően, mára több mint 14,2 millió CNG meghajtású gépjárművet üzemeltetnek a világon, és ez a szám folyamatosan növekszik. Magyarországon 1500 sűrítettföldgáz-üzemű gépjármű közlekedik.

Keresett, mert olcsóbb

A CNG-üzemű autók tankolása kifejezetten kedvező anyagi szempontból. A költségtakarékos, olcsóbb sűrített földgáz alkalmazása egyre terjed a céges autók körében is, hiszen ezzel jelentős összegeket tudnak megtakarítani az érintett vállalkozások. Ma még viszonylag kevésbé ismert, hogy a földgázra való átállás miatt nem szükséges a járműveket átalakítani, akár gyári CNG hajtású személyautót is vásárolhatunk, ezzel az üzemmóddal pedig üzemanyag-költséget takaríthatnak meg mind a magánszemélyek, mind pedig a vállalkozások. A FŐGÁZ jelenleg is tárgyalásokat folytat a meglévő partnerein túl további taxitársaságokkal, kommunális szolgáltatást nyújtó és közösségi közlekedést biztosító vállalatokkal, akik sorra veszik fontolóra gépjárműflottájuk CNG-s üzeműre történő lecserélését. A FŐGÁZ maga saját autóflottáját pedig fokozatosan cseréli le sűrített földgázt felhasználó járművekre.

CNG busz töltő átadádsa CNG busz töltő átadádsa
A képre kattintva galéria nyílik.

A sűrített földgáz a hagyományos üzemanyagokhoz képest kevésbé szennyezi a környezetet, amelynek különösen a városi üzemeltetés esetén van nagy jelentősége. A szén-monoxid (CO) kibocsátás a benzinénél lényegesen, 50-70 százalékkal alacsonyabb, a kibocsátott szénhidrogének (HC) szintje pedig felére csökken.
A dízel járművekhez képest a nitrogén-oxidok (NOx) mennyisége 70 százalékkal lesz alacsonyabb, a különösen sok betegséget okozó szilárd részecske kibocsátás pedig gyakorlatilag nulla a CNG-üzem mellett. A CNG üzemanyagot használó gépjárművek alacsony károsanyag-kibocsátásuk miatt egy szmog-riadó esetén is szabadon közlekedhetnek az érvényes szabályok szerint.
37 CNG busz környezetbarát működésének köszönhetően évente már 350 tonna nitrogénoxiddal (NOx), 26 tonna korommal (PM10) és mintegy 2700 tonna széndioxiddal (CO2) kevesebb káros anyag kerülhet a levegőbe. A mostani fejlesztés nagyban hozzájárulhat a fővárosi közlekedés környezetterhelésének, ökológiai lábnyomának csökkentéséhez.

Koncz László, a Főgáz Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy 80-90 millió forint között alakul egy CNG-töltőállomás beruházási költsége. A nyilvános CNG-kutak beruházása 1-2 év alatt megtérül, ezért a Főgáz szeretné a harmadik és a negyedik töltőállomás építését is előkészíteni, hogy ez év végére, jövő év elejére legalább négy nyilvános sűrített földgáz töltőállomás legyen Budapesten. Reményeik szerint pedig a BKV-buszoknak kialakított töltőállomáson tankolnak majd hamarosan a szelektív hulladékgyűjtéshez használt CNG-járművek is – tette hozzá a Főgáz vezérigazgatója.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás