A zöld rendszámos autók fele nem is elektromos. Ezek egy része valójában szennyezőbb, mint a kisebb benzines modellek. Az állam mégis ezeknek az autóknak a vásárlóit is megtámogatja jelentősen. A luxusautókat különösen megéri zöld rendszámmal venni, mivel így egy hibrid modell esetén akár 700 ezer forint adót és járulékot takaríthat meg a tulajdonos. Az e- autók száma viszont továbbra is annyira alacsony, hogy ez egész támogatási rendszernek nincsen érezhető hatása a környezetre.
A zöld rendszámot 2015 augusztus óta lehet igényelni, és bár nagyon sok kedvezmény kapcsolódik hozzá, finoman szólva sem sikerült a segítségével elektromos-autó forradalmat beindítani az országban. Zöld rendszámot az az autó kaphat, amelyik legalább 25 km-et tud csak elektromos meghajtás mellett megtenni, és kívülről is tölthető. Tehát a hagyományos hibridek nem kaphatnak támogatást.
Ha a tömegek nem is kaptak rá, a gazdagok igen: nem véletlen, hogy luxusautókat láthatunk zöld rendszámmal furikázni, a nagyon drága autók esetében tényleg milliós megtakarítást ér a rendszám színe néhány év alatt. A Mercedes 500e plug-in-hybrid típus például 34 millió forintba kerül újonnan. A 2,8 tonnás, 3 literes motorral szerelt autó 33 km-t tud egy feltöltéssel megtenni, a gyári adatok szerint 3 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren, de ha nem töltögeti a tulaj, jó eséllyel a sokszorosára nő a szennyezés.
Kérdés, miért kell egy ilyen luxusautót az államnak támogatnia, hiszen ilyen kis fogyasztású autó hibrid megoldás nélkül is van a piacon. A támogatás ráadásul nem is kevés: az említett Mercedes üzembe helyezésekor nem kell a zöld rendszám miatt a 400 ezer forintos regisztrációs adót és a vagyonszerzési illetéket sem megfizetni. Ez utóbbi a teljesítménytől függ, a 325 kW-os autóra ez további 276 ezer forint, tehát 676 ezer forint a megtakarítás.
Az elektromos autózás még nem igazán lendült fel itthon. Összesen 4836 zöld rendszámos autó van forgalomban, amiből csupán 2 564 darab tisztán elektromos a Belügyminisztérium tájékoztatása szerint. Mivel 3,3 millió személygépkocsi van jelenleg forgalomban Magyarországon, ez azt jelenti, hogy 1 292 autóból 1 elektromos csupán.
Az elektromos autók 12 százaléka csupán három cég tulajdona: a Greengo-nak 168 darab Volkswagen eUP-ja van, míg a MOL Limo-nak 100 darab ugyanilyen autója, illetve a Budapesti Taxi használ 50 darab Nissan Leafet.
Érdemes megnézni, hogy mekkora összeggel támogatja az állam a hibrideket és az e-autókat, összesen 5 úton is:
1. Regisztrációs adó: zöld rendszámú autóra nem kell ezt megfizetni, mértéke a motor méretétől függ, maximuma 400 ezer forint. Hibridek estében átlagosan a 2,0-2,5 literre vonatkozó 265 ezer forintot vettük, tisztán elektromos autóknál az 1,4-1,6 literes kategóriára vonatkozó 85 ezer forintot. Ennek elengedése eddig összesen 820 millió forint kiesést okozott a magyar költségvetésnek.
2. Vagyonszerzési illeték: a kW-ban kifejezett teljesítmény után megfizetendő illeték, vagy közismertebb nevén átíratási díj 40 kW-ig új autónál 550, afölött 650, 81 és 120 kW között 750, afölött 850 forint kW-onként. Hibrideknél 150 kW-os, elektromosaknál 80 kW-os autókra számolva jött ki, hogy 423 millió forint ennek elengedése miatti vesztesége.
3. Gépjárműadó: Ezt a költséget már folyamatosan kellene fizetni, de a zöld rendszámosoknak ezt is elengedik. Összege az autó három éves koráig 345 forint kW-onként, az előző pontban megadott értékekkel számolva jön ki az évi 188 millió forint kiesés, évente.
4. Cégautóadó: Csak akkor kell megfizetni, ha nem magánszemély veszi az autót. Mivel a tisztán elektromos autók jó része céges lehet ma Magyarországon, illetve a luxus hibrideket is megéri cég nevére venni, abból indultunk ki, hogy a járművek fele lehet cégek nevén. Mivel zöld rendszám esetén ezt a havi 22 ezer forintos tételt sem kell megfizetni, további évi 53 millióról mond le az állam.
5. Elektromos autók megvásárlására állami támogatás: 2016 óta érhető el a pályázat. A tisztán elektromos autók vásárlását 1,5 millió forinttal támogatja a kormány, de maximum az autó árának 21 százalékát. Mivel 10 millió alatt nem igen van elektromos autó, így mindenki a maximumot kaphatja meg, aki pályázik. Így a 2 milliárd forint keretösszegből 1 333 autó támogatására lesz lehetőség. Bár azt nem tudjuk, hogy eddig mennyit használtak fel ebből, de a támogatást biztosan el fogják költeni.
Folytatás, további érdekességek a G7 cikkében >>>