A Magyar Nemzeti Múzeumot meglátogatók szó szerint belebotlanak a Múzeum körúton a Múzeumkert előtti járdán egy platánfa dimbes-dombos gyökérzetébe. A fa az utóbbi időkben támasztógyökereivel megbontotta a járdát – így valamit tenni kell. A terveket Budapest főtájépítésze ismertette.
Ott, ahol egy méretes platánfa szorong a közúti szegély és a K-kővel kirakott díszburkolat között. Nem jó hely ez a szűk hely egy platánnak, amely akkor tud jól fejlődni, ha van számára 60 m2 élettér. Egy belvárosi fasorban ezt lehetetlen biztosítani, s az elmúlt évtizedek út-, villamos-, járda- és közműrekonstrukciói, de még a Múzeumkert rekonstrukciója is nyomot hagyott a fa egészségén- írta Bardóczi Sándor.
A Főkert munkatársai műszeres húzóvizsgálatot végeztek el rajta nyáron, ami egy olyan teszt, amiből kiderül, kidöntheti-e egy nagyobb szél a fát. A vizsgálatok azt mutatják, hogy biztonsági határérték közelében van a fa, éppen megfelel, ami azt jelenti, hogy a 100%-os biztonság felett van egy picivel (extrém viharokkal is számolni kell, ezért a Főkert jelentősen túlbiztosít). Ezt az értéket szeretnék feltornászni 200% fölé, mert ha itt dől a fa, akkor az veszélyeztet villamost, annak légvezetékeit, buszt, személygépkocsit, kerékpárost, gyalogost. Ez pedig megengedhetetlen. Ugyanakkor egy ekkora fát a belvárosban nehezen eresztünk el, kultúrtörténeti érték, a budapesti platán-korszak utolsó hírmondói közé tartozik.
Mi a megoldás?
A kidőlési kockázatot a gyökérterület növelésével és/vagy a korona redukciójával lehet csökkenteni. Itt gyökérterületet növelni a műemléki kerítés, a közművekkel teli járda alatti terület és a közművekkel teli útburkolat alatti terület átalakításával lehetne elméletben, ami a gyakorlatban járhatatlan út. Marad tehát a nagy szélvitorla, a korona visszametszése. A platán jól tolerálja ezt, viszont ez sem bonyodalom nélküli. Forgalomkorlátozás nélkül lehetetlen itt dolgozni, ezért éjszaka történik majd a lombkorona 40%-os csökkentése, amivel elérhető a kívánt biztonsági tényező elérése.
November 7-én hajnal 3-kor kezdenek a faápolók, s a tervek szerint reggel 7 órakor adják vissza a forgalomnak az útpályát. A félpályás útlezárás mellett a villamosközlekedés is akadozhat, de a pálya feszültségmentesítése nem szükséges.
Ha felkönnyült a korona, akkor lehet leszedni a járda felőli oldalon a burkolatot a gyökerekről, amelyek most lesúlyozzák azt, s segítenek a fát helyben tartani. A gyökerek közé tápanyag, fölé teherelosztó paplan kerül, majd egy enyhe rámpás kialakítással visszarakható a K kő homokba ágyazva, hogy a gyalogos közlekedés akadálymentesen biztosítható legyen. A burkolat javítását a Főkert szakfelügyelete mellett a Budapest Közút végzi el.
A beavatkozással még maximum plusz 10 évet tudunk ennek a fának biztosítani. Mint a legtöbb platánnál a belvárosban, itt is tapasztaljuk a legyengült állapotot, a kórokozók jelenlétét, de nehezen engedjük el a fát. Ezért is teszünk meg mindent még tíz évért. Hogy legyen idő tőle elbúcsúznia mindenkinek. Kérjük, segítse egy megosztással a Főkert és a Budapest Közút munkáját, hogy lehetőleg a legtöbb érintett időben értesülhessen a november 7-i rekonstrukcióról és annak mibenlétéről.