A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: 24.hu

A Völner-Schadl-ügy egyik, a bíróságon tárgyalt mellékszálából kiderül, hogy Magyarországon 1 paksi bővítésért felelős miniszter, 1 innovációért felelős miniszter, 1 igazságügyi államtitkár, 1 energiaügyi államtitkár és 1 végrehajtói kamarai elnök foglalkozott egyszerre és komolyan a “vízmotornak” nevezett közismert energetikai szélhámossággal, és próbáltak kéz alatt állami támogatást szerezni hozzá.

Ugyanezen időszakban elmaradtak Magyarországon a megújuló energiás beruházások, tilalom volt életben a szélenergiára, nem történtek jelentős épületenergetikai felújítások, nem történt meg a Krímet megszállva tartó Oroszországtól való energetikai függőség csökkentése, tovább bukdácsolt a paksi bővítés és akadályoztuk az EU klíma- és energiacélkitűzéseinek emelését- írta a hungarikum történtekről Jávor Benedek.

Mutyi és korrupció a felső szinteken

Világszabadalmat, az államadósság eltüntetését, és a világtérkép átrajzolását is lehetőségként látta a Schadl-féle vízüzemű motorban Völner Pál. A volt államtitkár és Schadl György volt végrehajtó elnök büntetőpere egy mellékszál tárgyalásával folytatódott november 9-én a bíróságon. Süli János volt paksi bővítésért felelős miniszter is tanúvallomást tett, meg is cáfolta volt államtitkára szavait.

Süli János, a paksi atomerőmű bővítésért felelős korábbi tárca nélküli miniszter és volt államtitkára, Kovács Pál meghallgatását is csütörtökre tűzte ki a Fővárosi Törvényszék az elmúlt évek egyik legsúlyosabb, politikai szálakat is felvonultató korrupciós büntetőperben, amelynek Schadl György, a végrehajtói kar volt elnöke és Völner Pál volt igazságügyi államtitkár a főszereplői. Sülin és Kovácson kívül még Steiner Attilát hallgatták meg, aki korábban a körforgásos gazdasági fejlesztésért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár volt Palkovics László volt miniszter tárcájánál.

Mint arról a 24.hu többször írt, a Völner-Schadl-ügy nem csupán a végrehajtók megolajozott kinevezéséről és csúszópénzekről szól, hanem akadnak bőven érdekes mellékszálai is. Ilyen az az ügylet is, ami a paksi atomerőmű fejlesztéséhez is kapcsolódik.

A vádak szerint Völner Pál azt vállalta, hogy Schadl György cégére az Innovációs és Technológiai Minisztériummal kiírat egy milliárdos pályázatot, és elintézik, hogy azt elnyerje a társaság. Ez a társaság hivatalosan egy vízüzemű motor megvalósításán dolgozott, ami az elképzelések szerint a paksi atomerőmű részére nyújtott volna innovációs támogatást. Ugyanakkor semmilyen garancia nem volt arra, hogy a motor működőképes lesz. Erről Völnernek is szóltak, ám a vádirat szerint azt mondta,

a pénz elnyerése után úgysem ellenőrzi ezt már senki.

Az ügyészség szerint Völner Pál Palkovics László és Süli János volt minisztereket is próbálta rávenni, hogy segítsék a Schadlhoz köthető motort pályázati pénzhez jutni. Süliék munkahelyén házkutatást is tartottak a nyomozók. Az nem derült ki, hogy Palkovicsot kihallgatták-e az ügyben. Őt nem idézték a bíróságra, Süli János viszont tanúként szerepel. Őt a nyomozás során írásban hallgatták ki. A volt paksi miniszter akkor azt vallotta,

  • csak munkakapcsolatban volt Völnerrel, az Igazságügyi Minisztériumot „érintő szabályozási kérdésekben”.
  • Völnertől hallott először a Schadl-féle találmányáról, de elismerte, hogy azt élőben is megnézte 2018-ban.
  • A megtekintést szakmai feladatának gondolta, ám a találmány annak „ipari hasznosíthatósága miatt” is érdekelte.
  • Süli azt írta, egy találkozóra emlékszik, utána „talán telefonon beszéltünk még egyszer a találmányról”. Ugyanakkor azt is közölte, arról nincs tudomása, hogy ezzel a projekttel állami pénzeket akartak volna elnyerni.

Csütörtökön elsőként Kovács Pál volt államtitkárt hallgatták meg, aki elmondta, 2010 óta ismeri Völner Pált, négy éven át gyakorlatilag együtt dolgoztak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban. Jó kapcsolatban volt vele. Később már csak néha a Parlamentben futottak össze, mert más területre kerültek. Ebben az időben Völner közlekedési területen dolgozott.

2021 környékén ismerte meg Schadl Györgyöt, amikor Völner Pál megkérte, hogy tekintse meg a vízzel működő motort. Arra kérte Völner, hogy műszakilag nézze meg az autót, érdemes-e vele foglalkozni. Mint mondta, két alkalommal nézte meg a vízzel működő motort, és meggyőződött róla, hogy érdemes vele foglalkozni, mert akkor működőképes volt a motor. A megtekintések alkalmával ismerte meg Schadlt. Elmondta, egyeztetések voltak arról, milyen irányba induljanak. Abban maradtak, ha bizonyos teszteken átmegy a motor, akkor érdemes foglalkozni vele. Ekkor felmerült, hogy a fejlesztést esetleg valamilyen pályázaton támogatni tudják. Egyébként elmondta, hogy bevett gyakorlat volt, hogy találmányokkal keresték meg a kormányt, hogy forrásokhoz jussanak feltalálók a fejlesztéseikhez.

Az első alkalommal csak Völner Pállal ment el megnézni a találmányt, és akkor találkozott a fejlesztőkkel. Azt mondta, az sem volt kirívó, hogy személyesen tekintette meg, máskor is volt ilyen. Kovács szerint a világon mindenhol kísérleteznek víz meghajtású motorral, ezért nagy áttörés lehetett volna, ezért is tartotta fontosnak megtekinteni. Ebben nagyon komoly fantázia volt – mondta.

Beszélt arról is, hogy a második találkozóra már Süli János miniszter társaságában ment Kovács. Arra egyébként nem emlékezett a volt államtitkár, hogy Schadl hogyan jött a képbe, miként mutatták be őt. A motor finanszírozása szóba került, és az is, hogy miként lehetne használni azt és milyen pályázatot lehetne lehívni a fejlesztésre. Kovács szerint nem tud róla, hogy Völner és Süli egyeztettek-e, de ő személyesen szólt Sülinek, hogy érdemes foglalkozni a víz meghajtású motorral.

Ugyanakkor azt is elmondta, hogy amikor a vízüzemű motor képbe került, nem volt aktuálisan kiírt olyan pályázat, amelyre megfelelő lett volna a fejlesztés. Kovács szerint mivel neki nem volt ráhatása a pályázatok kiírására, ezért nincs is tudomása arról, hogy bármilyen nyomásgyakorlás lett volna, hogy írjanak ki pályázatot.

A lehallgatási jegyzőkönyvek közül Kovács elé tárták azt az epizódot, amikor Völner és Schadl a vízzel működő autó lehetőségeiről egyeztettek, illetve arról, hogy mekkora összegre kellene pályázni, és hogyan lehetne hasznosítani a találmányt. Egymilliárd forintos összeg is elhangzott, amiből osztozkodtak is volna. Továbbá Schadl és Völner arról beszélt egymás közt, hogy a fejlesztés akkora lehetőség, ami kicsit átrajzolhatná a világtérképet. Völner úgy látta, hogy világszabadalomról van szó, ami akár a magyar államadósságot is eltüntethetné.  Kovács szerint ő konkrét összegekről nem tud, de már korábban is arról beszélt, hogy a pályázatok kiírására neki nem is volt hatása.

Tóth Erzsébet bíró Schadl naplóbejegyzését is a volt államtitkár elé tárta, amely szerint egy Kovács Pál nevű emberrel és Völner Pállal már 2018-ban volt megbeszélt találkozója Schadlnak. Ugyanakkor a tanú azt mondta, akkor nem volt a minisztérium alkalmazásában és Pakson tartózkodott, tehát ő akkor biztosan nem vett részt ilyen találkozón, saját elmondása szerint Kovács 2021-ben ismerte meg Schadlt.

Völner Pál védője Kovács Pált arról kérdezte, ismeri-e a vádakat, merthogy a vádirat szerint nem működőképes motorként szerepel a fejlesztés. Kovács – aki műszaki szakember – elmondta, két alkalommal működés közben látta a motort, tehát téves szerinte, hogy nem működne.

Schadl György arra kérdezett rá, hogy a tanú érzékelt-e korrupciós kapcsolatot közte és Völner közt, de Kovács nem érzett ilyet, valamint kérdésre elmondta azt is, nem kérte tőle senki, hogy pályázat kiírásában közreműködjön. Arra is kitért a végrehajtók volt elnöke, hogy az európai uniós pályázatokra, amelyet Brüsszelben bírálnak el, Kovácsnak van-e bármilyen befolyása, ám a volt államtitkár ezúttal is értelemszerűen nemmel felelt.

Egykori államtitkára után Süli János volt miniszter következett, aki sok újdonságot nem mondott a nyomozati vallomásában leírtakhoz képest. Beszélt róla, hogy 2010 óta ismeri Völnert, de szorosabb kapcsolata 2017-ben lett vele, amikor tárca nélküli miniszter lett. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy Süli szerint 2018. augusztus 7-én ismerte meg Schadl György Törökbálinton, amikor egy telephelyen tekintették meg a találmányt, a vízüzemű motort. Mint mondta, a dátumra azért emlékszik, mert a naptárát visszanézték, amikor nyomozati vallomást tett. Elmondta, Kovács Pál volt államtitkára szólt neki és együtt mentek el a találmányt megtekinteni.

Süli ezzel megcáfolta saját volt államtitkárát, aki teljes meggyőződéssel állította, hogy 2021-ben ismerte meg Schadlt. Kovács a bíróságon azt vallotta, hogy 2018-ban nem is találkozhattak Schadllal, mert nem is dolgozott az államigazgatásban.

Süli azt is elmondta, hogy Völnerrel beszéltek róla, hogy ezt a találmányt érdemes volna továbbfejleszteni, ez köztük téma volt. De konkrét pályáztatásról vagy pályázatról nem tudott. A lehallgatott telefonbeszélgetések szerint Schadl és Völner arról is beszélgettek, hogy a találmány támogathatósága érdekében Völner egymásnak ereszti Palkovics László volt minisztert és Süli Jánost. A bíró arról is kérdezte utóbbit, hogy olyan kérés érkezett-e felé, hogy a Palkoviccsal tárgyaljon az ügyben. Süli azt közölte:

Ha jól emlékeszem, a Pál (Völner) közelebb ült Palkovicshoz a kormányüléseken, tehát, ha akarta volna megkérdezte volna ő.

Schadl György is kérdezte a volt minisztert például arról, hogy az ügyészség által leírtakról mi a véleménye, Süli erre azt mondta, majd az ügyészség bizonyítja azt, ha tudja.  Schadl, aki végig tegezte a volt miniszter úgy köszönt el:

Köszönöm, hogy ide fáradtál miniszter úr!

Steiner Attilát is meghallgatták, aki a körforgásos gazdasági fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár volt Palkovics László volt miniszter tárcájánál, de korábban az igazságügyi minisztériumban is dolgozott, ott ismerte meg Völner Pált. Ő jelenleg az energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkár az Energiaügyi Minisztériumban. Elmondta:

  • Nem volt ismeretlen előtte a vízüzemű motor, mert Palkovics arra kérte fel, hogy készítse el Magyarország hidrogén stratégiáját, ami összefügg a területtel.
  • A bíró kérdésére elmondta, hogy pályázatokról érdeklődött Völner, de nem egy konkrét pályázatról.
  • Völner meghívásra ő is elment Törökbálintra, hogy megtekintse a találmányt, és egy működő vízüzemű motor mutattak be.

A büntetőügy vádiratának lényege szerint Schadl György „korrupciós kapcsolatot alakított ki” a Fidesz államtitkárával, aki rendszeresen 2–5 millió forintot kapott tőle – összesen legalább 83 millió forintot. Völner Pál cserébe vállalta, hogy a pozíciójából eredő befolyásával Schadl kéréseire elintéz konkrét ügyeket, például a jól jövedelmező végrehajtói kinevezéseket. Az ügyészség szerint Schadl lényegében „fizetésként” adta Völnernek a pénzt, hogy folyamatosan rendelkezésére álljon a különböző ügyek elintézésében. Volt is miből, a vádak szerint ugyanis Schadl több mint 924 millió forint illegális jövedelemre tett szert a korrupciós kapcsolatnak köszönhetően. Ennek az együttműködésnek a része volt a vádak alapján a vízüzemű motor fejlesztésére lehívható pályázati pénz elintézése is.

Az ügyészség Schadl Györgyre tíz, míg Völner Pálra nyolc év börtönt kért beismerés esetére. Előbbire 200, utóbbira 25 millió forint pénzbüntetés kiszabását is indítványozták, továbbá mindkettőjüknél tíz év közügyektől eltiltást, a jogi végzettséghez kötött foglalkozástól végleges hatályú eltiltást kértek, valamint vagyonelkobzást a jogtalan gazdagodásuk erejéig – írta a 24.hu.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás