A rovat kizárólagos támogatója

A BEUC (Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezete) és 18 ország 22 tagszervezete, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete is panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz és a fogyasztóvédelmi hatóságok nemzeti hálózatához (CPC), amelyben 17 európai légitársaság félrevezető, az éghajlattal kapcsolatos állításait kifogásolja.

A BEUC által megrendelt jogi elemzés szerint az ilyen állítások sértik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni uniós szabályokat.

Az egész Európára kiterjedő vizsgálatot követelünk a kérdésben, és felszólítjuk az érintett légitársaságokat – és az egész ágazatot -, hogy hagyjanak fel az olyan állításokkal, amelyek azt a benyomást keltik a fogyasztókban, hogy a repülés fenntartható. Ez egyszerűen nem igaz, mivel a repülés nem fenntartható, és a közeljövőben sem lesz az. Amennyiben a légitársaságok ilyen félrevezető állításokra alapozva azt javasolták a fogyasztóknak, hogy fizessenek extra “zöld” díjakat, a fogyasztóvédelmi hatóságoknak fel kell szólítaniuk a légitársaságokat, hogy térítsék meg a fogyasztóknak a költségeket.  

A BEUC tagjai számos példát azonosítottak a fogyasztókat célzó megtévesztő gyakorlatokra: 

  • Azok az állítások, amelyek szerint extra költségek kifizetésével “ellensúlyozni”, “semlegesíteni” vagy “kompenzálni” lehet a repülés CO2-kibocsátását, tényszerűen tévesek, mivel az ellensúlyozó tevékenységek éghajlati haszna rendkívül bizonytalan, míg a légi közlekedésből származó CO2-kibocsátás okozta kár biztos. 
  • A légitársaságok félrevezetik a fogyasztókat, amikor többet kérnek tőlük azért, hogy hozzájáruljanak a “fenntartható repülési üzemanyagok” (SAF) fejlesztéséhez: Ezek az üzemanyagok nem piacképesek, és a nemrégiben elfogadott uniós jogszabályok nagyon alacsony célértékeket határoznak meg arra vonatkozóan, hogy mekkora arányban kellene szerepelniük a repülőgépek üzemanyag-összetételében. Ez azt jelenti, hogy amíg a SAF-ok nem lesznek tömegesen elérhetők – a 2030-as évek végét követően -, addig a legjobb esetben is csak kisebb arányt fognak képviselni a repülőgépek kerozintartályaiban.3 
  • Megtévesztő azt sugallni, hogy a légi közlekedés lehet “fenntartható”, “felelős” és “zöld”. A légiközlekedési ágazat által alkalmazott stratégiák egyike sem képes jelenleg megakadályozni az üvegházhatású gázok kibocsátását. Fontos, hogy véget vessünk ezeknek az állításoknak, mivel a légi forgalom növekedésével a kibocsátások még évekig növekedni fognak.4 

Ursula Pachl, a BEUC főigazgató-helyettese így nyilatkozott: 

“Amikor teljesen világos, hogy a légi közlekedés az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős és egyre növekvő részét okozza, hihetetlen, hogy a légitársaságok szabadon csábítják a fogyasztókat olyan éghajlatbarát üzenetekkel, mint a “CO2-kompenzált” vagy “CO2-semleges”. Sürgetjük a hatóságokat, hogy vegyék kezükbe az ügyet, és lépjenek fel ezzel a fogyasztókat súlyosan megtévesztő zöldre festési gyakorlattal szemben“.

“Akár “zöld viteldíjat” fizetünk, akár nem, a repülőjárat akkor is kibocsátja az éghajlatra káros gázokat. A repülés szén-dioxid-mentesítésére irányuló technológiai megoldások nem fognak egyhamar tömegesen megvalósulni, így a repülést fenntartható közlekedési módként feltüntetni tiszta zöldre festés. Egy olyan időszakban, amikor sokan szeretnének fenntarthatóbb módon utazni, a légitársaságoknak sürgősen fel kellene hagyniuk azzal, hogy hamis nyugalmat kínáljanak a fogyasztóknak.” 

“A fogyasztói keresletnek a fenntarthatóbb közlekedési módok irányába történő elmozdítása kulcsfontosságú a kibocsátáscsökkentés szempontjából. A légitársaságoknak fel kell hagyniuk azzal a hamis benyomással, hogy a fogyasztók fenntartható közlekedési módot választanak. Emellett a döntéshozóknak olyan megoldásokat kell szorgalmazniuk, amelyek megbízható, vonzó és fenntartható alternatívákat kínálnak a fogyasztóknak, például jobb minőségű távolsági vasúti összeköttetéseket.” 

Az akcióban részt vevő BEUC-tagszervezetek: Arbeiterkammer (Austria); TestAchats/TestAankoop (Belgium); Асоциация Активни потребители (Bulgária); Forbrugerrådet Tænk (Dánia); CLCV és UFC-Que Choisir (Franciaország); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (Finnország); EKPIZO (Görögország); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Magyarország); Altroconsumo (Olaszország); Forbrukerrådet (Norvégia); Fundacja Konsumentów és Federacja Konsumentów (Lengyelország); DECO (Portugália); Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (Szlovákia); Zveza potrošnikov Slovenije (Szlovénia); ASUFIN, CECU és OCU (Spanyolország); Sveriges Konsumenter (Svédország); Fédération romande des consommateurs (Svájc). A VZBV (Németország) jogi figyelmeztetést adott ki több, a riasztásban azonosított kereskedőnek. 

További információ (angol nyelven) >>>

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás