Körülbelül hárommillió percet, vagyis öt év nyolc hónapot késtek a MÁV vonatai 2023-ban, ami a jelenlegi módszertan szerinti számítás 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény – írja a Telex.
A TELEX kikérte a MÁV-tól az elmúlt 6 év késési adatait, ám miközben szörnyülködünk azon a 3 millió másodpercen, amit tavaly összeszedtek a hivatalos statisztika szerint a vonatok, tartsuk szem előtt azt is, hogy 2017 óta olyan standardot használnak, amibe csak a 6 perces vagy annál nagyobb késések tartoznak bele. Vagyis ha egy vonat csak 5 perc 59 másodpercet késik, az még pontosnak számít – így az adatsorokban sem jelenik meg.
Az elmúlt 6 év adatai alapján egyébként az látszik, hogy a Covid idején valamelyest javult a helyzet, azóta viszont látványosan romlik a vasúttársaság teljesítménye. 2018-ban még 4 évet késtek egy év alatt a vonatok, 2020-ban ez lecsökkent 3,1 évre, 2022-ben már 4 és fél évnyi spétet szedtek össze, tavaly pedig még erre is rádobtak 1 év 2 hónapot.
A MÁV késéseit egyébként – írja a Telex – nagyrészt nem a vonatokat üzemeltető MÁV-Start hibái okozzák, hanem valamilyen egyéb ok. Ezek nagy része az infrastruktúra borzalmas helyzetével függ össze, a társaság saját szavaival a gyakori okok között van, hogy:
- Balesetek esetén a helyszíneléshez 2-3 órára le kell zárni a vasútvonalat – ez egyvágányú pálya esetében forgalomszünetelést, kétvágányú pályánál vagy korlátozást, vagy szintén forgalomszünetet jelent.
- Gyakoriak a műszaki problémák, így a pályahiba, biztosítóberendezés meghibásodása, járműhiba, sebességkorlátozás, sorompó üzemzavara, esetleg meghibásodása.
- Előfordul ezen kívül a szomszéd vasúttársaság pályahálózatáról érkező vonatok átvett késése, hatósági intézkedés vagy időjárási behatás.
- Ezen kívül a vonatok saját késése is hatással lehet egymásra, például a csatlakozások megvárása vagy az egyvágányú pálya miatt.
Vasúti szakértők szerint a MÁV működését egy sor körülmény hátráltatja, az ezekről szóló részletes cikkükben a Telex a következőket azonosította a legfontosabbként:
- késések, szolgáltatási színvonal a béka segge alatt;
- lerobbant vonatok, rozzant mozdonyok;
- kritikán aluli pályaállapotok sok helyen;
- szakemberhiány, megújulásra képtelen, megrögzült posztszocialista szervezet;
- háború a saját minisztériummal.
A vasúti pálya és a vonatok szörnyű állapota miatt Magyarországon rendszeresen siklanak ki vonatok, amiről itt írt a Telex bővebben.