Gyakori az a tévhit, amely a lean szemléletet standardizálási folyamatként értelmezi, nagyjából egyenlőségjelet téve e kettő közé. Pedig a standard nem lehet az az egyetlen cél, amelyre a háttérben rejtőző problémák ismerete nélkül ráhúzunk mindent. Ami az egyik munkafolyamatban ideális választás, az egy másikban lehet teljesen hibás.
Problémamegoldás helyett standard?
A standard létrehozása nem fogja helyettesíteni azt a létfontosságú feladatot, hogy meghatározzuk a hibákat okozó problémákat az egyes munkafolyamatokban. Attól, hogy megalkottunk egy standardot, még nem végeztük el a feladatunkat.
Túl bonyolult vagy túl egyszerű?
A túlbonyolított, tudományos(kodó), túlságosan aprólékos standardoknál gyakran előfordul, hogy a gyakorlatban egyszerűen nem működnek. A standardnak érthetőnek és megvalósíthatónak kell lennie. Az azonban fontos, hogy ne kövessük el azt a hibát, hogy túlságosan leegyszerűsítve, lépcsőket kihagyva fogalmazzuk meg standardokat.
Semmi sincs kőbe vésve!
Félreértés, amikor azt gondoljuk, hogy a standard miatt nem lehet soha, semmit másképpen csinálni. A standard egy adott feladat elvégzésnek az elvileg legjobb módját határozza meg, de ha jobb út mutatkozik ugyanarra, akkor természetesen meg kell változtatni. Sőt, a fejlesztés legyen folyamatos!
Három tipikus hárítás
Az egyik, hogy nincsenek standardok és nem is lehetnek. Eszerint az sincs meghatározva, hogy milyen a jó termék?! Na ugye!
A másik, hogy annyira dinamikus változásban van minden, hogy lehetetlen bármilyen standardot meghatározni. Itt inkább a szándék, az akarat hiányzik, hiszen standardot mindig létre lehet hozni.
A harmadik amikor azt mondják, hogy annyira sok változat van náluk, hogy nincs lehetőség standardok felállítására, pedig önmagában ez a kijelentés már megmutatja, hogy itt biztosan eljött a standardok ideje.
Miben segít a standard valójában?
Ahhoz, hogy optimalizálhassuk a munkafolyamatokat és valódi eredményeket érhessünk el cégünk működésében, szükség lesz egyrészt arra, hogy megtaláljuk a probléma forrásait, azonosítsuk a veszteségeket és kontrolláljuk a munkafolyamatokat. A kontroll célja az, hogy minimális befektetéssel érjük el a maximálisan elérhető értéket. A standard szerepe mindebben ott jelenik meg, hogy a tőle való eltérés detektálása megmutatja, hogy hol kell elkezdenünk a problémák felderítését és megoldását.
A Lean problémamegoldók kézikönyve segít neked abban, hogy te is végigjárhasd ezt az utat. Rengeteg lean könyv vár téged, amelyből sokat tanulhatsz arról, hogy hogyan teheted hatékonyabbá a céged működését.
A standardok megalkotása az egyik legfontosabb feladat, amelyet minden vállalatnak meg kellene oldania, ha valóban optimális működést szeretne megvalósítani. És őszintén: mégis mi más céljuk lehetne? Ha te is többet szeretnél ennél, akkor eljött az idő, hogy megismerd a lean szemléletet!