2010-ben, a parlamenti választásokat megelőző kampány időszakában korábban soha nem látott politikai vasútvédő mozgalom indult Magyarországon. Egy környezetvédő számára igazán bizsergető, abszurd, szimpatikus, de szürreális és persze felettébb gyanús volt ez az egész időszak, hiszen vasúti szárnyvonalakon vélhetően soha nem közlekedő, jómódú jobboldali politikusok vették harcos védelmükbe azokat a leromlott vasúti szárnyvonalakat, amelyekről sokan úgy gondoltuk, valójában már mindenki levette a kezét.
Két fontos gócpont köré csoportosult a Fidesz akkori képviselőjelöltjeinek/képviselőinek, polgármestereinek és polgármesterjelöltjeinek, közgyűlési képviselőinek/elnökeinek/alelnökeinek harcos küzdelme. Az egyik Somogy megye: Latinca Sándor egykori rémtetteinek helyén, Koppány vezér szállásterületén Gelencsér Attila, a megyei közgyűlés elnöke, Gruber Attila országgyűlési képviselő, Móring József Attila voltak a Siófok-Kaposvár szárnyvonal megmentésének és fejlesztésének élharcosai. Néhány választási ígéretük: megmentik a vasútvonalat, a kis piros vonatokon fogják a képviselői fogadóóráikat megtartani, feljavíttatják a pályát, Siófok és Kaposvár (a két végpont) vonzáskörzetében bevonják az elővárosi tömegközlekedésbe a vasutat, megszüntetik a Volánnal a párhuzamosságokat, ezzel is javítva a vonal versenyképességét és bevezettetik az ütemes menetrendet.
A másik fontos fideszes vasútvédő gócpont Komárom vonzáskörzete, a nagy múltú Komárom-Székesfehérvár vonal megvédése, majd a Bajnai-kormány általi felszámolása és szétlopási kísérlete után a felelősök megbüntetése, a vonal újraindítása (ez megtörtént) és a fejlesztés, északon Érsekújvárig, lefelé pedig bármeddig, egyfajta észak-déli vasúti folyosó megnyitásával. Utasbarát menetrend, a pályasebesség növelése, a Volán buszpárhuzamosságok felszámolása volt még ígéretük.
A történelmi precizitás kedvéért ez esetben is idézzük fel Komárom fő (vasút)védőit név szerint: Völner Pál, egykori megyei közgyűlési elnök, ma államtitkár, Molnár Attila, korábbi komáromi önkormányzati képviselő, ma polgármester, Udvardi Erzsébet egykori és mai kisbéri polgármester.
De mi is történt az elmúlt három évben? A Komárom-Fehérvár vonalon igazán szégyenteljes a helyzet: ha lehet egy vasútvonalat megmentve megalázni, nos akkor ezt itt megtették: napi két vonatpár. Egy reggel, egy este. Közte még kora délután se.
Érzéketlenül és sután még arra se figyeltek, hogy az a néhány diák, dolgozó, aki reggel bejönne vonattal a környékről iskolába, munkába, ügyet intézni Komáromba, az legalább délután egyszer haza tudjon menni. Mindezt úgy, hogy az illetékes államtitkár (Völner), a két végállomás polgármestere, Molnár Attila (Komárom) és Cser-Palkovics András (Székesfehérvár) + a vonal középpontján Kisbéré Udvardi Erzsébet mind-mind 2010-es vasútvédő fideszes.
Kicsit hosszú lesz, de muszáj ideidéznem a Fidesz kormány megalakulása és a vonal – kétségtelen tény – Fidesz általi újraindítása után elhangzottakat:
"Június 26-án délelőtt 11 órakor a komáromi vasútállomáson tartott sajtótájékoztatót Dr. Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára, a komáromi választókerület országgyűlési képviselője, Dr. Molnár Attila komáromi országgyűlési képviselő, Czunyiné Dr. Bertalan Judit a kisbéri választókerület országgyűlési képviselője, és Dr. Udvardi Erzsébet Kisbér polgármestere.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az Orbán-kormány döntése értelmében újraindul a személyi közlekedés öt, korábban a Bajnai-kormány által bezárt vasútvonalon, így a Székesfehérvár-Komárom szakaszon is. Dr. Molnár Attila elmondta, a kormány döntésének köszönhetően több száz, a körzetben élő ingázó munkavállaló és diák közlekedése oldódik meg. Dr. Völner Pál beszédében utalt rá, hogy minden európai ország a vasút fejlesztésére törekszik, egyrészt annak gazdaságossága, másrészt a környezetszennyezés csökkentése okán. Épp ezért érthetetlen, hogy az előző kormány miért épp a vasúti személyforgalom felszámolásában látta a megoldást. A Fidesz a következő években egy európai léptékkel mérve is korszerű, kényelmes és elérhető árú vasúti személyforgalom kialakítására törekszik.
Czunyiné Dr. Bertalan Judit mint a kisbéri körzet országgyűlési képviselője hozzátette, számára különösen fontos a helyiek érdekének védelme. Bármerre is járt, a korábbi fórumokon a lakosok mindig külön rákérdeztek a vasúti személyfogalom visszaállításának lehetséges időpontjára. „Mindannyiunk számára nagy öröm, hogy a választási ígéretünk nem egész két hónap alatt valóság lett" – fogalmazott a képviselőnő. Dr. Udvardi Erzsébet, Kisbér polgármesterasszonya elmondta, a Bajnai-kormány határozata politikai döntés volt, sem gazdasági okok, sem az ésszerűség nem indokolták azt. „Mindnyájunk életében gyásznap volt, mikor az utolsó személyvonat elhagyta Kisbér városát. Most azonban ismét van okunk ünnepelni. Július 3-án virágokkal feldíszített nosztalgiaszerelvény zakatol majd Székesfehérvárról Kisbér érintésével Komáromba, mely nemcsak a pályaszakasz fennállásának 150. évfordulójára, de a személyi forgalom újbóli megindulására is emlékezetet majd minket".
Mindezek után, immáron hosszú ideje napi két szellemjárattal szégyenítik meg a vonalat, amelynek – ilyen hozzáállás mellett – az egyetlen esélye a hosszú távú túlélésre a teherszállítás szempontjából – viszonylag – előnyös fekvése.
A komáromi vasútvédők egyébként szervezetten – és nyílván tudatosan – agyonhallgatják a 150 éves vonal helyzetét és problémáit: gondolom úgy vannak vele, hogy igazán szó nem érheti a ház elejét, hiszen a vonat jár, igaz, csak napi kétszer, ezért aztán rossz kihasználtsággal, de mindegy: megszüntetve nincsen, a többi meg részletkérdés. A legrosszabb ráadásul az az egészben, hogy a vonal korábbi, MSZP általi megszüntetése és szétlopási kísérlete miatt igazából még arra sincsen esély, hogy politikai szinten valaki számon kérje Völnerék nagyívű ígéreteit, hiszen a korábbi baloldali vasútmegszüntetők – a mai MSZP, a Haza és Haladás, meg Gyurcsány pártja – jó hosszú távon politikai és erkölcsi hullává váltak a megyében.
Más a helyzet Somogyban. Gelencsér Attila például elég sokszor és sokat intézkedik somogyi vasútügyben a Parlamentben: alakul a Budapest-Kaposvár vonal felújítása, előkészületben a Fonyód-Kaposvár szakasz megújulása, és bár a Siófok-Kaposvár vonalon se történt semmi nagy volumenű, azért legalább reggel-délben-este megy a vonat. De ami a legfontosabb: civil-vasutas összefogással szépítgetik, fejlesztgetik az állomásokat és érzékelhető: Somogy fideszes vasútvédői legalább még emlékeznek és olykor maguk is emlékeztetnek arra, mit ígértek 2010-ben.