Sok bontó hónapok óta nem vesz át roncsautókat. A Hvg szerint ez azért alakult így, mert a roncsautók tavaly óta a bontókból a MOHU-hoz kerülnek, amivel a bontók elesnek a bevételeik nagy részétől, amit az alkatrészek eladásából szereztek.
A roncsautók leadása 2023-ig úgy működött, hogy a bontók átvették a járművet, kivették belőle a használható és értékes alkatrészeket, majd a maradékot veszélyes hulladékként továbbadták. Tavaly július elseje óta viszont az autók a Mol hulladékgazdálkodó cégéhez kerülnek, és ők döntenek a felhasználásukról. A bontók az új rendszer szerint csak azokat az alkatrészeket tarthatják meg a roncsokból, amelyekre a MOHU nem tart igényt, amivel a bevételeik nagy részétől elesnek.
A tavalyi változáshoz kapcsolódó regisztrációs időszak első öt hónapjában ezért csak a bontók harmada kötött szerződést a MOHU-val, és vannak cégek, amelyek ezt azóta sem tették meg. A Mol szerint viszont azóta is folyamatosan kötik a szerződéseket a bontókkal, és hozzájuk nem érkezett panasz arra vonatkozóan, hogy akadozna a bontási dokumentumok kiállítása.
A Hvg szerint az új rendszerrel nőhet annak az esélye, hogy a bontók a kocsit ne bontási igazolással, hanem adásvételi szerződéssel vegyék át. Ebben az esetben eladhatják az alkatrészeket, de az autót nem vonják ki a forgalomból, és annak maradékát nem is fogják újrahasznosítani, ami a hivatalosan leadott kocsiknál törvényi kötelesség.