Lehívták az opcióban szereplő 51 villamost, ezek állnak forgalomba most. Karácsony Gergely főpolgármester szerint az elmúlt évtizedek legjelentősebb járműcsereprogramját hajtja végre a főváros. Vitézy Dávid szerint Budapesté a világ legforgalmasabb villamoshálózata.
Az elmúlt évtizedek legjelentősebb fővárosi járműcsereprogramjának nevezte Budapest főpolgármestere azoknak a modern, CAF típusú, spanyolországi gyártású villamosoknak a beszerzését, amelyek a budai vonalakon közlekednek majd. Karácsony Gergely a tegnapi sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, hogy a Combino villamosok vásárlása óta a mostani a legjelentősebb villamosbeszerzés Budapesten.
Kiemelte, hogy az 51 új CAF-jármű nagyban segíti majd a budapesti tömegközlekedés további fejlődését. Azt mondta, céljuk, hogy egyre többen érezzék: a villamosközlekedés valódi alternatívát jelent az autós közlekedéssel szemben.
Közölte, szeptembertől már a Hűvösvölgy végállomásig közlekednek majd ezek a villamosok, addig a Széll Kálmán tértől vágányzár lesz érvényben, az érintett szakaszon pótlóbusszal lehet utazni. Ezek a villamosok addig is közlekedni fognak a budai vonalak más szakaszain – tette hozzá a főpolgármester. Beszámolt arról is, hogy ezzel egy időben, a II. kerülettel való együttműködés keretében megújul a rendkívül forgalmas Szilágyi Erzsébet fasor.
A Főpolgármesteri Hivatal a háttéranyagában azt írta, hogy a hamarosan kezdődő iskolai szünet kezdetétől több CAF típusú villamos jár majd Pesten a XVIII. és a XIX. kerületben, Budán pedig az I., a II., a XI. és a XXII. kerületben. A hűvösvölgyi 56-os villamos vonalának felújítása idején, a nem érintett dél-budai szakaszon már szombattól CAF-villamosok közlekednek. Budafokon hétfőn jelennek meg az új járművek. Az Alkotás utcában és a Krisztina körúton közlekedő villamosok több mint fele alacsonypadlós lesz.
Vitézy Dávid szerint Budapesté a világ legforgalmasabb villamoshálózata.
Megosztotta Facebook-oldalán a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP) Budapest számára kifejezetten jó hírt jelentő statisztikáját Vitézy Dávid közlekedési szakértő, volt közlekedési államtitkár. A szövetség adataiból kiderül ugyanis, hogy a magyar főváros 2019-ben, 2020-ban és 2021-ben is az élen végzett, ami a világ legforgalmasabb villamoshálózatait illeti. Budapest megelőzte Párizst, Prágát, Bécset is e tekintetben.
Vitézy Dávid hozzáteszi, hogy Budapest szerencsésen túlélte az 50-es, 60-as években egész Európában végigfutó, az autós közlekedésnek több tered engedő villamosvonal-bezárási hullámot, így Budapest maradhatott a „villamosok városa”. Mint emlékeztet, a 80-as években már itthon is leépülőben volt a villamoshálózat, és több vonal bezárásának ötlete is felmerült, de aztán „a nagykörúti felújítással és a Combinók érkezésével 2004-2006 körül”, majd „2010 után, a BKK létrejöttével és az 1-es és a 3-as átfogó felújításával, a Budai Fonódó megépítésével”, továbbá „a máig élő és máig Budapest számára új villamosokat biztosító, 2014-ben általunk megkötött CAF-villamosbeszerzési szerződéssel a budapesti villamoshálózat új lendületet kapott.”
A szakértő szerint büszkének kell lennie a budapestieknek arra, hogy „eleve alapjaiban zöld a közösségi közlekedési rendszerünk”.
Megjegyzi, azért így is van még hova fejlődnie a fővárosi villamoshálózatnak, és „számos kész terv van a fiókban”, úgy, mint
— a Budai Fonódó továbbépítése délen a Duna mentén;
— a 3-as tengely folytatása északon a Szegedi úti felüljárón át az Árpád hídig vagy délen Pesterzsébet központján át a hévig;
— a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítése és ezáltal a 14-es és a kiskörúti tengely összekapcsolása;
— vagy a Thököly úton a villamos visszaállítása.