A kormány a Mol javaslatára megszünteti az üzemanyagár-stoppot – jelentette be Gulyás Gergely a Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgatóval kedd éjszaka tartott rendkívüli sajtótájékoztatóján. A lépés 23 órától életbe is lépett, így már a Mol kutakon 641 forint a 95-ös benzin és 699 forint a dízel literenkénti ára. A piaci ár adott és egységes, vagyis senki sem kaphat a továbbiaknak a piaci árnál alacsonyabban üzemanyagot, a taxisokkal, mentősökkel, fuvarozókkal sem kivételeznek.
A kormány a Mol javaslatára megszünteti a benzinárstopot, mivel a vállalat import nélkül nem tudja biztosítani az ország üzemanyag-ellátását. “Bekövetkezett, amitől tartottunk, a december 5-én életbe lépett uniós olajszankció mindenki számára érzékelhető zavarokat okozott Magyarország üzemanyag-ellátásában” – mondta Gulyás.
A Mol arról tájékoztatta a kormányt, hogy import nélkül nem tudja biztosítani az ország üzemanyag-ellátását. A kormány ezért a Mol javaslatára megszünteti a benzinárstopot – jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter.
Gulyás Gergely elmondta, hogy Orbán Viktor hazautazott Albániából, hogy részt vegyen a döntésben és aláírja az árstop kivezetéséről szóló rendeletet. A miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt, hogy a kormány álláspontja szerint a hétfőn életbe lépett uniós olajszankciók miatt alakultak ki ellátási problémák az üzemanyag-ellátásban, és emiatt nem tudja a Mol ellátni import nélkül a magyar keresletet. Hernádi Zsolt azt mondta, a Mol eddig bírta, nem tudja tovább biztosítani az ellátást, elment a falig.
Hernádi Zsolt szerint bizalmi deficit van, az árak emelkedésénél pedig csak az a rosszabb, ha nem érhető el egy termék. Az import helyreállása eltarthat akár két hónapig is. Korábban a Klubrádiónak Bod Péter Ákos volt jegybankelnök azt mondta, hogy az ársapkák, csak elnyújtják az inflációt, tehát igazi megoldást nem jelentenek, és miközben Európában sorra vezették ki az ársapkákat (így Észtországban, Lettországban és Litvániában), Magyarországon rengeteget építettek be.
A Mol elnök-vezérigazgatója szerint muszáj visszahozni az importot, azért is, mert február 5-én a szankciók újabb szakasza lép majd életbe, amikor Oroszországból már nem érkezhet majd dízel az európai piacra. Az orosz dízel az európai kereslet tíz százalékát biztosította, ez ki fog esni. Ráadásul a Mol pozsonyi finomítója sem exportálhat majd onnantól orosz olajból előállított termékeket. Ez azért veszélyeztetné a magyar ellátást, mert a hazai keresletet csak a százhalombattai finomítójából nem tudja ellátni a Mol, ahhoz az üzemanyag nagyjából 30 százalékát Szlovákiából kell behoznia. Februártól viszont ezt megnehezítenék a szankciók. Hernádi arról is beszélt, hogy a Barátság kőolajvezetéken a mai napig akadozik a szállítás. Ezért is vissza kell állítani az importot, hogy fel lehessen tölteni a készleteket.