Hirdetés

A Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség zöld utat adott a Duna-parti mobilgátnak. A Római partért Egyesület szerint így vége szakadhat a Római-part sok évtizedes hányatott sorsának, feltámadhat a terület és hozzájárulhat a budapestiek aktív kikapcsolódásához.

„Vége lehet a sitt- és szenny-parti korszaknak! Éljen ismét a megújuló Római-part, ahol a budapestiek kulturált körülmények között élvezhetik majd a Duna közelségét, biztonságban űzhetik a vízi sportokat, hódolhatnak rekreációs tevékenységeiknek!  Köszönjük a kormánynak, a Magyar Tudományos Akadémiának, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemnek, Budapest Főváros Önkormányzatának, hogy hittek a part megújulásában és támogatták a Duna-parti védművet. Nélkülük nem jutottunk volna el idáig.

Köszönjük annak a 7 000 embernek a támogatását is, akik kitartanak Egyesületünk parttal kapcsolatos törekvései mellett. Külön köszönet annak a 3 700 aláírónak, akik a Római-partra vonatkozó petíciónkat aláírták. Nélkülük ez az álmunk nem valósulhatott volna meg. A parti védművel 55 ezer III. kerületi lakos élet- és vagyonbiztonsága teljesedik be.  Éljen a Római part, hajrá Budapest!”- áll a Római Partért Egyesület sajtóközleményéban.

Tarlós István tegnap az MTI megkeresésére elmondta, megkapták a természetvédelmi felügyelőség határozatát. Emlékeztetett arra, hogy az ügyet érő támadások miatt az első számú vízügyi főhatósághoz fordult, kérve, hozzon szakmai állásfoglalást: a Nánási út-Királyok útja nyomvonalon vagy a Duna-parti nyomvonalon tartják indokoltnak a védmű megépítését. A főpolgármester személyesen kereste meg Molnár Bélát, a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság főigazgatóját, a Fővárosi Önkormányzat pedig írásban március 5-én fordult a hatósághoz a római-parti védmű végleges nyomvonala ügyében.

 


Részlet egy a  témához kapcsolódó korábbi cikkből:

Sokan nem értenek egyet a mobilgátas megoldással, amelyet a fővárosi önkormányzat minden ellenérv dacára eltökélten keresztülvisz. „Mi azt szeretnénk, ha a főváros elsősorban Óbuda lakóterületeinek árvízvédelmével foglalkozna, és nem veszélyeztetné a lakosok biztonságát azzal, hogy a haveroknak ajándékoz egy parti gátat a mi pénzünkből” – összegeznek az ellenzők a Maradjanak a FÁK a Rómain Facebook-oldalon.  Tény, hogyha a mobilgátas projektet csak címszavakban vázoljuk föl, már akkor is nehezen védhető: először is kizárólag közpénzből valósul meg, miközben haszonélvezői – akiknek az ártérre épült ingatlanjai óriási értéknövekedés elé néznek – meglehetősen szűk körből kerülnek ki. Az MTA ad hoc bizottságának – egyébként a tervet támogató – szakvéleménye hiányolta a hatástanulmányt arról, hogy a part menti ingatlanok értéke mekkorát növekszik a gátépítés után. Bús Balázs III. kerületi polgármester az ősszel egy rendelettervezetet nyújtott be arról, hogy a Főváros saját hatáskörben értéknövekedési adót szedhessen az ingatlantulajdonosoktól, a rendelettervezet azonban elakadt a törvényhozásban – mondta a hvg.hu-nak Bús Balázs.

A mobilgát érdekében kitartóan kampányol egy civil szerveződés, a Római-partért Egyesület is, amelynek fő érvei közé tartozik, hogy a néhány évente kiöntő Duna veszélyes mikroorgazmusokat hagy a parton. A partszakaszt fertőtleníteni kell, és ez szerintük sokkal nagyobb kárt okoz a környezetnek, mint néhány száz fa kivágása. A civil szervezet tőkeerősebbnek tűnik, mint a másik "érdekcsoport". Alelnöke az az Egri Gábor, akinek szállodája van közvetlenül a Duna-parton. Az egyesület célját – árvízvédelmet a Római-partnak! – évek óta hirdetik a környéken óriásplakátokon és szórólapokon….. Facebook-oldalukon elrettentő fotókat közölnek a part mai állapotáról, és fekete-fehér képeslapokat a múltból.  Érveik közé tartozik az is, hogy a Nánási út mellett húzódó nyúlgát megerősítéséhez sokkal több fát kellene kivágni, mint a mobilgát építéséhez. Bús Balázs is ezt a meggondolást hozta fel a hvg.hu-nak, amikor arról beszélt, hogy a mobilgát jó, de később azt mondta, hogy még senki sem mérte fel pontosan, hány fát érintene egy esetleges Nánási úti gáterősítés. Vida Gábor ökológusnak az MTA-szakvéleményhez csatolt különvéleménye vitatja, hogy a fővédvonal megacélozása nagyobb ökológai kártétellel járna, mint a Duna-parti beruházás.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás