Megadta a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal a környezetvédelmi engedélyt a Déli Körvasút megépítésére. Az eddigi legnagyobb vasúti mutyit korábban a bíróság kétszer is elutasította. A határozat kizárja az azonnali jogvédelmet is. A héten egyébként már folytak építési munkák az érintett vasúti szakaszon, még az engedély kiadása előtt.
A perben az állam képviselője többek között arra hivatkozott, hogy a több száz fa kivágása nem jelent visszafordíthatatlan környezetvédelmi kárt. A bíróság egy beadvány nyomán még januárban azonnali hatállyal minden munkálatot felfüggesztett.
Augusztusban azonban a kormány az „Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel” egy rendeletben „honvédelmi létfontosságú rendszerelemmé” nyilvánította a Déli Körvasutat, amelynek „az ország fegyveres védelmi terve szempontjából ténylegesen vagy potenciálisan kiemelt jelentősége van”.
Ezzel a környezetvédelmi engedélyeztetés is átkerült a már említett Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatalhoz. Innentől kezdve szinte biztos volt, hogy a hivatal rábólint a kormány szándékára, és ez a pénteki határozattal igazolódott. Az engedély ráadásul külön kizárja az azonnali jogvédelem lehetőségét, így ha bárki bíróságon támadná meg a határozatot, a munkálatok egy jogerős döntésig folytatódnának- írta a Szabad Európa.
A Déli Körvasút kivitelezője a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt., amely egy kormányhatározattal 101 milliárd forint előleget kapott a beruházásra. Ez az eddigi legnagyobb előleg, amit egy összegben fizetett ki az állam. A kormány döntése azért furcsa, hogy úgy folyósították a pénzt, hogy közben tudni lehetett,
legfeljebb a beruházás előkészítését végezheti el a V-Híd, ami egyáltalán nem indokolná a százmilliárd forintos nagyságrendet.
A bíróság még januárban a munkálatok teljes felfüggesztését rendelte el egy beadvány miatt, ennek ellenére a V-Híd és alvállalkozói még májusban is dolgoztak a vasútvonal kelenföldi szakaszán. Szintén furcsa, hogy a százmilliárdos előleg önmagában meghaladhatja a beruházás teljes valós költségét.
A V-Híd 338 milliárdos ajánlattal nyert, ebből a pénzből Malmőben alagutat fúrtak a város alá, és ott vezették el a vonatokat. Bécsben a főpályaudvar jött ki annyiból, mint néhány kilométernyi vasúti pálya a magyar államnál, írta a Szabad Európa korábban.
Kapcsolódó anyagok:
Tömeges fakivágásba kezd ma a NIF a Déli Körvasút vonalán, de nincs építési engedélyük