A magyarok karácsonyi szokásairól készült felmérés szerint legtöbben 10 – 50 ezer forint között költöttek ajándékokra. Minden 5. megkérdezett kapott feleslegesnek tartott ajándékot, és ugyanennyien dobtak ki ételt az ünnepek alatt. A válaszadók 60 %-a vásárolt csomagolópapírt.
Minden ötödik magyar kapott feleslegesnek tartott ajándékot karácsonyra – derül ki abból az online kérdőíves kutatásból, amelyet a Sansin készített a karácsonyi szokásokról. A kutatás 2019. december 27-től 2020. január 2-ig zajlott, online (CAWI) módszerrel, a mintanagyság 1078 fő volt. Azok közül, akik nem örültek a fa alatt talált meglepetésnek, közel felük tovább ajándékozza a hasznosíthatatlan ajándékot, a többiek jótékonysági licitre ajánlják fel, eladják vagy elteszik a fiók mélyére.
A kutatás rámutat: a legtöbben (a megkérdezettek 32 százaléka) 10 ezer és 25 ezer forint között vásároltak ajándékot, de 30 százalék ennél is többet költött, 25 ezer és 50 ezer forint között. 10 ezer forint alatt csupán a válaszadók 14 százaléka úszta meg a karácsonyi ajándékvásárlást, 5 százalék viszont 100 ezernél is többet szánt a meglepetésekre. Több mint 45 százalék nyilatkozott úgy, hogy saját maga által készített ajándékkal is kedveskedett szeretteinek.
„A karácsonyi pazarlás még mindig súlyos társadalmi probléma. A válaszadók 22 százaléka nyilatkozott úgy, hogy dobott ki az ünnepek alatt olyan élelmiszert vagy ételmaradékot, amelynek lejárt a szavatossága vagy csökkent az élvezeti értéke. Túlnyomó többségük 1 kilogramm alatti mennyiséget dobott ki” – tájékoztatott Csegény Zsófia, a Sansin Globe Zrt. ügyvezető igazgatója. A környezettudatos kampányok ellenére még mindig sokan használnak külön, az ajándékok csomagolására vásárolt papírt. A kitöltők 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vett csomagolópapírt, de kétharmaduk 5 méternél kevesebbet. 10 méternél több anyagot csupán 3 százalék használt el.
A környezettudatosság hívei között is van vita arról, hogy az élő vagy a mű fenyő terheli-e meg kevésbé bolygónkat. Ez látszik a karácsonyi szokásokban is: rendkívül szoros a verseny az élő és a műfenyő között. A válaszadók 52-48 arányban választották a műfenyőt. A kutatás szerint, aki élőt vesz, 84 százalékban vágottat választ, csak a fennmaradó 16 százalék keres földlabdás példányt, amelyet az ünnepek után elültethet. Műfenyőjét a válaszadók 28 százaléka 5 évnél régebben vásárolta, csupán 7 százalékuk ruházott be rá idén.