Ma nemcsak elnökválasztás lesz az Egyesült Államokban: Kaliforniában népszavazás dönt arról, hogy legyen-e kötelező megjelölni a genetikailag módosított élelmiszereket.
Miközben a nyáron több mint egymillió aláírás gyűlt össze a népszavazási kezdeményezés támogatására, a géntech óriáscégek, valamint vezető élelmiszeripari vállalatok nem szeretnék, ha a fogyasztók megtudhatnák, mit esznek. Európában és a világ számos országában (összesen 61 országban) kötelező jelölni, ha egy élelmiszer genetikailag módosított összetevőket tartalmaz. Az Egyesült Államokban viszont nem ez a helyzet. Ott a Monsanto és társai elérték, hogy a lakosság ne tudjon arról, hogy gépiszkált élelmiszereket fogyaszt-e vagy sem. De a helyzet most megváltozhat – legalábbis Kaliforniában. A nyár elején ugyanis több mint egymillió aláírás gyűlt össze arra a népszavazási kezdeményezésre, hogy Kalifornia államban legyen kötelező megjelölni a genetikailag módosított élelmiszereket. November hatodikára tűzték ki a népszavazást, és ha az igenek győznek, akkor a genetikailag módosított élelmiszereket jól láthatóan meg kell különböztetni a gépiszkált összetevőket nem tartalmazó élelemtől.
Mondj igent a génpiszkált élelmiszerek jelölésére!
A géntechnológiai óriáscégek nem örülnek a népi kezdeményezések, mivel tisztában vannak azzal a felméréssel, mely szerint az amerikaiak mindössze negyede gondolja azt, hogy a génmódosított élelmiszerek "alapvetően biztonságosak". Ezért a nyáron az géntech óriáscégek néhány nagyobb élelmiszeripari multi támogatásával kampányba fogtak és amellett kampányolnak, hogy nem kell jelölni a génpiszkált az élelmiszereket, és azt akarják elhitetni a fogasztókkal, hogy a génpiszkált termékek biztonságosak.
Az eddig közzétett adatok szerint a génpiszkált élelmiszerek címkézését ellenző kampányt több mint 45 millió dollárral támogatták a géntechnológiai és élelmiszeripari multik. A legnagyobb befizető a Monsanto 8,1 millió dollárral, de többi géntech ill. vegyipari óriáscég is dollármilliókat fizetett be (a DuPont 5.4 milliót, a BASF, a Bayer, a Syngenta egyaránt 2-2 milliót). A PepsiCo 2.1 millióval, a KraftFoods 1,95 millióval, míg a Coca Cola 1,7 millió dollárral szállt be az ellenkampányba. De a Nestlé se maradt le sokkal a maga 1,2 millió dolláros befizetésével.
A génpiszkált élelmiszerek címkézését ellenzők közt itthon is ismert vezető világmárkák és az azokat forgalmazó cégek szerepelnek. Ilyen a Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Uncle Ben’s, Kellogg’s, Del Monte, Candy, Wrigley (rágógumi), Mars Food (Snickers, M&Ms), Hershey Company, Heinz, Godiva Chocolatier, Sunny üdítőitalok, General Mills, ConAgra Foods, JM Smucker. A génpiszkált élelmiszerek címkézése elleni kampányt a Kaliforniai Republikánus Párt is támogatja.
Érdemes lenne a Monsanto mellett azon cégek ellen is bojkottot indítani, akik nem szeretnék, hogy a fogyasztók megtudják, génpiszkált élelmiszereket esznek-e!
A génpiszkált élelmiszerek jelölését ellenző multik azt szeretnék elhitetni a lakossággal, hogy ha címkézést kötelezővé tennék, akkor megdrágulnának az élelmiszerek. A Food Democracy Now facebook oldaláról elérhető videón viszont egyértelműen bebizonyítják, hogy ez nem igaz: azokban az országokban, ahol kötelező a génpiszkált élelmiszerek jelölése, ugyanazok a termékek sokkal olcsóbbak, mint az Egyesült Államokban.