A ma ismertetett statisztikák szerint 2017-ben Norvégiában volt a legmagasabb az újonnan a forgalomba került elektromos és hibrid autók aránya, 52 %. 2016-ban ez az érték még csak 40 % volt, azaz ez volt az első alkalom, hogy a fosszilis üzemanyagokkal hajtott autók piaca 50 százalék alá süllyedt.
Norvégiában komoly adókedvezmény jár az új elektromos autók mellé, valamint kedvezményes vagy ingyenes parkolás mellett szintén kedvezménnyel lehet igénybe venni az utakat és a kompokat is. Mivel Norvégia az elektromosság nagy részét vízenergiából állítja elő, az autók feltöltése sem szennyezi a levegőt. Az OFV (Opplysningsradet for Veitrafikken AS) kimutatása szerint az autóeladásokat a VW Golf vezette tavaly, a második helyen a BMW i3 autója áll, a harmadikon a Toyota Rav4, a negyediken pedig a Tesla Model X. A kisebbik Tesla, a Model S a nyolcadik az eladási rangsorban a Volkswagen Passat, a Mitsubishi Outlander és a Toyota Yaris után. A Top-10-es rangsort a Skoda Octavia és a Toyota C-HR zárja.
Történelmi adatok
A skandináv országban 2017-ben 158 ezer új autót helyeztek forgalomba, 2,6 százalékkal többet, mint 2016-ban. A forgalomba helyezett autók száma tavaly volt a harmadik legmagasabb az ország történetében az 1985-ös 159 ezer és az 1986-os 167 ezer után. Zéró-emissziós új autót 33 ezret helyeztek forgalomba tavaly Norvégiában, az összesnek a 20,9 százalékát a 2016-os 16 százalék után. A becslések szerint a zéró-emissziós járművek részaránya 2018-ban 25 százalékra emelkedik a forgalomba helyezett új autók között. (MTI)
Csökken a belsőégésűek aránya
Belsőégésű és elektromos motorral is rendelkező hibrid autót 49 ezret helyeztek forgalomba 2017-ben, az összes 31,3 százalékát. 2016-ban 29,2 százalék volt az arány. A dízelmotoros autók részaránya tavaly 23,1 százalékra csökkent a forgalomba helyezett járművek között a 2016-os 30,8 százalékról. Öt évvel ezelőtt, 2012-ben az arány még 64 százalék volt.
A norvég parlament tavaly tűzte ki azt a célt, hogy 2025-re minden eladott autó nullás károsanyag-kibocsátású legyen. Más országok mellett Franciaország és Nagy-Britannia is vállalta már, hogy 2040-re befejezik a robbanómotoros autók értékesítését. Norvégia azért még messze van az ambiciózus terv teljesítésétől, tavaly 21 % volt a káros anyagot nem kibocsátó autók aránya az utakon, igaz egy évvel korábban még csak 16 százalék. A 444.hu szerint ugyanakkor az elemzések azt is mindig kiemelik, hogy a norvég modellt azért nehéz egy az egyben más országokra alkalmazni, hiszen az ország rendelkezik olajbevételi révén a világ egyik legnagyobb szuverén befektetési alapjával, ez a fajta gazdasági mozgástér pedig lehetőséget biztosít például az elektromos autókra történő váltást segítő ösztönzők állami támogatására is.