Nincs mindenkinek másfél órája arra, hogy az összetevők listáját böngéssze, segíteni kell őket – írja a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Nyílt levelet írt a Tudatos Vásárlók Egyesülete az Aldinak, a Sparnak és Lidlnek, felszólítva őket arra, hogy árulják külön polcokon a pálmaolajmentes termékeiket – szúrta ki a hvg.hu.
„Nem igaz, hogy pálmaolaj mindenben van, el lehet kerülni, viszont nagyon nehéz vásárlóként megtalálni, mik azok a termékek, amelyekben nincs jelen. Úgy gondoljuk, ott kell segíteni a vásárlókat, ahol a vásárlási döntés megszületik: a boltokban. Nyilvánvaló, nincs mindenkinek plusz 1,5 órája arra, hogy az apróbetűs összetevőket elolvassa” – magyarázták az ötletet.
Miért teszik bele mindenbe?
A pálmaolaj szobahőmérsékleten félig szilárd halmazállapotú, jól keverhető más olajokkal, magas hőmérsékleten sem oxidálódik, mint például a napraforgóolaj. Lassabban olvad tőle a fagyi, krémesebb a rúzs, jobban habzik a tusfürdő. Ráadásul olcsó: az olajpálma gyorsan nő és bőségesen terem. Nagyrészt a „harmadik világ” országaiban termesztik (a világ pálmaolaj-termelésének 85%-át Indonézia és Malajzia adja), ahol olcsó a munkaerő, és a környezetvédelmi szabályozások gyakran hiányosak. 2017-ben csak az EU-ban 7,7 millió tonnát használtunk fel belőle. A Földön átlagosan fejenként 8 kg-ot fogyasztunk belőle évente. Az olajpálma-ültetvények telepítéséért naponta 20 hektárnyi esőerdőt vágnak ki, – elpusztítva az orangutánokat is – s bár főleg bioüzemanyag előállítására használják, a pálmaolaj alacsony ára miatt mára már számtalan feldolgozott élelmiszerben és kozmetikumban van jelen.
Nyitókép: Indonéz pálmaolaj ültetvény. fotó: Daniel Beltró / Greenpeace