Szeptember 29-én ünnepeljük itthon és még számos országban a kávé napját. A nap eredete nem ismert, de évről-évre egyre több kávé fogyasztó és kávézó csatlakozik a kezdeményezéshez. A nap célja a kávé létezésének ünneplése mellett, a kávé társadalmi és környezeti hatásaira való figyelemfelhívás is.
A fenntartható étkezéssel foglalkozó Felelős Gasztrohős Alapítvány is ezt az oldalát járja körbe új, Öntsünk tiszta kávét a bögrébe! kampányában.
Reggeli, ebéd utáni, beszélgetés melletti, kapszulás, instant, fekete, tejes, növényi tejes, számtalan helyzetben és formában fogyasztjuk a kávét. Az, ami régen különlegességnek, valóban folyékony aranynak számított, ma már mindenki számára elérhető lett. Ennek a mindennapi luxusnak azonban súlyos ára van környezeti és társadalmi szempontból is. A megnövekedett kereslet például újabb és újabb területek bevonását igénylik, ami az elmúlt 20 évben 2,5 Budapestnyi esőerdő elvesztéséhez vezetett. Emellett a kávénak igen magas a vízlábnyoma és nemcsak a fogyasztás, a feldolgozás során is hulladékot termel: a fennmaradó melléktermék egy savas hatású pép, melyet gyakran a vizekbe dobnak vagy ott hagyják a termőföldeken ezzel károsítva a talajt, vizeket.
“ A kampánnyal nem az elrettentés a célunk, azonban nagyon fontosnak tartjuk, hogy megismertessük, milyen valós ára van a napi akár több csésze kávénknak. Szeretnénk, ha a kampány alatt megismert információk hatására egy kicsit tudatosabbá válna a kávéfogyasztás, természetesen ennek hogyanjáról is adunk majd tippeket, információkat a hónap során.” – mondta el Kiss-Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs vezetője.
A kampány során a Gasztrohősök online felületein találhatunk majd információkat arról, milyen hatása van a kávéfogyasztásunknak, hogyan tehetjük azt fenntarthatóbbá és méltányosabbá, mennyit számít, hogy milyen tejjel fogyasztjuk a kávénkat és arról is készülnek ötletekkel, mit csináljunk a megmaradt zaccal. A tudásanyag mellett nyereményjátékkal és élő Instagram beszélgetésekkel is készülnek a minősített Fenntartható Kávézókkal.
Ha pedig a következő kávézásunkat már most is szeretnénk fenntarthatóbbá tenni, ezeken a kampányban résztvevő, bio, fair-trade vagy direct trade kávét kínáló vendéglátóhelyeken megtehetjük: Almalomb, Csillaghegyi Megálló, Dynamobake, FourBites Catering, Herbar, KÖZÖS Catering, La Mimosa, La Téne, Leo Budapest, Libra deli, Lujza és Koriander, Nappali, The Planteen, Végállomás Bisztró.
A kampány szeptember 29-én indul és egy hónapon keresztül tart a Felelős Gasztrohős Alapítvány Facebook, Instagram és Tiktok oldalán.
Grafika: Kőfaragó Zsuzsi