A rovat kizárólagos támogatója

Nem tűnik fogyasztóbarátnak a nemrég bevezetett rögzített italoskupak. Kérdés, hogy az új csomagolás segíthet-e a bolygót elborító műanyaghulladékok problémáján.

„Én vagyok az egyetlen, aki lendületből letépi?”„Engem nagyon idegesít, szóval leszedem. Se inni, se önteni nem lehet normálisan. Bár eddig is külön gyűjtöttem a kupakokat, és mindig elvittem beteg gyerekeknek kihelyezett gyűjtőkbe.” „Azt hittem, hogy csak én nem tudom kinyitni rendesen az üveget, de ezek szerint ez koncepció” – íme néhány vélemény a közösségi médiában olvasható sok százból az úgynevezett rögzített kupakokról. Az online véleményt író fogyasztók jelentős része kényelmetlennek találja az új megoldást.

Pedig néhány hónapja már a Magyarországon kapható tejes, gyümölcsleves, ásványvizes vagy szénsavas üdítős dobozok és műanyag palackok egy részén is ilyen típusú záróelem van. Az újítás lényege, hogy a kupakokat kiegészítették egy műanyag szállal és egy gyűrűvel. Amikor a fogyasztó kinyitja a palackot, a kupak továbbra is összekötve marad a flakonnal vagy a dobozzal, mert a rögzítőszál kifejezetten erős, nehéz egy mozdulattal leszakítani róla. Így a kupak nem válik külön a palacktól, és együtt kerülnek a szelektív hulladékgyűjtőbe. Az elképzelés szerint így csökkenhet az elveszített vagy eldobott, emiatt a természetbe kerülő, a környezetet szennyező műanyag kupakok mennyisége.

Magyarországon elsőként az italoskarton-gyártással foglalkozó svéd Tetra Pak jelentette be tavaly novemberben, hogy – több vezető italgyártóval együttműködve – bevezeti a rögzített kupakokkal ellátott csomagolást. A cég tájékoztatása szerint a kupak a kartondobozzal együtt szelektálható és a sárga jelölésű hulladékgyűjtő kukákba dobható.

Az új csomagolást többek között a balti államokban, Csehországban, Írországban, Lengyelországban, Németországban, Spanyolországban és Szlovákiában is alkalmazzák. Marco Marchetti, a Tetra Pak alelnöke elmondta: 2022 végéig Európában háromszáz gyártósort tettek alkalmassá az újfajta csomagolás gyártására. Összesen mintegy 400 millió eurót fektettek a rögzített kupakos megoldás fejlesztésébe és bevezetésébe, és negyven különböző csomagolástípust fednek le az újfajta megoldással. „Arra számítunk, hogy az új záróelemekből az év végéig több mint 1,5 milliárd darabot tudunk értékesíteni” – nyilatkozta ősszel Marchetti.

Nem sokkal később a Coca-Cola Magyarország is bejelentette, hogy a szénsavas üdítők hazai piacán elsőként rögzített kupakkal látja el italait. Az újítást „Elválaszthatatlanok vagyunk” szlogennel hirdették meg, és a cég állítása szerint a környezetvédelmi szempontokon túl további előnye, hogy higiénikusabb megoldás, mint az eddig használatban lévő kupak. Így ugyanis a záróelemet nem lehet leejteni, nem lesz koszos, nem gurul el. Elsőként a Coca-Cola, a Sprite, a Fanta és a Kinley csomagolását újították meg, néhány hónappal később a Fuzetea és a Cappy italok is rögzített kupakot kapnak.

Lassan valamennyi italgyártó és -csomagoló cégnek hasonlóan kell eljárnia, hogy eleget tegyen az Európai Unió SUP (Single-use Plastics) nevű, egyszer használatos műanyagokra vonatkozó szabályozásának. Ennek értelmében – sok egyéb változtatás mellett – az unióban működő összes italgyártónak és importőrnek 2024 júliusáig át kell térnie a rögzített kupakkal ellátott termékekre.

Kérdés, hogy az újfajta csomagolás valóban segíthet-e a bolygót elborító műanyaghulladék problémáján, vagy az uniós kötelezettség ellenére inkább csak a cégek imázsát javító úgynevezett greenwashing intézkedésről van szó.
Folytatás a HVG360-on >>>

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás