A ferihegyi repülőtér többségi állami tulajdonba kerülése előtt rendezni kell a reptér által eddig okozott környezeti és társadalmi károkat. Ha ez az adásvételig nem történne meg, akkor a reptérbővítést finanszírozó Európai Beruházási Bank és a Budapest Airport Zrt. cég súlyos mulasztását a közeljövőben minden magyar adófizető fizetné meg, ráadásul duplán: az egészségével és a pénzével.
A ferihegyi repülőtér (hivatalosan:Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, cégnév: Budapest Airport Zrt.) fejlesztése évek óta zajlik. A projekt fő hitelezője az Európai Beruházási Bank, EBB. A bank normái előírják, hogy a projektek feleljenek meg az EU-s környezetvédelmi jognak; ennek ellenére a Bank nem követelte meg a projekt környezeti hatásvizsgálatát, nem kérte be a környezetvédelmi engedélyeket, és az éghajlati hatások vizsgálata is elmaradt. Ezt az EBB Panaszmechanizmusa is elismerte, de a bank és a repülőtér azóta sem pótolta a mulasztásokat. Szennyező repülőtér mögött piszkos bankügyek
Amennyiben a magyar állam többségi tulajdont szerez a reptéren, úgy az ezzel járó problémákat is magára veszi. Éppen ezért az EBB által elismert teendőket az eladó félnek még az adásvétel előtt rendeznie kell, és ezt az államnak mint vásárló félnek az adásvételi tárgyalás során megkövetelnie” – nyilatkozta Dönsz-Kovács Teodóra, a Magyar Természetvédők Szövetsége munkatársa.
A repülőtér bővítését finanszírozó Európai Beruházási Bank a honlapján (közvetlenül a bank elnöke képe mellett) büszkén állítja, hogy az Európai Unió bankjaként segíti a fenntartható fejlődés eljuttatását mindenki számára (”The EIB is the bank of the European Union. We invest in a sustainable future for all”). Valójában a bank nem tette elérhetővé a finanszírozott projekt információit, és a reptércég eddig nem folytatott érdemi egyeztetéseket az érintett lakossággal. Környezetvédő szervezetek azóta is igyekeznek kicsikarni a cégtől és az EBB-től a kötelező intézkedéseket.
A civilszervezetek felhívják a figyelmet: az utazáshoz való jog nem sértheti az egészséges környezethez való alapjogot. A zajvédelmi zónákat megbízható adatok és érdemi lakossági konzultáció alapján ki kell terjeszteni. A leginkább érintetteknek fel kell ajánlani az ingatlanuk értékcsökkenését fedező kárpótlást és az eddig elszenvedett egészségügyi és környezeti károkért való kompenzációt. A kertváros nem leszállópálya! Zűrös légi ügyek Budapest felett
Ha ez az adásvételig nem történne meg, akkor az Európai Beruházási Bank és a Zrt. mulasztását a közeljövőben minden magyar adófizető fizetné meg, ráadásul duplán: az egészségével és a pénzével” – mondta Dönsz-Kovács Teodóra.