Hirdetés

A héten Párizsban is kritikussá vált a levegő szennyezettségi szintje. A városvezetés megtiltotta a saját hivatali autók használatát.

A párizsi agglomerációban 12 millió ember él, a háztartások 83%-a rendelkezik autóval, 30%-uk kettővel is, az autók 60%-a pedig dízel. Válaszul a párizsi városvezetés megtiltotta a saját hivatali autók használatát (Budapesten ez vajon lehetséges lenne?), ingyenessé tette a tömegközlekedést és a bérbicikli hálózatot.

Az egészségügyi határértéket túllépő levegőminőségi mutatók Magyarországon is rendkívül gyakoriak. Jó példával azonban nálunk is "felkent vezetőinknek" kellene elől járniuk. Ha látjuk, hogy városvezetőink, minisztereink, vagy épp a miniszterelnök a biztonságos sötétített autó helyett tömegközlekedést, kerékpárt használ a mindennapokban is, akkor elhisszük, hogy komolyan gondolják a közösségi közlekedés minőségi fejlesztését.  Svédországban a politikusoknak például vasúti bérlet jár és nem gépkocsi költségtérítés, vagy cégautó. Norvégiában gyakran találkozhatunk miniszterekkel, államtitkárokkal a városi közlekedési eszközökön.- írta fb oldalán a Levegő Munkacsoport.

A szálló por koncentrációja tegnap – immáron ötödik napja – meghaladta Párizsban és környékén a riasztási küszöbértéket. A légszennyezettség csökkentése érdekében meghozott intézkedéseket, köztük a tömegközlekedés ingyenességét, ezért ma estig meghosszabbították a francia fővárosban abban reményben, hogy a nyugatról érkező szélnek köszönhetően addigra csökkeni fog a szmog sűrűsége. A szél jótékony hatásait tegnap délelőtt már érezni lehetett a fővárosi agglomeráció északnyugati részén, ahol a légszennyezettség csökkenésnek indult. A levegő minőségét ellenőrző Airparif ügynökség ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy a szálló por koncentrációja még mindig meghaladja a riasztási küszöbértéket, s a régióban felgyülemlett hatalmas mennyiségű szmognak időre lesz szüksége a szétoszláshoz.
A tömegközlekedés, a bérbicikli-hálózat és az elektromosautó-kölcsönző rendszer használata továbbra is ingyenes Párizsban, s hasonló intézkedéseket vezettek be a szmog által sújtott többi francia nagyvárosban is, többek között Reimsben, Nancyban, Dijonban, Lyonban, Grenoble-ban, Bordeaux-ban, Tours-ban, Le Mans-ban és Caenban. Ezenkívül számos helyen sebességkorlátozások vannak érvényben, a teherforgalom csak kijelölt útvonalakon haladhat, csökkentették az ipari termelést, s nem javasolják a hatóságok az intenzív sport- vagy egyéb fizikai, valamint mezőgazdasági tevékenységeket.

Az Airparis ügynökség adatai szerint a szálló por koncentrációja már öt nappal ezelőtt meghaladta a légköbméterenként 80 mikrogrammos riasztási szintet, s pénteken és szombaton is elérte a 110 mikrogrammos értéket. A Franciaország 15 északi régiójában tapasztalható – a járművek, a fűtés és az ipari termelés által kibocsátott – szálló por miatti légszennyezettséget az anticiklonális helyzet fokozza: a hideg éjszakákat napos, meleg idő követi. Egy hete 20 fok körüli a maximális hőmérséklet a francia fővárosban.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás