A rovat kizárólagos támogatója

Az egész fővárosra jellemző a kevés zöldfelület és az, hogy egymás hegyén-hátán autók parkolnak. Ennek tragikus következményeit és a megoldás felé vezető utat mutatja be Józsefváros példáján a Levegő Munkacsoport új videója.

Habár a sűrűn beépített Józsefváros önkormányzata már komoly lépéseket tett a közterület-használat megújítására, az élhető és egészséges városrész kialakításához ebben a kerületben is további lépésekre van szükség.

Józsefvárosban jelenleg a parkolási kedvezményben részesülő autók száma 8.350, miközben a háztartások száma 37.650. Vagyis a háztartások ötöde részesül az évi milliós nagyságú támogatásban amiatt, hogy nagyon olcsón tárolhatják autójukat közterületen, miközben négyötödük ennek csak a hátrányait „élvezi”: az élhetetlen utcákat, a nagyon csekély zöldfelületet, a kevés olyan területet, ahol nyugodtan lehetne sétálni. Mindez pedig mindannyiunk egészségi állapotában, közérzetében megmutatkozik – azokéban is, akiknek van autójuk.

A zöldítésre fordított összegek megtérülnek: egy tanulmány szerint Lisszabonban a fákra fordított minden dollár 4,5 dollár hasznot eredményez. Ezek a hasznok elsősorban a lakosság jobb egészségi állapotának, a kisebb levegő- és zajszennyezésnek, az energiamegtakarításoknak (egyetlen fa úgy hűti a környezetét, mint két klímaberendezés) tulajdoníthatók.

A zöld környezet és a fák az ingatlanárakat – a fák számától, jellegétől és egyéb körülményektől függően – 2 és 37 százalék közötti mértékben növelik.

A Józsefvárosban 44.400 lakás található, egymilliós négyzetméterárakkal számolva összértékük 2400 milliárd forint körül van. Ha a zöldfelületek bővítése csak 15 százalékkal növelné az ingatlanok értéket, akkor ez kerületszinten 360 milliárd forint értéknövekedést jelent. Másképpen fogalmazva: az, hogy a kerületben parkoló autók elfoglalják a lehetséges fák helyét, legalább ilyen mértékű veszteséget okoz az ingatlantulajdonosoknak.

Tehát sokszorosan megérné, ha autók helyett növényzet foglalná el a közterület minél nagyobb részét. Ennek egyik feltétele, hogy a közterületen parkolók minél inkább szembesüljenek a területfoglalásuk valódi költségeivel. Ennek érdekében jelentősen emelni kell a parkolási díjakat.

A parkolási díjakból a kerületnek 2023-ban várhatóan 1,5 milliárd forint bevétele származik. Ha a díjakat a törvény által megengedett legmagasabb mértékre emelnék – feltételezve, hogy emiatt 30 százalékkal csökken a kereslet a fizetős parkolás iránt –, akkor az említetten felül az kerületi önkormányzat 600 millió forint többletbevételhez jutna. Ezt az összeget nem a kerületi lakosok fizetnék, de minden előnyét ők élveznék: a kevesebb foglalt parkolóhelyet, a kisebb gépjárműforgalmat, továbbá azt, hogy az önkormányzat a többletbevétellel a lakosság életkörülményeit más módon is javíthatja.

Nyitókép: Közterülethasználat napjainkban a józsefvárosi Mária utcában Fotó Lukács András, Levegő Munkacsoport

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás