A Magyar Kerékpárosklub és az ORFK ma baleset-megelőzési együttműködést írt alá Budapesten, a Teve utcai rendőrszékház új kerékpártárolójánál.
Az utóbbi időben nyilvánosságra hozott, félreértelmezhető és emiatt a kerékpárral közlekedőkre negatív fényt vető kerékpáros baleseti statisztikák, valamint a „bicajosokra” összpontosított fokozott rendőrségi ellenőrzések hallatán a kerékpárosok legnagyobb érdekvédelmi és szakmai szervezete, a Magyar Kerékpárosklub (MK) felkereste az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságot (ORFK-OBB). Nyitott ajtókra talált, így a szakmai egyeztetéseket követően az MK és az ORFK-OBB július 26-ai közös sajtótájékoztatóján bejelentették jövőre vonatkozó együttműködési szándékukat. A sajtótájékoztatót Till Attila ismert televíziós műsorvezető konferálta fel.
Till Attila műsorvezető
László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára, valamint a Készenléti Rendőrség képviseletében Pregun Tamás rendőr alezredes közös sajtótájékoztatót tartott 2013. július 26-án a Rendőrségi Igazgatási Központ Teve utcai székházánál lévő kerékpártároló előtt. Az esemény során ismertetett baleseti statisztikai adatok alapján a kerékpárral közlekedőkre és a közlekedésbiztonságra nézve is kedvező következtetéseket vonhattak le a résztvevők. Beigazolódni látszik az a kutatások alapján már ismert összefüggés, miszerint minél több a kerékpárral közlekedők száma, annál nagyobb a közlekedésbiztonság.
Kiss Csaba rendőr alezredes, a háttérben László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke
Az ORFK-OBB főtitkára és a Kerékpárosklub elnöke a sajtótájékoztatón szándéknyilatkozatot írt alá, melyben kifejezték azon törekvésüket, hogy az „Együtt Közlekedünk!” elnevezésű szemléletváltó program megvalósításában – a szakmai szempontok szem előtt tartásával – a két szervezet munkatársai a legjobb tudásuknak megfelelően közreműködnek. A kerékpárral közlekedők számának növelése, valamint a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében a jövőben több területen is együtt fog működni a két szervezet. A kerékpárvezetőket érintő személysérüléses közúti közlekedési baleseteket részletesen kiértékelik, hogy az eredmények alapján infrastruktúra és forgalomszervezési ajánlásokat tehessenek. Továbbá a jövőben a kommunikáció terén is szándékukban áll egyeztetni. Közös kampányokat szerveznek, illetve kölcsönösen képviselik a partnerség elvét a közlekedésre nevelésben.
A sajtótájékoztató helyszínének kiválasztása, a Teve utcai székház kerékpárparkolója nem véletlen, hiszen a rendőri vezetés egyértelműen kifejezte azon a szándékát, hogy támogatja dolgozói kerékpárral történő munkába járását, a közlekedés eme környezetbarát, és nem utolsó sorban pénztárca-barát módját. A védett helyen lévő korszerű kerékpártárolóra egyébként jelentős igény van, hiszen a rendőrségi dolgozók egyre nagyobb hányada közlekedik kerékpárral munkahelyére.
Kerékpáros rendőr
A kerékpár csendes, gyors, környezet- és költségkímélő közlekedési eszköz, amelynek segítségével a rendőrség fokozni tudja hatékonyságát. A Készenléti Rendőrségnél a kerékpáros járőrszolgálat a kor színvonalának megfelelő és a rendőri feladatra alkalmas, a közúti közlekedéshez előírt felszereléssel ellátott 10 db kerékpárral és 40 fő célirányosan felkészített rendőrrel kezdődött meg 2012-ben Budapesten, a kerékpáros közlekedés szempontjából frekventált területeken (Belváros, Margitsziget, Városliget, Római part, Népliget, Csepel). A 2012-es év tapasztalatai alapján elmondható, hogy a lakosság a kerékpáros járőrök megjelenését örömmel fogadta, a demonstratív rendőri jelenlét hozzájárult a bűncselekmények visszaszorulásához, ezáltal a lakosság szubjektív biztonságérzetének növekedéséhez. 2013-ban újabb 100 kerékpár beszerzése kezdődött meg, és további kerékpáros képzések történtek annak érdekében, hogy a kerékpáros járőrszolgálat országos szintűvé teljesedjen ki.
László János beszédében röviden utalt a július 16-18 közötti három napos bicikliseket és motorosokat ellenőrző razziára. A rend őrei a 446 esetből 76 alkalommal találtak kifogásolni valót, ami azt jelentette, hogy az ellenőrzött járművezetők több, mint 80%-a szabályosan közlekedett. Ez nagyon jó arány, és a baleseti adatok is ezt támasztják alá. Ugyanis a kerékpáros közlekedés intenzív növekedése ellenére – talán egyeseknek meglepő módon – nem nőtt a kerékpáros balesetek száma. Sőt, nemcsak a kerékpárral közlekedők, hanem a közlekedésben résztvevő minden fél biztonsága is javult.
László János
Bár Magyarországon nem létezik a közlekedési módok arányát meghatározó teljeskörű forgalommérés, különböző más (piackutatási, mérési, KSH) adatokból és empirikusan is kikövetkeztethető, hogy csökkent a gépjárműforgalom (hiszen folyamatosan csökken a benzineladás a www.petroleum.hu adatai alapján), a kerékpáros forgalom pedig nőtt mind abszolút értékben, mind arányaiban is.
A szakember bemutatta a statisztikai adatokat, miszerint az utóbbi 5 évben 20.000-ről 15.000-re esett vissza a személyi sérüléses balesetek száma, míg a kerékpárral okozott balesetek száma stagnált. Az évente 15 ezret meghaladó balesetből több, mint 13 ezret nem kerékpárosok okoztak (közel kétharmadukat személygépkocsi vezetők). Örvendetes hír, hogy a balesetben meghaltak száma mind az összes, mind a kerékpárral közlekedők esetében kevesebb, mint felére esett vissza. A legtöbb áldozat gépkocsivezető és utasa, azaz ők a legveszélyeztetettebbek. Az látható, hogy a gyalogosok veszélyeztetettebbek a kerékpárral közlekedőkhöz képest, és az is elmondható, hogy a kerékpárosok inkább elszenvedik, mintsem okozzák a halálos végkimenetelű baleseteket.
A forgalom növekedése ellenére a kerékpárral okozott illetve kerékpárral elszenvedett halálos balesetek száma jelentősen csökkent. Az okozott illetve elszenvedett súlyos balesetek száma stagnált. Csupán a könnyű balesetek számában volt látható növekedés.
A Kerékpárosklub elnöke szerint beigazolódott, amit régóta tudni lehetett külföldi kutatások alapján: a kerékpáros forgalom növekedése növeli a kerékpáros és általános közlekedésbiztonságot. Ezért fontos, hogy a döntéshozók szakmai, politikai és végrehajtói szinten is egyformán azon dolgozzanak végre, hogy a kerékpár fontos és egyenrangú része legyen a főváros és az ország közlekedésének. Hiszen ennek következtében a gépjárművel történő közlekedés körülményei is javulnak (kevesebb lesz a forgalmi dugó), és nemcsak a közlekedés válik jobbá, de településeink is élhetőbbek lesznek.
Beszéde végén László János örömmel adott tájékoztatást a Klub és az ORFK-OBB által közösen megvalósítandó „Együtt Közlekedünk!” elnevezésű szemléletváltó program tervéről is:
A kerékpárral közlekedők számának növelése, valamint a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében több területeken is együtt fog működni a két szervezet. A kerékpáron közlekedőket ért személysérüléses közúti közlekedési baleseteket részletesen kiértékelik, hogy az eredmények alapján infrastruktúra és forgalomszervezési ajánlásokat tehessenek. Továbbá a jövőben szándékukban áll egyeztetni kommunikáció terén. Közös kampányokat is szerveznek, illetve kölcsönösen képviselik a partnerség elvét a közlekedésre nevelésben.
Infografika a kerékpáros biztonságról