Hirdetés

Miközben az Európai Unió egyelőre csak “adatokat gyűjt” ahhoz, hogy korlátozza a személygépkocsikhoz hasonlóan a kamionok, teherautók, autóbuszok CO2-kibocsátását, Japánban, Kanadában, Kínában és az Amerikai Egyesült Államokban már létezik ilyen szabályozás. Olyannyira, hogy az USÁ-ban már a határérték csökkentésén dolgoznak.

Az USA Környezetvédelmi Ügynöksége és a Közlekedési Minisztérium Nemzeti Autópálya Forgalombiztonsági Adminisztrációja (The US Environmental Protection Agency [EPA] and the US Department of Transportation’s [USDOT] National Highway Traffic Safety Administration [NHTSA]) közös javaslata a 2014-2018 között piacra kerülő nehéz gépjárművekre (vontatók, kisteherautók, autóbuszok stb.) már megszületett előírásokat szigorítaná tovább a 2018-tól forgalomba kerülőkre.

A hármas cél a klímakatasztrófa elkerülése, az energiabiztonság növelése és a technikai haladás ösztönzése.

A további kibocsátáscsökkentést indokolja, hogy minden huszadik gépjármű tehergépkocsi az amerikai utakon, de ők produkálják a közúti üvegházhatású gázkibocsátás (ühg) egyötödét. Az előrejelzések szerint ha minden marad(na) a régiben a teherautó-állományban, 2030-ra a fogyasztásuk és ühg-kibocsátásuk meghaladhatja a személygép-kocsiállományét.

A javaslat kidolgozásakor egyeztettek kutatókkal, autógyárakkal, és vizsgáltatták, hogy technikailag lehetséges-e a fogyasztás további csökkentése, és azt találták, hogy igen. A szakértők szerint vannak járművek, amelyeknél akár 24 százalékos fogyasztáscsökkentés is elérhető a most érvényes szabályoknak megfelelő változatéhoz képest.  Az előzetes számítások szerint a szigorítás eredményeképpen az új előírást teljesítő teherautók élettartamuk alatt a maiaknál egymilliárd tonnával kevesebb CO2-t bocsátanak majd ki. Az üzemanyag-megtakarítás 170 milliárd USD értékű lehet. A javaslatok kidolgozói szerint a gépjárművek új előírások miatti árnövekedését két év üzemanyag-megtakarítása már ellensúlyozza, vagyis összességében nyernek velük a fuvarozók.

Sajnálatos, hogy az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) hiába szorgalmazza évek óta az új teherautók CO2-kibocsátásának korlátozását az Európai Unióban is, tanulmányíráson és vitákon kívül eddig nem sok történt.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás