A rovat kizárólagos támogatója

Egyre több bírságot szed be és egyre vitathatóbban
működik a környezetvédelmi főfelügyelőség, amelynek
a közérdekű adatok közzététele sem erőssége.

Nagyon úgy néz ki, hogy az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőségen sérül a közérdekű adatok megismerhetőségéhez fűződő jog, a hatóság titokban tart számos olyan információt, amelyeket a közvéleménynek törvényi joga megismerni” – egyebek mellett erre hivatkozva fordult április közepén Péterfalvi Attilához, az adatvédelmi hatóság elnökéhez Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért Párt társelnöke. A korábban tüzéptelepen és a nagybani zöldség-gyümölcs piacon vezetősködő, az agrárminiszterrel jó kapcsolatot ápoló Tolnai Jánosné főigazgató Jávor írásos kérdéseire nem válaszolt, viszont perrel fenyegeti bírálóit.
A bűnmegelőzésben, a kereskedelemben és az informatikában is jártas Tolnainéval (akinek a fia az egyik területi felügyelőség informatikusa) csakugyan megesik, hogy hanyagolja a közérdekű adatok közzétételét (HVG, 2013. március 23.).

Pedig a tájékoztatási kötelezettség nagyon is konkrét jogszabályi előírás, amelynek megsértése nem marad következmények nélkül. A ferihegyi repülőtér környezetvédelmi engedélyét például anélkül hosszabbította meg az első fokon eljáró környezetvédelmi felügyelőség, hogy a zajártalomnak kitett lakosságnak valódi esélyt adott volna az eljárásban való részvételre. Az érintettek fellebbezése után a főfelügyelőség is helybenhagyta az ilyen módszerrel kiadott engedélyt – jellemző, hogy a közmeghallgatást például egy karácsony és szilveszter közötti délelőttre tűzték ki –, amit a múlt év végén a Fővárosi Ítélőtábla „súlyosan jogszabálysértőnek” minősített. A jogerős bírósági döntés új eljárásra utasította a zöldhatóságot, amelynek során a zajártalmat elszenvedőknek esélyt kell kapniuk, hogy közmeghallgatáson álljanak elő kifogásaikkal.  Az 1943 óta működő reptérnek az 1995-ben született környezetvédelmi törvény szerint utólag már nem is kellett volna ilyen engedélyért folyamodnia, de az üzemeltető – a Budapest Airport Zrt., illetve jogelődje – saját kezdeményezésre készíttetett egy úgynevezett környezetiteljesítmény-értékelést, amelyet 2006-ban el is fogadott a zöldhatóság. Ez 2011 végén lejárt, ám a reptér még ezt megelőzően új dokumentációt nyújtott be; ennek a hatósági jóváhagyását kell most újraindítani. A közmeghallgatás jövő kedden lesz – munkaidőben, ami ugyancsak korlátozza a zajártalmat elszenvedők törvényben garantált véleménynyilvánítási lehetőségét.

A környezetvédelmi engedély hiányára hivatkozva ez év elejétől napi 50 ezer forint bírsággal sújtotta az amúgy vétlen repteret a hibák sorozatát vétő zöldhatóság. A valódi okokat csak találgatni lehet, mivel az illetékes közép-Duna-völgyi felügyelőségnek 12 nap is kevésnek bizonyult álláspontja kifejtésére. Talán az állhat a háttérben, hogy a zöldhatóság sikermutatónak tekinti a bírságbevételek növelését. Ha ez így van, akkor van mivel büszkélkedni: Tolnainé főigazgatói kinevezése óta megugrott a főfelügyelőség által feltárt jogszabálysértések száma. „Míg 2008 és 2009-ben mindössze 13 millió Ft bírságot szabtak ki, 2011-ben már 175 millió, 2012-ben közel 350 millió Ft-ot” –
dicsekedett az általa kinevezett főigazgató eredményességével Jávor kérdéseire írt válaszában Fazekas Sándor vidékfejlesztési
miniszter. Bár az ellenőrzéseket nem lehet kifogásolni, több olyan ügy van, amelyeket szakmán belül különösen furcsállnak.

RÉSZLETEK A TELJES CIKKBEN:  zöldhatósági anomáliák (123 KB pdf)

Kapcsolódó anyagok:

Rémálom a zöldhatóságnál. Tolnainé, negyedik menet

Rémálom a zöldhatóságnál III. És így tovább a csillagokig…

Rémálom a zöldhatóságnál II.

Kiborul végre a zöldhatóság bilije?

Áldoktor vezeti az országos zöldhatóságot

Alkalmatlan miniszter? Jávor-Fazekas parlamenti csörte

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás