Hirdetés

Az ünnepek alatt hétezer vásárlót kérdeztek meg vásárlási szokásairól országszerte az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség „Zöldlista” programjának keretében. 65% mindig, 24% a nagy bevásárlások alkalmával bevásárlólistát készít, vagyis tudatosan készül a vásárlásra. Hazánk is hozzájárult a tavalyi EWWR-rekordhoz.

Az advent szombatjain és aranyvasárnap országszerte tizenöt Tesco hipermarketben találkoztak a vásárlók az OHÜ Zöldlista vásárló programjával. Az áruházak bejáratánál minden érdeklődő hűtőmágnest kapott, amelyen a környezettudatos vásárlásról tájékoztatták őket. Aki ezek szerint a szempontok szerint töltötte meg kosarát, ajándékban részesült a kijáratnál. A program munkatársai csaknem hétezer vásárlót kérdeztek vásárlási szokásaikról a helyszíneken. „A kérdőívek összesítéséből kitűnik, hogy egyre többen vagyunk, akik környezettudatosan vásárolunk, többé-kevésbé alkalmazzuk a környezetbarát megoldásokat, fortélyokat” – összegezte a kutatás eredményeit Török Szabolcs, az OHÜ szóvivője. Ilyen megoldás, ha az eldobható műanyag zacskó helyett tartós táskát, kosarat viszünk magunkkal, ha nagyobb kiszerelésű, kevésbé csomagolt terméket vásárolunk, valamint ha a helyben vagy közelben előállított idénytermékeket részesítjük előnyben. „A legtöbb környezettudatos eljárás nem jár extrakiadással, sőt kíméli a pénztárcát, tehát még hoz is a konyhára” – hívja fel a figyelmet a szóvivő.

Biztató, hogy kutatásban megkérdezett vásárlók 65%-a mindig, 24%-uk pedig a nagy bevásárlások alkalmával bevásárlólistát készít, vagyis tudatosan készül a vásárlásra. Tartós táskát, kosarat visz magával a válaszadók 70%-a, eldobható zacskót már csak 19% használ. Az előre csomagolt termékek ugyanakkor még mindig nagyon kelendőek, pedig a többszörösen vagy feleslegesen fóliázott áruval nő a csomagolási hulladék mennyisége, a környezet terhelése. Jó látni, hogy a fogyasztók előnyben részesítik a hazai és idénytermékeket. A válaszadók mintegy 51%-a mindig a helyi árukat választja, 29%-a pedig akkor, ha olcsóbbak. A szezonális termékek még ennél is népszerűbbek. A megkérdezettek 89%-a idénytermékeket vásárol, közülük 55% mindig, 34%, ha teheti.

A megkérdezettek válaszaiból kiderül, hogy kedveltek a nagy kiszerelésű termékek és az utántöltők, főleg a tisztító- és tisztálkodási szerek esetében. Az is látható, hogy a környezettudatosság kicsit háttérbe szorul, ha ajándékok csomagolásáról van szó. A legtöbben (42%) még mindig a hagyományos karácsonyi csomagolást használják. Ugyanakkor vannak már, akik keresik az újrapapírból készült csomagolókat (29%) és a többször is felhasználható papírtasakokat (36%).

Amikor környezettudatosságról, környezettudatos vásárlásról beszélünk, nem kell nagy dolgokra gondolni, sokszor egy kis odafigyelés is elég. „Sok kicsi sokra megy: apró döntéseinkkel is sokat tehetünk környezetünkért. Az a mintegy hétezer ember, aki a karácsonyi forgatagban is szánt rá időt, hogy megértse és alkalmazza a környezetbarát fortélyokat, sokkal többet tesz Földünk és gyermekeink jövőjéért, mint elsőre gondolnánk” – mondja Török Szabolcs.

Hazánk is hozzájárult a tavalyi EWWR-rekordhoz

Kontinens-szerte összesen 10 793 résztvevő csatlakozott 2012-ben az Európai hulladékcsökkentési hét (European Week for Waste Reduction = EWWR) akcióhoz s ezzel az eredménnyel – a megelőző évihez képest – mintegy 35 százalékkal többen aktivizálták magukat. Ez a növekedési arány eddig a legnagyobb a 2009-től minden évben meghirdetett EWWR-re jelentkezők körében, amihez hét magyarországi projekt is hozzájárult. A hulladékcsökkentési hét akcióra kisebb-nagyobb munkahelyi, iskolai, baráti, lakóhelyi közösségek lényegében hétköznapi vállalásokkal egyszerűen – regisztráció útján – csatlakozhattak -írta az OHÜ.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás