A Magyar Kerékpárosklub szakmai munkacsoportja összeállított egy kiadványt önkormányzatok számára, mely segítséget nyújt nekik abban, hogyan tehetik településüket költséghatékonyan és gyorsan élhetőbbé – a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása által.
Ez a kérdés korábban nem így hangzott, szakpolitikusok és mérnökök is inkább azt kérdezték: mit csináljunk a bringásokkal, egyre többen vannak és zavarják a közlekedést. Mára már van néhány szakember hazánkban is, aki nem azt gondolja, hogy a közlekedés kizárólag autók jövését-menését jelenti. Ők azok, akik tudják, hogy a gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztése, ellentétben azzal, amilyen olcsó, sokszoros gazdasági, egészségügyi és környezeti haszonnal jár.
Az önkormányzati választásokra készülve a Kerékpárosklub szakemberei összeszedték, melyek azok a kerékpáros fejlesztések, amelyek olcsón és gyorsan tehetik fenntarthatóbbá a közlekedést és jobbá, élhetőbbé a településeket.
A 10 oldalas kiadvánnyal azt szeretnénk elérni, hogy a következő 5 éves önkormányzati ciklus vezetői tisztában legyenek ezekkel az eszközökkel és egyben szeretnénk felajánlani együttműködésünket a szakmai munkában. A kiadvány része annak a kampánynak, melynek részeként Budapesten, Debrecenben, Szentendrén és Sopronban egy Tour de Voks névre hallgató bringás felvonulás keretében keressük fel a polgármesterjelölteket, ezen kívül pedig több száz polgármesterjelölthöz juttatjuk el a kiadványt.
Pár tény a kiadványból:
A megfelelő kerékpáros fejlesztések segítik a levegő- és az életminőség javulását, a gazdasági fejlődés motorjai lehetnek.
A ma leggyakrabban épülő rossz minőségű bicikliutakra fordított pénzből sokkal több és biztonságosabb kerékpársáv építhető.
Egy darab kerékpárparkoló építésének költsége töredéke egy aszfaltozott parkolóhelyének
Biciklitárolók telepítésével egy autó helyén 8 kerékpár is elfér, ezzel hatékonyabbá válik a közlekedés, fellendül a kereskedelem
Előretolt kerékpáros felállóhelyekkel könnyebbé és biztonságosabbá lehet tenni a lámpáknál való elindulást és kanyarodást
Kerékpáros nyommal ott is segíthetjük a bringázást, ahol nincs hely külön kerékpársávra, költségéből pedig 250 méter elkülönített kerékpárút helyett 50 kilométer úttest tehető biztonságosabbá
Egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpározásnak kerülőutakat spórol meg és a tévhitekkel ellentétben még a közlekedés biztonságát is javítja
Sebességcsökkentéssel, forgalomcsillapítással elkerülhetőek a balesetek és élhetőbbé tehetőek az utcák
Autóbusz-kerékpársávok szinte ingyen alakíthatóak ki
Kiadvány letöltése: Mit tehet az önkormányzat a kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében (pdf 1,2 MB)