Fákat vágtak ki, majd a helyükön betont őröltek, kevertek illetve rengeteg bontási hulladékot tároltak a vasútfelújítás idején. A parkot és környékét azóta sem hozták rendbe. Takács József polgármester szerint a Népszava újságírója nem tud pártatlan cikket írni az ügyről, így nem válaszolt a kérdéseire.
Szemes a 18-19 század fordulóján a Hunyady grófoké volt, ahová az akkori elit épített patinás villákat, meg hosszú stégeket fürdőkabinokkal. A népszerű nyaralóhelyen létesült aztán kikötő és vasútállomás is, a Lelle irányába terjeszkedő település szélén tisztviselők, iparosok vásároltak maguknak házhelyet. A Hunyady parkban az 1960-as években az orosz hadsereg tiszti állományának gyerekei számára épült úttörőtábor – az oroszok vigyáztak a fákra, füvesítettek, bokrokat ültettek, a gyerekeket ideiglenes épületekben és sátrakban nyaraltatták. A rendszerváltás után tisztán adták vissza a területet az önkormányzatnak, amelynek az elmúlt negyedszázadban számos (végül meg nem valósult) terve volt az egykori gyerektáborral – kezdi mai cikkét a Népszava.
Már egy éve befejeződött a vasútfelújítás Balatonszemesen, az egykori munkaterület azonban az utakkal együtt máig szétdúlt állapotban van. A polgármesternek fontosabb a Fidesz barátsága és a beruházást bonyolító Mészáros-cégek profitja, mint a település érdeke és a helyiek békéje. Idén nyáron immár két éve lesz, hogy a balatonszemesiek élete fenekestül felfordult. 2016 nyarán – favágók jelentek meg az üdülőhely belterületén a volt Hunyady parkban, és a környéken lakók tiltakozása ellenére, az önkormányzat megbízásából kivágták a 60-80 éves nyárfaligetet. A vandál pusztításnak vagy harminc egészséges fa esett áldozatul – a közmunkások szerint raklap lett a faanyagból –, az egykori park pedig háború-sújtotta zónaként éktelenkedik a település közepén.
Így irtotta ki a növényzetet Mészáros Lőrinc cége
Súlyos pusztítást hagyott maga után a Dél-Balatonon Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft., a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a V-Híd Zrt. Balatonszemesen a nyárfaliget nagy részének kivágása után markológépek jelentek meg és a pusztával tették egyenlővé a területet. Így tudták meg az itt lakók, hogy a falu önkormányzata bérbe adta azt törmeléklerakásra és betonkeverésre.
Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft., a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a V-Híd Zrt. hármas konzorciuma nyerte 73 milliárd forintos ajánlattal a Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy vasútvonal és a Fonyód-Kaposvár vonalszakasz felújítására kiírt közbeszerzést.
– Mészáros pusztítóbb az oroszoknál. A 25 tonnás teherautók szétdúlták az Arany János és a Bánk bán utcákban az utat, azt se tette rendbe senki, most terepjáróval sem használható. A vasúti töltés kétszer olyan magas lett, mint a korábbi, mellette másfél méter mély, szilárd burkolatú árok fut, acélkorlát szegélyezi, átjárókat viszont nem nagyon építettek. A polgármester családjának vendéglőjénél három is van, utána majd” két kilométeren át egy sincs – sorolja a panaszokat az egyik érintett háztulajdonos, azt is hozzátéve: amikor megkérdezték a Swietelsky projektvezetőjét, hogy hogyan fognak ezentúl átjárni a Balatonhoz, azt a választ kapták, hogy mindenhol készült átjáró, ahol az önkormányzat kérte.
A törmeléket már elvitték az egykori park helyéről, ám később szerte Balatonszemesen ismeretlen eredetű betonkupacok jelentek meg, a Tuskó öbölben a parton is. A munkaterület közelében számos ház megrongálódott, a környező épületek értéke a töredékére csökkent, kártérítést azonban mostanáig nem fizettek. Az egyetlen fejlemény, hogy a tessék-lássék kiürített telket 379 millió forintért eladásra hirdeti a helyhatóság – holott 2017 júniusában befejeződött az építkezés.
Közben a lakók környezetkárosítás miatt a kormányhivatalhoz fordultak, a hiányzó információk érdekében pedig adatigényléseket indítottak, de egyik eljárás sem járt eredménnyel. A leginkább azt szeretnék tudni, milyen rekultivációs kötelezettség szerepelt a szerződésekben, ki és mikor teszi rendbe a parkot, az utakat, a járdákat, a vízelvezetőket. Helyi forrásaink szerint a volt ligetet nem a konzorcium, hanem közvetlenül a Mészáros-féle V-Híd Zrt. bérelte ki, a park tönkretételéért így Mészáros Lőrincet hibáztatják, pedig a szerződésben Takács József polgármester vállalta, hogy még a terület átadása előtt kivágatja a ligetben lévő fákat, tehát ez a teher az ő lelkén szárad.
További részletek a környezetrombolásról, és a polgármester lekezelő magatartásáról a Népszava honlapján >>>