A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: index.hu

Panem et circenses, azaz “kenyeret és cirkuszt” -tartja a római mondás. A magyar kormányok kenyér helyett milliárdos kedvezményekkel egy multinak engedik meg a budapesti környezetszennyezést. A repülő cirkusz persze kell a népnek. Bár tavaly néhány óráig felmerült annak lehetősége, hogy 2019-ben már nem lesz Red Bull Air Race Budapesten, a verseny honlapján már bejelentették az időpontot – szúrta ki az Index.

Mindenki nagy örömére idén is lesz Red Bull Air Race a fővárosban, méghozzá a versenynaptár szerint július 13-án és 14-én, és szokás szerint megint a Duna fölött, a Parlament előtti szakaszon versenyeznek majd a pilóták – olvasható a Red Bull honlapján.

A sorozat idén is Abu-Dzabiban rajtol majd a jövő héten, ezután pedig egy egyelőre még be nem jelentett európai helyszín, aztán az oroszországi Kazany következik, ezt követően pedig jön Budapest, hogy a nyár közepén megint kétnapos berregés menjen a belvárosban élők idegeire. Később aztán két ázsiai helyszín, aztán Indianapolis következik, novemberben pedig a verseny történetének egy teljesen új helyszínén, Szaúd-Arábiában koronázzák meg a sorozat világbajnokát. 

A bejelentés főleg azért érdekes, mert a tavalyi Red Bull Air Race korántsem volt mentes a botrányoktól:

az LMP például petíciót indított, hogy tiltsák be a versenyt, álláspontjuk szerint ugyanis nem elég, hogy elviselhetetlen zajjal jár, ezért a főváros még fizet is nekik;

aztán később hűtlen kezelés miatt be is perelték a fővárosi vezetést;

a hetekig tartó lezárások miatt kialakult káosz pedig olyan súlyos volt, hogy Tarlós István az Indexnek azt mondta, hogy ha idén is hasonló feltételekkel akarják megszervezni a versenyt, akkor vétózni fog. Azt, hogy Budapest ennek ellenére ismét szerepel a versenynaptárban, nehezen lehet máshogy értelmezni, mint hogy a szervezők ígéreteket tettek arra, hogy idén minden másként lesz, úgyhogy legalább ennyi öröme lehet azoknak, akikből már a név hallatán előtört a poszttraumás stressz.  Ennél ugyanakkor van egy fokkal rosszabbul hangzó forgatókönyv is: úgy tudjuk, a Red Bullnak 2020-ig élő szerződése van a budapesti versenyekre, úgyhogy azt sem lehet kizárni, hogy nem is volt semmiféle egyeztetés az ügyben, és az idei, sőt a jövő évi verseny is pont ugyanúgy zajlik majd le, mint a tavalyi.


   Sérti az egészséges környezethez való alkotmányos jogot a Red Bull légi parádé


Azt, hogy mi ez az egész Air Race – mik a verseny szabályai, hogyan alakult ki –, az index ebben a cikkében mutatta be, a sorozattal járó zajt pedig továbbra is az alábbi interjú illusztrálja legjobban: 

 

Több milliárdos bukás a Red Bull Air Race Budapestnek

Több milliárdos bukás a Red Bull Air Race Budapestnek

A budapestiek jelentős részét zavarja az idegtépő zaj, ami minden nyáron 1-2 hétig uralja a várost. A környezetszennyező Red Bull Air Race cirkuszt 2003 óta 13 alkalommal rendeztek meg, és ebből egy kivételével mindig tartottak légi bemutatót. Mennyi adóforintunkkal támogatja az Orbán-kormány az osztrák multit, és ezen mennyit bukunk?

A G7 gazdasági portál utánanézett, hogy azon túl, hogy kellemetlenséget okoz a városlakóknak, legalább hajt-e valami hasznot ez a rendezvény, és hogy más városokban hogyan állnak ehhez. A lap először számba vette, hogy mennyibe kerül ez nekünk.

A magyar állam – pontosabban az állami tulajdonú Hungaroring Zrt. – 4,4 millió eurót, tehát 1,4 milliárd forintot fizetett az osztrák energiaital-gyártónak, hogy megrendezze a Red Bull Air Race budapesti futamát idén. Egy 2016-os kormányhatározat erre a célra “évente legfeljebb” hatmillió euró elköltésére hatalmazza fel a nemzetgazdasági minisztert. A magyar állam gyakorlatilag egy biankó csekket ad a rendezőknek, nem volt közbeszerzés sem, semmilyen feltételt, költség-haszon elemzést vagy számon kérhető, számszerűsíthető eredményt nem rendeltek az átutalt pénzhez – írtuk 2018. július 21-én.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás