A rovat kizárólagos támogatója

A Black Friday-napokhoz kötődő akciósorozat miatt aktuális a kérdés. Pl. azért, mert a magyar háztartásokban mindennapi munkát végző háztartási nagygépek (pl. hűtőgépek, mosógépek) közel fele 8 évnél idősebb. A korosabbak pedig sokszor lényegesen többet fogyasztanak, mint az újak. Sokan ilyenkor szerzik be az akciós, leértékelt nagyobb műszaki cikkeket. A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint az árak mellett több tényezőt is érdemes figyelembe venni a választásnál.

Ez a november és december mindenképpen más lesz, mint a korábbiak, a koronavírus-járvány ugyanis teljesen felborított mindent. Talán éppen ezért, a rendkívüli körülmények és motivációk miatt érdemes ésszel nekivágni a novemberi-decemberi vásárlásnak.  A mostani szezon legyen az, amikor a tényleg szükséges és fontos termékeket, gépeket veszi meg mindenki és elkerüli a felesleges kiadásokat!

Az ünnepi bevásárlási szezon csúcsát hagyományosan a Black Friday, azaz a Fekete Péntek jelöli, amikor a kereskedők rengeteg akcióval készülnek. Bár a Black Friday eredetileg az Egyesült Államokból indult, ma már rengeteg országban, így évek óta Magyarországon is elérhetőek az akciók. A koronavírus-járvány az élet számos területét átalakította – kevesebbet járunk boltokba, sokan a nyaraláson spóroltak, legtöbbünknél a külföldi utazás is elmaradt. A magyarországi bolti – pontosabban a kiskereskedelmi – forgalom ennek megfelelően a korábbi években látott növekedés után az első háromnegyed évben stagnált.

Mennyit költünk majd ajándékra?

Nagy kérdés, hogy a karácsonyi szezon hogyan sikerül, a járvány miatt hanyatló gazdaságnak ugyanis nagy szüksége van a belső támaszra, azaz a lakossági vásárlásokra.  A drágább gépeket, berendezéseket rendszerint az év utolsó negyedévében veszik a legtöbben: a KSH adatai szerint Magyarországon például a híradástechnikai készülékek, így például a zenelejátszók, a tartós elektromos háztartási gépek (mosógép, mosogatógép, hűtőgép), elektromos háztartási kisgép (például robotgép), valamint kép- és hanghordozók forgalma az elmúlt években az év utolsó negyedévében jóval magasabb volt, mint az év korábbi részében.

Az idei karácsonyi vásárlási időszak online forgalmára nézve kedvező eredményt hozott a LogiNet és a Reacty Digital nemrég publikált reprezentatív kutatása. A felmérés szerint a vásárlók közel fele nem szándékozik kimaradni az akciókból. A vevők majdnem harmada a tavalyinál többet költene online formában, 37 százaléka hasonló kiadással számol, s csupán 7 százalékuk mondta azt, hogy kevesebbet rendelne az előző évhez képest. A kutatás választ adott arra is, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, ezért a kereskedőknek nem éri meg az árakkal trükközni.

Aki lemarad, kimarad?

A Black Friday és az ahhoz hasonló akciók sikere mögött természetesen nem csak az áll, hogy egyébként is ilyenkor vásárolnak például elektronikai eszközöket az emberek. Amikor valaki az eredeti árnál olcsóbban tud megvásárolni valamit, még akkor is, ha éppen nincs rá szüksége, a beszerzés értéke felértékelődik – nyilatkozta Scott Rick, a Michigan Ross School of Business vásárlói döntéseket kutató docense szerint az amerikai sajtóban.  Az sem véletlen, hogy ezeket az akciókat időpontokhoz kötik – ettől a vásárlónak úgy tűnik, egy vissza nem térő alkalomról van, a kiszemelt terméket tehát most kell megszerezni.

A Tudatos Vásárlók részéről ezért azt tanácsoljuk, mindenki gondolja át, mire van igazán szüksége. Ha ez megvan, ebből a termékből próbáljunk jó minőségű verziót beszerezni, ami kiállja az idő próbáját, gazdaságos megoldás és lehetőség szerint környezetbarát is, azaz például keveset fogyaszt. Így hosszabb távon is spórolni tudunk, hiszen hiába vesz meg valaki egy akciós, olcsó eszközt, ha az utána rövidesen tönkre megy, vagy éppen zabálja az áramot.

Van nekünk, csak régi

Sok magyar háztartásban meglehetősen régiek a háztartási eszközök, ezek pedig általában többet is fogyasztanak, mint az újabb verziók. A KSH 2019-es adatai szerint a magyar háztartások tartós javakkal való felszereltsége folyamatosan javul, számos termék – így például a televízió vagy a mosógép – esetében ez megközelíti a teljes ellátottságot. Kevésbé hivatalosan: tévéje, mosógépe már szinte mindenkinek van. Bár a hivatalos adatok szerint a háztartások nagy részének vannak otthon a mindennapi életvitelben használatos műszaki termékekei, ez nem azt jelenti, hogy ezek a cikkek újak és jó minőségűek lennének.

A magyarországi háztartásokban található háztartási nagygépek – azaz hűtőgépek, a fagyasztók, a mosógépek és az elektromos tűzhelyek – majdnem fele, 43 százaléka 8 évnél idősebb – ez derült az Applia Magyarország Egyesülés a GFK Hungáriával 2017-ben készített felméréséből. Ezekben a háztartásokban ezek a készülékek voltak felelősek az összes fogyasztás háromnegyedéért.

Több százezer tonnányi szén-dioxidot lehetne megspórolni
A 2017-es adatok szerint például a mosógépek legnagyobb része, 29%-a 3-7 éves, 13%-uk 11-14 éves, több mint 9%-uk pedig 15-18 éves.

A hűtőgépek esetében a legnagyobb arányt, 25 százalékot a 3-7 éves gépek képviselik, de a 11-14 éves hűtők aránya is 18%, a 15-18 éveseké pedig 14% volt.

A felmérés azt is kiszámolta, hogy a 8 évnél idősebb készülékek lecserélésével mennyi szén-dioxidot lehetne megtakarítani: a lakosságnál lévő összes 8 évnél idősebb hűtőgép cseréjével ez például 763 ezer tonna szén-dioxid lenne, míg a mosógépek esetében 368 ezer tonna.

Melyik gép az igazi?
A megfelelő háztartási eszköz kiválasztásához nem elég az, ha új. A különböző termékek között az eligazodást segíthetik a független laboratóriumok tesztjei, ezek bizonyos szempontok mentén, például az energiatakarékosság szempontjából vizsgálják és rangsorolják a különböző gyártók termékeit. A teszteknek az eredményét érdemes figyelembe venni vásárlás előtt, hiszen az ár nem feltétlenül jelent garanciát a minőségre, sokszor sokkal jobb eredményeket érnek el a megfizethetőbb verziók.

A Tudatos Vásárlók Egyesületénél évek óta publikálunk független, nemzetközi laboratóriumban végzett teszteket, amelyek megkönnyítik a különböző termékek közötti választást. Az alábbi felsorolásban a gépek nevére kattintva érhetőek el a fizetős tesztek, amelyek a legfontosabb szempontok szerint rangsorolják többek között például

a porszívókat,
a kávéfőzőket,
a mosógépeket,
a hűtőket vagy éppen a matracokat.

Az eredményeket áttekintve pedig könnyen el lehet dönteni, hogy melyik jobb pontszámot elért eszköz fér bele a büdzsébe, és attól a terméktől mit várhatunk. Tehát ezek a tesztek jelentik a legfontosabb iránytűt a vásárláskor.

MIÉRT KELL FIZETNI A TESZTEKÉRT?

Tesztjeink egy részéért fizetni kell, egy-egy teszt ára kevesebb mint 2 ezer forint. A tesztekért azért kell fizetni, mert partnerünk, a vizsgálatokat végző nemzetközi, független szervezet, az International Consumer Research and Testing Ltd.-nek (ICRT) ez az előírása.

MIÉRT ÉRDEMES TESZTEK ALAPJÁN VÁSÁROLNI?

✓ Tesztjeink segítségével a vásárlók kiválaszthatják a széles termékkínálatból a pénztárcájukhoz mérten legjobb, legmegbízhatóbb gépeket.

✓ Érdemes a gépek között a legalacsonyabb fogyasztású, energiatakarékos gépeket választani.

✓ Sokéves tapasztalatunk, hogy a különböző termékek között sokszor nem a legdrágábbak a legjobbak és az ár/érték arányt nézve mindenki ki tudja választani a számára legmegfelelőbbet.

✓ A tesztekből pedig az is kiderül, hogy melyik gépeket jobb elfelejteni.

✓ A tesztekért – az ICRT előírása miatt – fizetendő kevesebb mint 2 ezer forint egy-egy gép árának elenyésző része és nagyban megkönnyíti a kiválasztást.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás